• goji

Kåvepenin - bebis har fått diarré

Hej,

min son, 7 månader har fått öroninflammation och läkaren skrev ut kåvepenin.
    Det är en kamp att få i sonen den äckliga sörjan, men det går. Han är idag inne på sin andra dag och ska äta i 5 dagar totalt. Har nu blivit väldigt lös i magen, diarré.

Jag har läst att det kan vara en biverkning, tyvärr.

Jag undrar om ni har något att rekommendera när det gäller att få hans mage i form igen. Jag ska ge sempers magdroppar (som han även får i vanliga fall), gröt och banan. Han får också ersättning. Jag ammar inte.

Ni som har barn/bebisar som blivit väldigt lösa i magen under en pencillinkur. Hur länge höll detta i sig? Dvs. kommer diarrèrna att upphöra när kåvepeninkuren avslutas eller kommer han att fortsätta att ha lös mage länge därefter?

Usch, jag känner nästan att jag inte borde ha gett honom penicillin utan låtit inflammationen läka ut av sig själv. TIll saken hör att han inte har feber eller verkar ha ont längre.

• Svar på tråden Kåvepenin - bebis har fått diarré
  • CrazyLady

Diareen försvinner oftast ett par dagar efter att man har avslutat medicinkuren

• CrazyLady

O ge han mat som vanligt...

• goji

Jag tycker så synd om sonen: först tvinga i honom den äckliga sörjan och sedan får han grym diarrè! Skrikandes

• CrazyLady

Ja det är ingen roligt..
    Min tjej började på Kåvepeninkur igår mot halsfluss så vi får se om hon oxå får diaree eller om hon klarar sig

• Liteniapril

Vår dotter blev likadan, bytte kläder typ 5ggr/dygn..men det lugnade sig så fort vi slutade med kåvepeninen och var som vanligt efter typ 2-3 dagar..

Hoppas lillen mår bättre snart!!

• pigglet

Man KAN ge det i samband med måltid, så blir det skonsammare mot magen. (Fråga på apoteket)
    Ge inte magdropparna samtidigt som kåvepeninet, då ger de ingen effekt.

Magen brukar stanna upp efter ett par dagar efter avslutad kur. Det är viktigt att man fortsätter hela kuren, även om man tycker att barnet blivit friskt. Annars finns risken att man inte blivit av med alla bakterier och man måste börja om igen. Eftersom vi ska använda så lite antibiotika som möjligt (pga resistenta bakterier) så är det inte alls bra.

Anledningen till att de ger antibiotika vid öroninflamation till barn under 2 år är att skiljeväggen mellan örat ochhjärnan är så tunn att det finns risk att inflammationen sprider sig till hjärnan.     

Svar på tråden Kåvepenin - bebis har fått diarré