• fembarnsmamman

Fler som får PANIK när era barn är sjuka?

Jag är så ledsen. Min allra bästa vän mår så fruktansvärt dåligt när hennes barn är sjuka och jag vet inte hur jag kan hjälpa henne! Förmodligen kan jag inte hjälpa henne över huvud taget, inte i form av att få problemet att upphöra, men jag kanske kan hänvisa henne till någonstans. Vilken sorts hjälp kan vara vettig? Och hur kan/bör jag som vän förhålla mig gentemot henne för att stötta på allra bästa sätt?

Det handlar inte om att hon blir lite orolig. Hon får panik. På riktigt. Med reaktioner som handsvett, stela muskler, oförmåga att tänka klart, kraftigt ångestpåslag och svimningskänslor. Allra värst är det när barnen blir magsjuka, men hon påverkas oerhört av alla slags sjukdomar. 

Hur hur hur kan jag hjälpa henne??? Äldsta barnet går i första klass (yngsta är fyra år), så det har varit så här i många år nu. Det tär på henne, barnen påverkas förstås också och relationen till hennes man sätts på prövning vid varje sjukdomstillfälle. 

Jag vet inte vad det handlar om i rena psykiska termer, kanske är det som en mycket kraftig fobi? Fobier behandlas med stor framgång med hjälp av kbt - ofta genom att stegvis utsätta sig för det man är rädd för. Men hur utsätter man sig för sjuka barn, när fobin inte utlöses av vilket sjukt barn som helst, utan det måste vara sitt eget? Det går ju inte.

Hjälp, snälla. 

• Svar på tråden Fler som får PANIK när era barn är sjuka?
  • Frida g

Har samma! Får ångest och kan inte äta eller sova eller något annat när barnen är sjuka. Hela jag skakar och kallsvettas. Framför allt innan sjukdomen "vänder". Tror alltid att det värsta ska hända! Vi hade några jobbiga vändor med första barnet som jag tror utlöste det...

• viseversa

Mår skit när barnen är sjuka. Dock inte lika allvarligt som din kompis men det är asjobbigt. Speciellt magsjuka och HOSTA hela nätterna igenom. Avskyr det!!!

• En till mamma

Fy vad jobbigt, vet en i min närhet som kan må lite dåligt men oftast för att den hatar att vabba. kan det vara det som är problemet?

• viseversa

Nej vabba är inte problemet för mig. Det är hjälplösheten. Att man inte kan hjälpa,lindra. Att man inte får sova ibland på flera nätter. Att man får torka spyor byta lakan,oron när dom inte äter eller dricker. När dom är gnälliga och klängiga så man inte ens får gå på toa i fred. Frustrationen när dom hostar hostar hostar nätterna igenom och håller sig själva och alla andra vakna. Tristessen att man måste sitta inne i flera dagar. När man ser hur dåligt dom mår men inte kan ta bort det onda. Känslan av att det aldrig har en ände. Mm mm mm. Mao HATAR när barnen är sjuka. Sambon däremot är en klippa så han brukar ta det då han vet hur dåligt jag mår av sjuka barn! : (

• Antilopen

Hon kanske kan börja med att prata med BVC, de brukar ju kunna hänvisa en vidare till någon typ av samtalskontakt. Har hon frågat där?

• fembarnsmamman

Frida G och Viceversa, ni beskriver lite av det min vän drabbas av. Hon tror på något sätt att de ska dö, framför allt av magsjukan. Fast hon VET ju att det är oerhört osannolikt, särskilt nu när de blivit äldre. Ändå kommer reaktionen.

Att ta kontakt med bvc var en bra idé. Mina egna barn har vuxit ifrån bvc, så jag tänker liksom inte på att de finns längre... det ska jag råda henne till att göra.

I går blev ett av hennes barn magsjukt, så det kommer ju ta några dagar innan det går att andas ut att sjukan är borta ur huset. Jag tror inte det är läge att diskutera det här med henne under den tiden, även om det är nu hon behöver hjälpen som mest, men hon är liksom inte mottaglig. Hela hon har panik och hon kan inte lyssna, det låser sig i henne. Men när det här är över, då vill jag ha något riktigt vettigt att ge henne.

Tack för era svar. 

Svar på tråden Fler som får PANIK när era barn är sjuka?