• Anonym (Fundersam)

Blödning under 15 dagar

Hej,

Jag vet egentligen inte om jag haft missfall, men jag börjar tro det och vill gärna få råd från andra med mer erfarenhet än jag själv.

Min mens är oregelbunden men brukar hålla sig mellan 28 och 35 dagar, pågå under 4-5 dagar. Den här gången fick jag en blödning på dag 28 som sedan stannade av (ägglossning eller nidblödning?). 14 dagar senare började en rejäl blödning som nu pågått i 15 dagar. Det är alltså tre gånger så lång tid som normalt.

Vanligtvis är mensen sparsam, det brukar räcka med 1 binda/dag. Den här gången har det varit helt annorlunda då jag har fått ut en massa klumpar. Förra veckan (dag 5) kom två klumpar i plommonstorlek ut vilket kändes väldigt konstigt. Min reaktion var "Vad sjutton var det där?" och tankar om missfall började snurra i huvudet. Igår kunde jag gå över till trosskydd, men det kommer fortfarande lite färskt blod (särskilt vid toalettbesök).

Jag har varit i kontakt med en barnmorska via telefon som varken sa bu eller bä, utan rådde mig till att avvakta och om jag fick hög feber och ont skulle jag åka in. Jag har inte haft ont mer än molvärk, däremot förhöjd kroppstemp länge nu (och den verkar inte gå ned).

Är det någon som har en teori om vad som händer? Kan en mensblödning pågå över två veckor? Det kommer ju fortfarande färskt blod, även om det är lite? Kan missfall runt v6 te sig så här? Eller kan jag vara gravid? Idag har jag haft jobbig molvärk, så nu börjar ju funderingar på om det är något som är kvar...

Snälla, dela med er av erfarenheter. 

• Svar på tråden Blödning under 15 dagar
  • Pimpinellan

Om jag bara ska spekulera låter det möjligt att du blev gravid kanske runt dag 14 och när mensen skulle kommit dag 28 kom bara lite blod och det du upplever nu är ett regelrätt m.f. Nidblödning dag 28,visst kanske om du hade äl sent,runt dag 22,men då var du mindre långt gången ifall detta var ett m.f.

Man kan blöda länge vid m.f,speciellt om det är ett MA för då har ju inte kroppen riktigt fattat att barnet är dött och det är segare att få ut allt. Jag blödde 2,5 vecka vid MA v11 och runt 14 dar vid m.f som jag misstänker var MA och det var v.6-7. Klumpar har känt/sett flera gånger.

B.m har rätt i att du inget måste göra såvida du inte fortsätter blöda,får jätteont eller feber. Kroppen brukar sköta m.f själv. Är detta inte m.f gäller egentligen samma råd.

Inga tamponger eller sex eller bad så länge du blöder!

• Anonym (Fundersam)
    Pimpinellan skrev 2013-02-07 16:32:45 följande:
    Om jag bara ska spekulera låter det möjligt att du blev gravid kanske runt dag 14 och när mensen skulle kommit dag 28 kom bara lite blod och det du upplever nu är ett regelrätt m.f. Nidblödning dag 28,visst kanske om du hade äl sent,runt dag 22,men då var du mindre långt gången ifall detta var ett m.f.

Man kan blöda länge vid m.f,speciellt om det är ett MA för då har ju inte kroppen riktigt fattat att barnet är dött och det är segare att få ut allt. Jag blödde 2,5 vecka vid MA v11 och runt 14 dar vid m.f som jag misstänker var MA och det var v.6-7. Klumpar har känt/sett flera gånger.

B.m har rätt i att du inget måste göra såvida du inte fortsätter blöda,får jätteont eller feber. Kroppen brukar sköta m.f själv. Är detta inte m.f gäller egentligen samma råd.

Inga tamponger eller sex eller bad så länge du blöder!
    Tack för ditt svar och för att du delar med dig av erfarenheter. Tråkigt med MA och mf :(. "Skönt" dock att höra att man kan blöda så länge. Min uppfattning är att de flesta blöder kortare vid tidiga missfall.
  • Pimpinellan
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-02-07 16:45:50 följande:
    Tack för ditt svar och för att du delar med dig av erfarenheter. Tråkigt med MA och mf :(. "Skönt" dock att höra att man kan blöda så länge. Min uppfattning är att de flesta blöder kortare vid tidiga missfall.

Vid mina jättetidiga m.f har jag blödit i princip som mens bara. Haft alldeles för många...
    Hoppas du repar dig både fysiskt och psykiskt nu!
  • Kexet00

Hur gick det för dig i detta fallet. Är i samma situation själv.. Tacksam för svar!:)

• Anonym (missfall)

För ca 13 år sedan blev jag gravid, men när jag kommit till ca v10, började jag blöda jättemycket, och det kom en hel del klumpar, sökte aldrig läkare för jag tänkte att kroppen sköter detta själv, men när jag gått och blödit från och till i 8 veckor, så gick jag till slut för att kolla upp det, läkaren började undersöka mig, känner på magen och kollar med ultraljud, sedan tittar hon på mig och säger, du vet om att det är ett stort barn du har därinne, jag hade nästan gått halva graviditet, sedan sonen valde att komma ut i v28, är en annan historia

• Anonym (Kolla upp)

Blöder man längre än en vecka eller till och från bör man kolla upp det hos gyn för det kan vara utomkvedshavandeskap och det kan vara farligt. Det kan också vara annat som behövs behandling för.

Svar på tråden Blödning under 15 dagar