• Lirpa09

Spackla eller renoveringsgips över väv?

Vi håller på att göra ordning ett rum hemma, där det nu sitter väv på väggarna.
    Vad är lättast/smidigast? Sätta renoveringsgips eller spackla hela rummet? Vi ska göra det själva... Kom gärna med för - och nackdelar!

• Svar på tråden Spackla eller renoveringsgips över väv?
  • Frontline

Renoveringsgips helt klar...
    Hatar att spackla för mycket och inte blir det bra heller..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • mamma smurfen

Vi använde oss av "easy cover" typ...

En renoveringstapet av glasfiber man sätter upp på vävtapeten...

Har för mig vi köpte den i en Nordsjöfärg-butik

Tips att inte snåla och köpa en billig på rusta eller så... den SKA vara tjock, som kartongpapper ungefär, annars går "väv-möstret" igenom.

En annan sak att tänka på ar att inte snåla på limmet när ni sätter upp den*ler*

Jag trodde jag tog mycket... men de 2 första "våderna" sitter inte riktigt, utan går man emot å trycker så låter det lite "klistrigt", ta i med lim, å sedan liiite till så blir det bra=)

• Tirem
    mamma smurfen skrev 2013-02-07 14:05:51 följande:
    Vi använde oss av "easy cover" typ...En renoveringstapet av glasfiber man sätter upp på vävtapeten...Har för mig vi köpte den i en Nordsjöfärg-butikTips att inte snåla och köpa en billig på rusta eller så... den SKA vara tjock, som kartongpapper ungefär, annars går "väv-möstret" igenom.En annan sak att tänka på ar att inte snåla på limmet när ni sätter upp den*ler*Jag trodde jag tog mycket... men de 2 första "våderna" sitter inte riktigt, utan går man emot å trycker så låter det lite "klistrigt", ta i med lim, å sedan liiite till så blir det bra=)

Jag kan ha tokfel men jag har hört att man till och med helst ska ha våtrumslim gör att det ska bli riktigt bra...

• beccagranen

Vi använde oss avvisningarna liknande Easy cover, väldigt smidigt men måste tapetseras över den sen. Men med tiden insåg vi även att tjockare easy upp tapeter också täckte väven.

• Frontline
    mamma smurfen skrev 2013-02-07 14:05:51 följande:

Vi använde oss av "easy cover" typ...

En renoveringstapet av glasfiber man sätter upp på vävtapeten...

Har för mig vi köpte den i en Nordsjöfärg-butik

Tips att inte snåla och köpa en billig på rusta eller så... den SKA vara tjock, som kartongpapper ungefär, annars går "väv-möstret" igenom.

En annan sak att tänka på ar att inte snåla på limmet när ni sätter upp den*ler*

Jag trodde jag tog mycket... men de 2 första "våderna" sitter inte riktigt, utan går man emot å trycker så låter det lite "klistrigt", ta i med lim, å sedan liiite till så blir det bra=)

Jo det ska ju vara originalet den är lite tjockare och kostar ca 300:- rullen och den är 1x10 meter.
    Byggmax sålde nån Easy Cover men den var som ett A4 i tjocklek, min bror köpte det och skulle testa men det vart bara väck på det hela tiden..
    Sant som du skriver man ska inte snåla på limmet och det ska vara våtrumslim det har dom däremot billigt på just byggmax mot att köpa det på typ K-rauta
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • mamma smurfen
    Tirem skrev 2013-02-07 14:08:45 följande:

Jag kan ha tokfel men jag har hört att man till och med helst ska ha våtrumslim gör att det ska bli riktigt bra...

JAPP det var det vi använde oss av, allt enligt anvisningarna,

men SATAN va det limmet ä seegt å klistrigt*ler*

• nenwood

Vi har precis gjort klart ett rum som hade sjögrästapet på väggarna, dvs inte ens väv utan långa trådar från tak till golv (tror det heter sjögrästapet iaf). Vi velade fram och tillbaka hur vi skulle göra men valet landade till slut på bredspackel då vi inte kunde ta bort trådarna (hade säkert fått sitta o dra dem en och en). Det blev ca 40 kg bredspackel på väggarna då det sög åt sig mängder i första lagret men det blev himla fint till slut Köpte spackel på ÖoB och Byggmax, där kostar inte spacklet särskilt mycket. På med en ljudbok och bara spackla

• Trust me

Jag har testat spackel och easy cover. Båda var en jäkla massa jobb som jag ändå inte blev helt nöjd med. Det bästa alternativet var ny gips.

