• rss

Varning för kidsroom.de och beställning av vagn utomlands

Hej,

vi valde att beställa en Teutonia Be You från kidsroom.de i Tyskland då vi antog att det inte kunde bli så värst stora problem med en barnvagn och läste mycket att det inte skulle vara några problem att få saker utbytta även fast man beställde från Tyskland. 

Vi betalade totalt 7600kr för vagn och tillbehör och sparade ca 1000kr på detta.

För en månad sedan så började fällningsmekanismen att strula, den går att fälla ihop till viss del men inte sista biten vilket gör att man manuellt måste vika ihop den samt lyfta upp den.

Kontaktade kidsroom som meddelade att de kommer att reparera vagnen men att jag får stå för frakten, vilket kostar ca 1500kr med DHL, och är något som vi ej kommer att utnyttja, vi behåller vår trasiga dyra vagn...

Innan beställningen kollade vi deras villkor och EUs lagar. Deras villkor nämnde inget om detta och EUs lagar sa att om det blir ett problem på varan så ska säljaren kostnadsfritt åtgärda problemen inom 2 år.

Kidsroom säger att de står för båda fraktkostnaderna 6 månader efter köpet men sedan får man själv betala detta, och det är som sagt inte billigt.

Ångrar bittert nu att vi inte valde att köpa vagnen i Sverige på lokal butik så vill rekommendera alla som köper dyra vagnar att inte välja kidsroom eller annan nätbutik i Tyskland.

• Svar på tråden Varning för kidsroom.de och beställning av vagn utomlands
  • EG83

Har du provat kontakta firman som gjort vagnen direkt, för att se om de kan hjälpa dig?

• rss
    EG83 skrev 2013-02-07 14:52:17 följande:
    Eller kontakta en Teutonia-återförsäljare i Sverige för att se om de kan hjälpa dig med reparation, så du slipper skicka den till Tyskland? www.teutonia.com/sv/aaterfoersaeljare.html

Har kontaktat Teutonia Sverige och fick följande svar, men har inte fått någon ytterliggare återkoppling från Teutonia Tyskland.

"Det kan tyvärr vara det problemet när man väljer att handla via en utländsk webb shop. Då vi inte har någon World Wide Warranty, så är inte butikerna i Sverige tvungna att hjälpa någon som inte handlat av dem.

Vi har skickat vidare ert mail till våra kolleger i Tyskland som kan titta på det."

Kontakade även Barnens Hus för att se om de kunde hjälpa på något sätt men där fick jag ett start nej, däremot kunde de beställa hem reservdelar åt mig men i detta fall innebär det ett chassi för 4700kr.

Tyvärr..  
  • EG83
    rss skrev 2013-02-07 15:20:05 följande:

Har kontaktat Teutonia Sverige och fick följande svar, men har inte fått någon ytterliggare återkoppling från Teutonia Tyskland.

"Det kan tyvärr vara det problemet när man väljer att handla via en utländsk webb shop. Då vi inte har någon World Wide Warranty, så är inte butikerna i Sverige tvungna att hjälpa någon som inte handlat av dem.

Vi har skickat vidare ert mail till våra kolleger i Tyskland som kan titta på det."

Kontakade även Barnens Hus för att se om de kunde hjälpa på något sätt men där fick jag ett start nej, däremot kunde de beställa hem reservdelar åt mig men i detta fall innebär det ett chassi för 4700kr.

Tyvärr..  
    Hmm, men stå på dig och försök få ett svar från kontoret i Tyskland i alla fall!
  • rss
    EG83 skrev 2013-02-07 15:36:04 följande:
    Hmm, men stå på dig och försök få ett svar från kontoret i Tyskland i alla fall!
    Har nu fått svar.
    Thank you for your inquiry. We are very sorry that you have problems with your stroller. Please contact the dealer. He is your contractor.

We unfortunately cannot help you directly.

Så vi får helt enkelt leva med trasig vagn. Tråkigt.

Har bekanta som köpt Bugaboo som har världsomfattande garanti och nya chassin hemskickade så ska ni beställa utomlands så välj verkligen inte Teutonia...     

• EG83
    rss skrev 2013-02-14 15:09:16 följande:
    Har nu fått svar.
    Thank you for your inquiry. We are very sorry that you have problems with your stroller. Please contact the dealer. He is your contractor.

We unfortunately cannot help you directly.

Så vi får helt enkelt leva med trasig vagn. Tråkigt.

Har bekanta som köpt Bugaboo som har världsomfattande garanti och nya chassin hemskickade så ska ni beställa utomlands så välj verkligen inte Teutonia...     

Shit vad trist :( Lite dålig service måste jag säga, speciellt av webbutiken ni köpte den hos...!
  • rss
    EG83 skrev 2013-02-15 15:58:43 följande:
    Shit vad trist :( Lite dålig service måste jag säga, speciellt av webbutiken ni köpte den hos...!

Ja, verkligen tråkigt.

Skickade en till fråga till både Teutonia Sverige och Tyskland och fick följande svar:

"Jag är hemskt ledsen men vi kan inte hjälpa dig. Du får kontakta Kidsroom och så får ni lösa det er emellan."

Ganska hjälplös, och observera att Teutonia även fungerar så här i Sverige. Det är återförsäljaren som är ansvarig.
Svar på tråden Varning för kidsroom.de och beställning av vagn utomlands