• LinaLinnea

27 år och 1:375 på KUB?!

Var nyss på KUB-ultraljud, vecka 12+4, 27 år och fick en risk på 1:375 för Downs.
    Nackspalt 1,9 mm.

Låter inte detta som en ganska hög risk för min ålder? Har ju läst om andra som är äldre än mig som får siffror på över 1:18.000 för Downs.

Enligt barnmorskan var det jättebra siffror och ingen "förhöjd" risk. Hos dem ligger gränsvärdet på 1:300 om man ska få lov att göra FVP.

Jag får alltså INTE göra FVP även om jag vill. 

Är extremt orolig just nu och vet inte vart jag ska ta vägen. Känns som ett sjukt dåligt resultat om man jämför.

Någon med input? 

• Svar på tråden 27 år och 1:375 på KUB?!
  • Jodyanna

förlåt, men vad betyder dom där siffrorna? 
    är det att 1 på 375 kan få det eller vadå? 

• Sunshine81

Gjorde mitt nu när jag var 31 och fick 1:78  . Inte kul resultat, gick vidare med fostervattens prov och svaret blev negativt. 

• LinaLinnea
    Jodyanna skrev 2013-02-06 14:32:46 följande:
    förlåt, men vad betyder dom där siffrorna? 
    är det att 1 på 375 kan få det eller vadå? 
    Att jag har en risk på 1:375 att få ett barn med Downs. Toppvärdena ligger på 1:20.000. Ganska stor skillnad med andra ord...
  • Baby Lei

Jag tror nog att du kan få fostervattenprov om du står på dig. Det måste ju vara bättre både för dig och bebisen om du är väldigt orolig över resultatet. 
    Men försök att ta till dig att de inte tycker att du har förhöjd risk och ser det som ett bra resultat.

• LinaLinnea
    Baby Lei skrev 2013-02-06 14:34:31 följande:

Jag tror nog att du kan få fostervattenprov om du står på dig. Det måste ju vara bättre både för dig och bebisen om du är väldigt orolig över resultatet. 
    Men försök att ta till dig att de inte tycker att du har förhöjd risk och ser det som ett bra resultat.

Barnmorskan var benhård och var helt tvär när det gällde FVP-frågan. Tror inte att jag kommer långt där.
    1:375 ÄR ju inte ett bra resultat för min ålder och med en 90%ig säkerhet på testet så känns det ju ännu mer deprimerande.

HUR ska jag kunna gå runt i ytterliggare 6 månader med denna ovissheten?! :( 
  • Jodyanna
    LinaLinnea skrev 2013-02-06 14:33:28 följande:
    Att jag har en risk på 1:375 att få ett barn med Downs. Toppvärdena ligger på 1:20.000. Ganska stor skillnad med andra ord...
    Jahaa! ja de är ju en väldigt skillnad!
    Konstigt att du inte får göra fvp!  
  • natha

jag fick 1:20 000..
    1:375 är väl inte högrisk men jag tycker att du borde få göra fostervattenprov om du är orolig... :-/
    annars kan man betala för det.. crocus mottagningen i linköping är kanon på sånt..

• c89

Om det är helt kört, så försök lugna dig med att det är många som kan få 1/2 och att det sedan ändå visar sig att det är ett helt friskt barn. 

Är DS något som skulle få er att göra abort? Då förstår jag om du är ivrig att veta, men om ni ändå skulle behålla så kan de antagligen se antydan till om det kan vara DS vid RUL också. När vi gjorde RUL så kollade de antydningar i ansiktsdrag osv ifall att det skulle kunna vara DS, utan att vi sa något om det och hade över 1/18000 på kub, en ren rutinkoll här i alla fall. 

• LinaLinnea

Jag sitter och ringer runt överallt och får samma svar.
    Får inte göra FVP eftersom jag ligger över gränsvärdet. Detta är så jobbigt att jag snart går under jorden. Vad ska jag göra nu??!! :(

375 är ju jättenära gränsvärdet för min ålder. 

Svar på tråden 27 år och 1:375 på KUB?!