Förstår inte hur man kan tillåta försäljning av vävtapet. Dödsstraff borde det vara på användning av den skiten  

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • nenwood
    Trust me skrev 2013-02-13 07:47:10 följande:
    Jag har testat spackel och easy cover. Båda var en jäkla massa jobb som jag ändå inte blev helt nöjd med. Det bästa alternativet var ny gips.

Förstår inte hur man kan tillåta försäljning av vävtapet. Dödsstraff borde det vara på användning av den skiten  

Tyvärr så har väl de som köpt vävtapet redan gått ur tiden Det var väl modernt på 60-talet typ!
    (eller finns det folk som VILL ha vävtapet idag?)
  • Trust me
    nenwood skrev 2013-02-13 08:03:59 följande:

Tyvärr så har väl de som köpt vävtapet redan gått ur tiden Det var väl modernt på 60-talet typ!
    (eller finns det folk som VILL ha vävtapet idag?)

Fick tips av en mäklare för inte så länge sen att sätta upp vävtapet och måla vitt som ett sätt att höja priset inför försäljning. Jävlar vad jag skällde ut honom Skäms
  • nenwood
    Trust me skrev 2013-02-13 08:24:48 följande:

Fick tips av en mäklare för inte så länge sen att sätta upp vävtapet och måla vitt som ett sätt att höja priset inför försäljning. Jävlar vad jag skällde ut honom Skäms

Haha, undrar om det var det vårt hus förra ägare gick på. Vi har vitmålade vävtapeter i hall, matrum och korridoren utanför våra sovrum... Vitt ja, men blä vad fult...
  • Trust me
    nenwood skrev 2013-02-13 09:12:09 följande:

Haha, undrar om det var det vårt hus förra ägare gick på. Vi har vitmålade vävtapeter i hall, matrum och korridoren utanför våra sovrum... Vitt ja, men blä vad fult...

Det hade med säkerhet blivit "stylat". Vävtapeter är bra för de täcker och jämnar till den underliggande ytan väl. De är också billiga att sätta upp. Att de kostar massor att ta bort är en sån där dold kostnad som mäklaren skiter i. Ungefär som att sälja en stor SUV med säkerhetsargument men inte ta med de större utsläppens och förbrukningens tillhörand miljö, ekonomi och politiska risker.

Sen är det bra konstigt att vitt har blivit en populär färg i inredning. Den används ju bara för att vara en tom tablå för oss att projicera våra drömmar på. 
  • videofotografen

Frågan är väl om det inte är bättre att slita ner vävtapeten!?? Förr eller senare lär väl vävtapeten att släppa från väggen o oavsett om du väljer spackel, gips eller easy cover... som dessutom tynger ner vävtapeten ytterligare ... så förstärker det väl risken att vävtapeten lär släppa från väggen. 

• Trust me
    videofotografen skrev 2013-02-17 17:27:19 följande:
    Frågan är väl om det inte är bättre att slita ner vävtapeten!?? Förr eller senare lär väl vävtapeten att släppa från väggen o oavsett om du väljer spackel, gips eller easy cover... som dessutom tynger ner vävtapeten ytterligare ... så förstärker det väl risken att vävtapeten lär släppa från väggen. 

Precis. Den lär ju sitta på några lager papperstapet också. Ny gips är det enda rätta.
  • videofotografen
    Trust me skrev 2013-02-17 18:21:46 följande:

Precis. Den lär ju sitta på några lager papperstapet också. Ny gips är det enda rätta.
    Fast man får verkligen sätta dammskydd både för mun o nästa därför det dammar ofta något hemskt. Helst köra med helmask över hela huvudet. Oavsett om det är stendamm eller gipsdamm är det inte nyttigt att andas in det det.   Rynkar på näsan
  • Trust me
    videofotografen skrev 2013-02-17 18:35:25 följande:
    Fast man får verkligen sätta dammskydd både för mun o nästa därför det dammar ofta något hemskt. Helst köra med helmask över hela huvudet. Oavsett om det är stendamm eller gipsdamm är det inte nyttigt att andas in det det.   Rynkar på näsan

Men det är jäkligt kul att gå loss på en gipsvägg
Svar på tråden Spackla eller renoveringsgips över väv?