• Anonym (:-()

omega 3 - barnen ätit en halv burk!?

Mina två barn, 4,5 och 1,5 år har tillsammans ätit upp en halv burk med omega 3-kapslar. Jag gissar att den äldre har satt i sig flest.
    1000mg per tablett men jag vet inte hur många, kan inte ens hitta hur många det är i burken när den är full :-/ kasnke 50 stycken?

Eftersom mitt förtroende för sjukvårdsupplysningen är noll vet jag inte vem jag ska fråga. Kan det vara farligt? Någon som vet?

• Svar på tråden omega 3 - barnen ätit en halv burk!?
  • Anonym

Litar du mer på familjeliv än 1177?

• Litet My

Googla? Eftersom du ändå sitter på nätet, borde ta kortare tid än att göra en tråd här?

• KaSaM

Ring 1177, de vet garanterat mer än fl....

• Mimmi77

Här kommer nån säga livsfarligt och nån annan ofarligt så jag skulle ringa giftinformations centralen eller 1117 i alla fall

Nu har jag ringt.
    Troliga biverkningar:
    luktar fisk, diareer eventuellt kräkning. Men de flesta märker inget utom fisklukten...

Tack för hjälpen

/Den väldigt lättade mamman som nu satt ytterligare lås på skåpet. Vill inte tänka på vad som hänt om de istället ätit mina naproxen som stod bredvid!

• Anonym

Det är väldigt svårt att bli allvarligt sjuk av för mycket omega 3....

• mrsStatham

Omega 3 kapslar består väl ändå bara av fiskolja?

Bara två saker är oändliga

Jag kan uppdatera med att lilla dottern blev rätt sjuk. Åt eller drack inget på hela dagen, gick inte ens truga med välling eller saft.
    Fick i henne lite festis men den kräktes hon upp och vägrade dricka mer sedan. Kräktes flera gånger under dagen och var lite "frånvarande" vissa stunder, lite konstig och inte riktigt sig själv. Dagen efter var aptiten fortfarande dålig men hon är som vanligt annars.
    Stora dottern märktes det inte något alls på.

mrsStatham skrev 2013-02-07 09:17:41 följande:
    Omega 3 kapslar består väl ändå bara av fiskolja?

Ja, i alla fall de jag hade, men man kan ju faktiskt dö även av vatten i för stor mängd och 30 000mg koncentrerad fiskolja är rätt mycket...
  • Anonym (x)
    Anonym ( ) skrev 2013-02-09 13:57:26 följande:
    Jag kan uppdatera med att lilla dottern blev rätt sjuk. Åt eller drack inget på hela dagen, gick inte ens truga med välling eller saft.
    Fick i henne lite festis men den kräktes hon upp och vägrade dricka mer sedan. Kräktes flera gånger under dagen och var lite "frånvarande" vissa stunder, lite konstig och inte riktigt sig själv. Dagen efter var aptiten fortfarande dålig men hon är som vanligt annars.

Ja, i alla fall de jag hade, men man kan ju faktiskt dö även av vatten i för stor mängd och 30 000mg koncentrerad fiskolja är rätt mycket...
    Faran med omega-3 kommer nog mer om man överdoserar under lång tid. Utöver diarré typ så är risken de kommer kommer med att blodet blir tunnare - för den har en blodförtunnande effekt. Långvarig överdosering innebär alltså ökad blödningsrisk och tom i vissa fall ökad risk för tex hjärnblödning enligt många. Det lär dock inte vara fallet av ett enskilt tillfälle.. så jag förstår att hon blev illamående och dålig, men det är nog ingen fara som sagt. =)
  • mrsStatham
    Anonym ( ) skrev 2013-02-09 13:57:26 följande:

Syre är också ett av det giftigaste som finns. Det ska nog till rätt stora mängder för att bli allvarligt sjuk av fiskolja, då fiskolja inte är någon giftig olja (som tex eukalyptusolja är). Typ så stora mängder att man egentligen måste vara rätt hög på droger för att kunna få i sig allt på en gång, som med vatten.
    Såklart att man tappar aptiten och kräks av att få i sig olja. Det är ju mättande som fasen ju
    Bara två saker är oändliga
Svar på tråden omega 3 - barnen ätit en halv burk!?