• Voluptuous Shalimar

egen versus egna

Ser hela tiden medlemmar som skriver tex "min egna bil" och "min egna son". Det är fel.

Om det som är ens eget är singular (det finns bara en) så heter det egen eller eget.

Min egen son

Mitt eget hus

Om det gäller något i plural (det finns flera stycken) så heter det egna. Och då böjs även possessivpronomet.

Mina egna böcker

Mina egna barn

Gud, detta börjar irritera mig lika mycket som felaktigt användande av de/dem! 

• Svar på tråden egen versus egna
  • mindless

Du har givetvis rätt i sak, men samtidigt är det en märklig böjning om man jämför med hur adjektiv beter sig (egen är ju ett adjektivistiskt pronomen)

En röd bil
    Två röda bilar
    Min röda bil
    Mina röda bilar

En egen bil
    Två egna bilar
    Min egen bil
    Mina egna bilar

Dessutom heter det "min alldeles egna bil", vilket gör det än märkligare.  

• Voluptuous Shalimar
    mindless skrev 2013-02-06 17:02:38 följande:
    Du har givetvis rätt i sak, men samtidigt är det en märklig böjning om man jämför med hur adjektiv beter sig (egen är ju ett adjektivistiskt pronomen)

En röd bil
    Två röda bilar
    Min röda bil
    Mina röda bilar

En egen bil
    Två egna bilar
    Min egen bil
    Mina egna bilar

Dessutom heter det "min alldeles egna bil", vilket gör det än märkligare.  
    Det sistnämnda beror ju på att man skjuter in (adverbet) "alldeles". Jfr med adjektiv: "min första egna bil", "min älskade egna son".

I exemplen ovan verifierar du ju bara vad jag säger? Adjektiviska (adjektivistisk var en ny variant ) pronomen är ju inte samma sak som adjektiv, det finns finare klassificeringar... men nu är vi nog i yttre rymden och snackar för många gissar jag

Det räcker med att fastslå man säger egna endast före plural och när ett adjektiv står direkt före (eller efter).
  • mindless

Nej, egen är inte ett adjektiv, men det böjs precis som ett adjektiv, förutom i det aktuella fallet (vilket mina exempel skulle illustrera). Om man bara använder sin språkkänsla ligger det nog rätt nära att säga "min egna bil", eftersom det är ett mönster man känner igen.

>"Det sistnämnda beror ju på att man skjuter in (adverbet) "alldeles"."

Självklart. Jag ville bara illustrera hur märkligt ordet egen beter sig.  

Du har naturligtvis helt rätt vad gäller "adjektivisk", och jag kan passa tillbaka att "första" inte är ett adjektiv.

• Voluptuous Shalimar
    mindless skrev 2013-02-06 17:35:54 följande:
    Nej, egen är inte ett adjektiv, men det böjs precis som ett adjektiv, förutom i det aktuella fallet (vilket mina exempel skulle illustrera). Om man bara använder sin språkkänsla ligger det nog rätt nära att säga "min egna bil", eftersom det är ett mönster man känner igen.

>"Det sistnämnda beror ju på att man skjuter in (adverbet) "alldeles"."

Självklart. Jag ville bara illustrera hur märkligt ordet egen beter sig.  

Du har naturligtvis helt rätt vad gäller "adjektivisk", och jag kan passa tillbaka att "första" inte är ett adjektiv.
    Jag skrev inte att egen är ett adjektiv, jag tog upp adjektiv eftersom du hade flera exempel med adjektiv.

Uh, min språkkänsla skriker i vånda när jag ser "min egna kamera"... Gråter

Haha, nä, självklart inte, det var slarvigt av mig att ta med det exemplet utan att skriva att just "första" är ett räkneord 

Vilken språknördig diskussion vi har skapat hörrö!
  • sina

Åh! Jag är inte ensam! Det är ju skitirriterande.

• Voluptuous Shalimar
    sina skrev 2013-02-07 15:28:04 följande:
    Åh! Jag är inte ensam! Det är ju skitirriterande.
    ÅH nej. Ensam är du inte (som Yoda skulle ha sagt )
  • mindless

Frågan dryftades i veckans Språket. Även Lars-Gunnar Andersson gjorde en jämförelse med adjektiv och pekade på hur dessa böjs. 

>"ÅH nej. Ensam är du inte (som Yoda skulle ha sagt  )"

Ska man vara petig (och språktrådar är väl rätt forum för sådant), talar Yoda med osv-struktur (objekt, subjekt, verb), vilket ger "Ensam du inte är" (även om jag är lite osäker på placeringen av "inte"; på engelska hade det nog blivit "Alone you are not").  

• Voluptuous Shalimar
    mindless skrev 2013-02-13 14:34:49 följande:
    Frågan dryftades i veckans Språket. Även Lars-Gunnar Andersson gjorde en jämförelse med adjektiv och pekade på hur dessa böjs. 

>"ÅH nej. Ensam är du inte (som Yoda skulle ha sagt  )"

Ska man vara petig (och språktrådar är väl rätt forum för sådant), talar Yoda med osv-struktur (objekt, subjekt, verb), vilket ger "Ensam du inte är" (även om jag är lite osäker på placeringen av "inte"; på engelska hade det nog blivit "Alone you are not").  
    Jag tycker att Yoda är rätt besvärlig att översätta så att det blir lika bra. "Alone you are not" har inte samma klang som "Ensam du inte är", vilket gör att jag snarare gick på känslan än på en direktöversättning, precis som när man översätter dikter. Yoda talar ju rätt poetiskt.
Svar på tråden egen versus egna