• Kajsakavat

Vem ska ha försäkringspengarna?

Har en fråga som jag skulle vilja diskutera... 
    Jag har en dotter och bor med en man som har en son. Vi har alltså inga gemensamma barn. Bägge barnen är 14 år gamla.
     Jag har sedan 10 år tillbaka tecknat en försäkring för min dotter (min man har ingen för sin son).
    Min dotter har nu fått en sjukdom och försäkringsbolaget kan komma att betala ut ett belopp för detta. 
    Nu till min fundering: Om försäkringsbolaget t ex betalar ett belopp på t ex 50 000 kronor... hur ska man göra med dessa pengar? Ska de sparas till dottern är vuxen och kan få dem? Eller ska de användas inom hela familjen? Eller vad tycker ni? 
    Min första tanke var att jag vill att min dotter skulle få alla pengarna, både att en del skulle användas nu (för att göra hennes liv lite bättre eller roligare) och spara tills hon är vuxen.  
    Jag har inte ens vågat prata med min man om detta, tror inte han skulle förstå att jag vill att hon ska ha pengarna... 
     Intressant att få höra hur andra tycker! 

• Svar på tråden Vem ska ha försäkringspengarna?
  • FlitigaLis

Pengarna ska väl användas först och främst om det behövs inhandlas hjälpmedel tex eller om du får inkomstbortfall pga av hennes sjukdom tycker jag. I annat fall är de hon som blivit sjuk och med andra ord hennes pengar.

Men hur kan din man inte ha en försäkring för sin son?!?!?

• niagara

Beroende på hur hennes sjukdom belastar familjen.

Gör det inte det så tycker jag att det är tösens pengar..

• Kajsakavat

Tack för era tankar. Jag har påmint min man två tre gånger att fixa med försäkring men det blir aldrig av. Nu vet inte jag, kanske mamman har en försäkring för sonen.
    Dotterns sjukdom belastar så klart familjen, mest dock med känslor av hopplöshet, sorg... och att jag ofta behöver åka ifrån jobbet vid "krissituationer" och läkarbesök.  

• Cornellia

Beror lite på.

Är det tex pengar som täcker inkomstbortfall för föräldern så bör ju pengarna gå till det. Är det pengar för att täcka upp för inköp av hjälpmedel så ska ju pengarna användas till det. Men är det pengar för tex vanprydande ärr, eventuell ersättning för att dottern troligtvis kommer ha nedsatt arbetsförmåga eller så, då bör man väl spara pengarna till dottern.

• Ginnie

I första hand för ökade utgifter på grund av sjukdomen, blir det över bör hon få dem som "plåster på såren" över att behöva vara sjuk. Det är vad jag tycker i alla fall.

• FlitigaLis
    Kajsakavat skrev 2013-02-07 18:39:10 följande:
    Tack för era tankar. Jag har påmint min man två tre gånger att fixa med försäkring men det blir aldrig av. Nu vet inte jag, kanske mamman har en försäkring för sonen.

Dotterns sjukdom belastar så klart familjen, mest dock med känslor av hopplöshet, sorg... och att jag ofta behöver åka ifrån jobbet vid "krissituationer" och läkarbesök.  

Ni kanske kan ta en del av pengarna för att göra något kul tillsammans som en familj tex Liseberg eller liknande. Det låter ändå som om ni skulle behöva det.
  • zumba

När vi fick ut på försäkringen så var den uppdelad i två delar , en del var för omkostnader o förlorad inkomst , den andra låstes för barnet till det fyllde 18 år för det var för sveda o värk ! Alltså pengarna låstes av försäkringsbolaget ! Nu var dock detta 10 år sen !

• Kajsakavat

zumba, det var ju jättebra om det kunde vara så! Då behöver ju ingen bekymra sig över hur man ska göra. 

• zumba

Nä det var kanonbra ! Vet dock inte om alla försäkringar är så

• pigglet

I vår försäkring finns olika delar. Om vi hade fått den delen som ger samma ersättning som vårdbidraget, då hade vi föräldrar behållt det. Det är en ersättning för merarbete och merkostnader.

Den vi fick ut på är en engångssumma, just för diagnosen. Den sparar vi till barnet, som en kompensation när han blir äldre och kanske inte kommer kunna jobba med vad som helst eller hur mycket som helst tex, eller extra kostnader han kan tänkas ha då.

Från försäkringsbolagets sida var ersättningen till oss föräldrar. Sedan är det upp till oss hur vi använder den.   

• Knappamamma

Dottern om de är för typ sveda och värk du som mamma om det handlar om era ökade levnadskostnader. Kolla upp fk om ni har rätt till vårdnadsbidrag för dottern

• lucki

Våran son fick en ganska stor summa pengar från försäkringsbolaget. Dessa pengar är låsta tills den dag han blir 18, då kan han själv plocka ut pengarna. Vi kunde inte välja att göra annorlunda, utan när minderårig får så mycket pengar så tilldelas man en god man som yttersta ansvarig. Detta just för att det var en försäkring för honom, när han nu fått pengar för en diagnos han har så ska pengarna till honom och inte familjen. Vill han tex köpa moppe när han blir 15, kan han ansöka om att få ta ut en del tidigare.

• Busbellan

Min dotter fick utbetalat på sin försäkring för celiaki för ett tag sedan och det var ingen tvekan om att de pengarna skulle hon ha själv. Pengarna betalades närmligen ut enbart till ett konto som stod i hennes namn. Kanske är det likadant för er?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Knappamamma skrev 2013-02-07 20:21:46 följande:
    Dottern om de är för typ sveda och värk du som mamma om det handlar om era ökade levnadskostnader. Kolla upp fk om ni har rätt till vårdnadsbidrag för dottern

Vårdbidrag menar du va
    Vårdnadsbidrag får man genom kommunen om man inte utnyttjar barnomsorg 
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Vem ska ha försäkringspengarna?