Vad ska vi äta på vår bröllopsdag?
I morgon firar jag och min man nio år som gifta. Vi skulle vilja äta något gott men har komplett stillestånd i mathjärnan! Tar gärna emot tips på nåt som ni tycker har det där lilla extra! Gärna recept också.
I morgon firar jag och min man nio år som gifta. Vi skulle vilja äta något gott men har komplett stillestånd i mathjärnan! Tar gärna emot tips på nåt som ni tycker har det där lilla extra! Gärna recept också.
Jadu. Har ni barn? Annars så föreslår jag hämtmat som intages i sängen med massa gott dricks till. Antar ni hoppar över desserten ;)
Håller med ovan Meze take away kanske. Plockmat gillas här hemma eller "traditionell tre rätters" med gratinerad hummer (hummerköttet hackat och blandat med vitlökssmör m skorpsmulor, tillbaka ner i skälet och i i ugnen), helstekt oxfilé m potatisstomp och god sås och som dessert chokladpannacotta eller något med glass.
Jag är tyvärr ingen "finsmakare" men en trerätters middag är alltid trevligt och hör för mig till ovanligheterna. Då får man verkligen tid till varandra. Man kan googla efter färdiga trerättermenyer om man är intresserad annars kan man ju komponera menyn helt efter eget tycke och smak. Grattis på bröllopsdagen och jag hoppas att ni får en riktigt trevlig dag i morgon!
Är ni barnlediga?
Höjden av lyx kan ju vara hämtmat med allt som man inte äter med barnen framför den filmen man aldrig fått sett eftersom barnen alltid är närvarande...
alt lyx lyx som
hummer, löjrom, blinier till förrät
god fisk alt oxfile eller liknande till varmrätt
och en god ostbricka
duka med finaste porslinet och klä upp er, tänd ljus och bara njut!
eller kör trerätters med catering för att slippa laga mat
Räkor i starksås (inte så stark om man inte vill)
Köp hem frysta oskalade räkor som du tinar och skalar.
Creame fraige, ca 5 dl
soya, 1 msk
vanlig gul torr curry, 0,5-1 tsk
cayennepeppar, 0,5-1 tsk
paprikapulver, 0,5-1 tsk
tomatpuré, 0,5-1 dl
Värm räkorna i en stekpanna, tillsätt kryddorna, soya och tomatpurén och sist creame fraigen. Rör ihop allt och smaka av.
Till det serveras ris och ärtor.
Älsklingsrätten här hemma :D
Mycket bra tips! Barnlediga är vi inte förrän på lördag, då vi tänkte gå på bio och kanske supa oss lite fulla...
Funderar på om vi kanske ska åka in till Enköping och fixa lite thai-hämtmat i morgon. Ovanligt för oss och lite lyxigt. Det är lockande, ska höra vad maken tycker när an kommer hem! Ska visa era tips också, vi gillar nästan all mat, men tyvärr erbjuder inte ekorrhjulsvardagen vi försatt oss i tid för att laga kulinariska rätter tillsammans.
Ska nog iaf inhandla några goda belgiska öl på dagen i morgon, det är gott till stark mat!
Jag skulle nog köpa hem olika skaldjur. Det är jättegott, tar tid att äta, är lätt och man blir inte stoppmätt, enkla tillbehör (baguette och aioli räcker) osv. Sen är det gott med champagne eller mousserande vin till, vilket även det är en stämningshöjare. Om ni är ölälskare kan jag tänka mig att det också funkar, det är ju bubbligt och läskande (fast jag gillar inte smaken).
Glömde skriva att vi enats om att det blir en het hämt-kung pao chicken imorgon! Och öl.