• SmultronCupcake

Berätta att man är gravid på arbetsintervju?

Åter till den stora frågan som många ställer... 
    Ska man berätta på en arbetsintervju att man är gravid?
    Jag är i vecka 12+1 idag och ska dit på tisdag så har inte ens varit på ultraljud än.
    Det känns som om chansen för att få jobbet är mindre om jag berättar...
    Har man skyldighet att berätta?

• Svar på tråden Berätta att man är gravid på arbetsintervju?
  • Sisisisi

Nej, du behöver inte berätta och arbetsgivaren får inte fråga och om de frågar behöver du inte svara.

• TessaLove

Om en graviditet inte är ett hinder för dig i jobbet så ska det inte ha någon betydelse.

En sak som jag tänkte på när jag gravid sökte jobb i höstas var deras 6 mån provanställning som sedan blir en tillsvidareanställning. Om bebis kommer innan 6 mån...hur blir det då. Det är det jag inte vet...

• SmultronCupcake
    TessaLove skrev 2013-02-07 15:54:02 följande:
    Om en graviditet inte är ett hinder för dig i jobbet så ska det inte ha någon betydelse.

En sak som jag tänkte på när jag gravid sökte jobb i höstas var deras 6 mån provanställning som sedan blir en tillsvidareanställning. Om bebis kommer innan 6 mån...hur blir det då. Det är det jag inte vet...
    Det var smart tänkt men det står inget om det i deras annons så får se vad de säger på intervjun. 
    Graviditeten blir inget hinder i jobbet så det är ju bra  
  • Yezzy

Tror inte att mannen skulle berättat för sin arbetsgivare heller, så varför ska du? Du har ju ingen skyldighet till det!

Svar på tråden Berätta att man är gravid på arbetsintervju?