• Anonym (mobil)

När ge barn deras första mobil?

När bör man ge sitt barn deras första mobil? Har hört från en del föräldrar att de tycker att barn ska ha det när de  börjar skolan, men jag tycker det är förtidigt.. Skriv gärna hur ni resonerar och när ni tänkt ge era barn mobiler!

• Svar på tråden När ge barn deras första mobil?
  • Anonym

jag skulle ge om det finns behov, dvs barnet går ensam till skola etc. Annars finns telefon hemma så dom kan ringa kompisar.

• Suzén

Iom jag är supernojjig så hade jag kanske gett barnet när de börjar skolan? Men kanske inte den nyaste mob utan en som man kan nå han på bara.
    Men det är 6år tills dess...

• Apotheosis

När mitt barn är gammalt nog att förstå hur en mobiltelefon fungerar och skillnaden mellan mobiltelefon och leksak kommer han att få en. Jag räknar med att det kommer att ske runt 5-6-års-åldern, i samband med att han börjar skolan. :) Självklart blir det inte senaste smartphonen utan någonting enkelt och billigt. När man kan få en mobiltelefon för en hundralapp eller två så är det liksom inte så mycket att bråka om.

• Anonym (mobil)

Hur resonerar ni kring strålningen? Humbug eller allvarligt?
    Jag tänker som så att mitt barn troligtvis får en mobil runt 8 -årsåldern (när h*n börjar 2:an), men då vill jag vara noggrann med att mobilen ska ha låg strålning(SAR-värde). Vet inte om man ska oroa sig så mycket över strålningen(?), men är hellre lite mer säker än osäker..

• Anonym (mobil)

Jag läste bland annat detta för några dagar sen och blev lite orolig mobiltelefoni.tv/2013/02/01/mobilstralning-ar-ocksa-hormonstoranande-och-skadar-barn/

Den här sidan säger å andra sidan att man inte behöver vara orolig och att forskare är oense..
    www.mobilfakta.se/mobilstralning/

Man kan ju såklart inte stänga in sig i en strålningssäker bunker och gömma sig för allt, vi vill ju leva normala liv - men jag tänker som så att man kanske borde vara lite "försiktigare" (typ lägre strålning på mobilen) utifall att. Nä usch, jag får sån ångest av sånt här, haha..

• Anonym

vi gav vår dotter sin första nu i julas, hon är 6 år o fyller 7 i år. Tycker hon behöver den då hon blivit nekad att ringa hem från skolan när hon mådde dåligt, jag tog upp det men dom ursäktade sig med att så dålig såg hon inte ut att vara- hände tre gånger till efter det samtalet..... Så då lämpar det sig med en telefon

• Apotheosis

Jag kan inte tänka mig att ett barn drabbas av allvarliga strålskador av att äga en mobiltelefon. De skall ju inte prata i den dygnet runt utan bara använda den i nödfall och ha den som en trygghet, mest kommer den väl ligga nedpackad i väskan. En vanlig mobiltelefon av äldre modell är faktiskt inte ens särskilt rolig. :)

• Anonym (mobil)
    Apotheosis skrev 2013-02-07 12:46:22 följande:
    Jag kan inte tänka mig att ett barn drabbas av allvarliga strålskador av att äga en mobiltelefon. De skall ju inte prata i den dygnet runt utan bara använda den i nödfall och ha den som en trygghet, mest kommer den väl ligga nedpackad i väskan. En vanlig mobiltelefon av äldre modell är faktiskt inte ens särskilt rolig. :)
    Sant :)
  • kaffeamanda

Vi har ingen hemtelefon och min dotter åker buss själv till skolan (ingen skolbuss utan vanlig linjebuss eftersom vi valt en annan skola än den hon "tillhör"), så hon fick en mobil när hon var 6. En vanlig mobil som det går att ringa och smsa på, sätter in 100 kr kontantkort och det räcker ca 6 mån, så det är ingenting som används dagligen, men vi vet att vi kan nå henne.

• Sandja

Jag har en gammal sån där "vanlig" Nokia som jag tänkte ge till min dotter i sommar då är hon 6 år

Svar på tråden När ge barn deras första mobil?