• MaalinJ

Solresor för Psoriasis, någon som kan hjälpa mig?

Hej! Min man har haft psoriasis i ca 3 år nu, det började med pytte små utslag på händer och fötter, som sedan bara blev värre. Tidigare så hade han inte så ont utav det, men sedan ca ett halvår tillbaka har det snabbt blivit mycket värre. 

Han har fått vara sjukskriven ett par veckor, hans händer och fötter såg ut som fan. Han kunde knappt röra sig. Nu har det även börjat sprida sig på övriga kroppen.

Han har fått träffa en bra hudläkare som äntligen verkar hitta rätt salvor till honom så att det värsta lägger sig.

För två år sen var vi i bulgarien en vecka, det gjorde honom jätte gott. Men nu till min fråga.

Vi har förstått att sol gör honom gott och att det finns bidrag för honom att söka för att kunna få åka med på en "psoriasis resa" Men nu vill han ju inte åka utan oss, mig och barnen några veckor.

Finns det något bidrag för oss som familj att söka? Att kanske min man får hjälp med med sin resa och att vi andra betalar vår del själv, en vuxen två barn? Har bara hört unga åka iväg. 

Någon med lite mer erfarenhet utav det här? :)  

• Svar på tråden Solresor för Psoriasis, någon som kan hjälpa mig?
  • Flisan79

Vill gärna veta jag med. Hörde någon gång för länge sedan att någon fick en "summa" som skulle gå till en solresa. Alltså inte en av de resor pso anordnar utan privat. Men har ingen aning om hur man sökte den.

Annars borde han ju kunna få sola uvb strålar hos läkaren.

• Osku

Hej,
    jag tror att bästa sättet är att höra med PSO ang solresor?
    Andra alternativet är väl att höra sig för med Läkemedelsverket.

På min hemsida kan man snart köpa UVB lampor för hemmabruk, använder dem själv just på fötter och händer och det fungerar väldigt bra på mig. Hemsidan är inte 100 klar ännu, men man kan mejla om det finns intresse och förboka nåt. Är även intresserad av före och efter bilder, om det är nåt han skulle vilja ställa upp på?
    Jag ska kolla upp det där med resor, så åter kommer jag med info senare.

Tack och ha det gott       

www.psoriasishjälpen.se
  • Trinn

Vad jag har förstått och rätta mig gärna om jag har fel.

Dessa bidrag man kunde få av försäkringskassan till solresor pga psoriasis är borttagna. Däremot kan man söka pengar genom fonder och dyl istället. Men jag har inte funnit någon fond att söka pengar ifrån...

Utan det jag kan rekommendera mer PSO föreningens mottagningar. De är väldigt kunniga där.

• SolRay

I have suffered from psoriasis for several years and have inquired a number of times about a solrese I either had too severe psoriasis or not severe enough. Eventually I pointed this out and a form was filled in. But they then demanded a personal letter where I motivated why I should receive the treatment, in SWEDISH. I have no idea how to this, even more so in Swedish. Unless this is a request for a bribe I no idea how to proceed. My opinion is that heath care in Sweden is restricted to the Swedish middle classes. 

Svar på tråden Solresor för Psoriasis, någon som kan hjälpa mig?