Hur ärvs ögonfärg?
Jag har gröna ögon, mina föräldrar har blå, hur kommer det sig? Hur ärvs ögonfärg?
Jag har gröna ögon, mina föräldrar har blå, hur kommer det sig? Hur ärvs ögonfärg?
Det låter som en mutation i ditt fall. Grön ögonfärg är en gammal mutation av brunt och är (vad jag vet) dominant över blått.
Försökte hitta några länkar som lätt förklarar detta.
http://www.kursnavet.se/kurser/nk1202/nk1202w/m02_cell/002_lmd_arvsanlag-monohybrid.htm
http://www.bioscience-explained.org/SEvol4_1/pdf/eyecoloursve.pdf
Okej jag försöker igen =) Det här är enkla versionen. Du får ett ögonfärgsanlag från din mamma och ett från din pappa. Alla har alltså två st och det är slump vilket av mammas du får tex. Om mamman har tex ett blått och ett brunt anlag och pappan har två blå så kan barnet bara få blått från pappan och antingen blått eller brunt från mamman. Vad som syns på ögonen beror på anlagen, så här: Blått+blått= blått Blått+ grönt= grönt Blått+ brunt = brunt Grönt + grönt = grönt Grönt + brunt = brunt Brunt + brunt = brunt Hos vissa personer kan en mutation ske, det blir ngt fel på genen som ger ögonfärgen och då blir det ibland en helt annan färg. Så borde det varit för dig ifall dina föräldrar är dina biologiska föräldrar. Det var så det bildades olika ögonfärger från början, genom just mutationer. Före det hade alla bruna ögon. Ifall det blir för mycket fel på anlaget så det inte kan bilda någon färg alls så får man röda ögon, för att då ser man blodkärlen igenom eftersom det inte finns någon färg som döljer dem. Sker mutationen tidigt i fosterstadiet blir båda ögonen annan färg, sker den senare så kan ögonen bli olika färg, tex ett blått och ett brunt. Det här är den enkla versionen, det är eg mer komplicerat med fler inblandade gener.
Mina föräldrar och syskon har blå ögon. Jag har bruna. Jag fick förklarat att jag hade ärvt min morfars ögonfärg...
Alla på min fars sida så långt bak vi kollat har haft blå ögon, alla på min mormors sida varit blåögda. Vet inte hur det är ställt på min morfars sida bara att han hade bruna ögon. Och då jag är väldigt lik min pappa så är jag ganska säker på att han är min biologiska far...
Fast brunt är inte alltid dominant över blått, systerdottern har fina blåa ögon trots att hennes papp har väldigt mörka ögon (och ja han är pappan)
Dessutom, i vår familj så har min pappa, och mina bröder bruna ögon, min mamma och syster blåa, och jag lite mer grå/gröna, bruna typ..
Genetiskt skiljer man på pigmenterade ögon (bruna) som är dominanta och de med mindre pigmentering( blå- gröna) som är recessiva anlag. Sen finns det gener som kan inhibera att vissa gener får genomslag helt. Så det är inte alltid så enkelt att bruna alltid är dominanta.