• Wacky

    Grava sömnproblem hos 1,5 åring

    Hej! Har en son som idag lr 1,5 år. Sedan dag 1 har han varit ett oerhört missnöjt, gnälligt & svårt barn. Vi har inte kunnat åka bil då han skrikit tills han svimmat redan som 3 månaders bäbis. Kaskadkräktes ofta upp vällingen nattetid, sov dåligt redan då. Vägrade fast föda upp till ett år, fick kväljningar så fort han fick in något i munnen. Hyperaktiviteten kom redan vid 3 månaders ålder och har bara stegrats med tiden.. Sömnen har blivit värre & värre desto äldre han blivit. Idag vaknar han minst 1 gång i timmen.. Vi har provat tavegyl, men den blir han typer av istället. Nu går han på melatonin 1 mg. Somnar super bra på de men efter 3 timmars sömn är det kört.. Å sen håller de på resten av natten. Han har haft medicin mot reflex då det misstänktes, men blev ingen skillnad.. Han har komjölksprotein allergi så allt sådant är redan bortplockat! Han går på astmamedicin för förkylningsastma! Fiskleverolja får han också utan nån effekt på sömnen.. Vi har provat allt & då menar jag allt! Detta är tortyr, både jag och min sambo har helt tappat livsglädjen och många dagar önskar jag att jag inte ska behöva vakna.. Vi är så trött & slut, och på dagarna är han missnöjd mest hela tiden & på nätterna vaknar han i panik & tok gråter! Vi har en bäbis på 4 månader som jag ammar varannan timme nätterna igenom så jag och sambon ligger i varsinna rum med varsitt barn så vi kan lixom inte hjälpa varandra lr turas om.. Jag har sagt det så länge nu att jag orkar inte n!

  • Svar på tråden Grava sömnproblem hos 1,5 åring
  • tundra

    Usch!
    Stackars er! Vad orättvist att det ska vara så tungt och svårt för er och ert barn!

    Min son hade jobbig kolik och efterföljande svåra sömnstörningar (han fick panik vid insomning - skrek värre efter koliken än innan) Men vid 6 mån lättade eländet för oss. Också mjölkprotein allergisk.

    Håller med om att det är tortyr och folk står inte på kö för att avlasta precis.

    Be om extra timmar på dagis. Vänd er till kommunens ansvariga. De förstår med största säkerhet.

    Du behöver inte vara en perfekt mamma. Det räcker att vara good enough och faktiskt ha energi över till dig själv och alla andra i familjen.

    Kram!

  • Neko

    Usch vad jobbigt! Vet hur det känns, min son hade också jättesvårt med sömnen som yngre! De första två dygnen efter han föddes sov han inte alls (!) och efter det var det någon-några timmar här och var och att söva honom tog urlänge. Han var också väldigt missnöjd. Till slut köpte vi en babygunga och den somnade han i! Så då fick han under en period sittsova i den. Kändes hemskt men det var enda sättet. Han vägrade också fast föda tills han var över ett år och var sedan extremt selektiv med vad han åt. Jag tänker att när det är en så här extrem situation får man prioritera. Om jag varit du skulle jag sluta amma alt pumpa ur och sedan ta varannan natt. För sömn är fruktansvärt viktigt. Kan också trösta med att det blir bättre. Idag är min son 6 år och sover lätt tio timmar i streck och är allmämt glad och nöjd men har fortfarande svårt att hålla en dygnsrytm och vänder på dygnet. Men han är glad då han är vaken och sitter gärna bredvid en i sängen och leker tyst/ser på film när man själv sover. Min son visade sig ha autism men jag vet inte om det stämmer på er. Kanske mer adhd-problematik då du beskriver att han är hyperaktiv. I så fall ju adhd-medicin hjälpa, om man kan ge det till så små barn, det vet jag inte. Adhd kan vara jättetungt för barnet då det känns som att omgivningen bara snurrar fortare och fortare och de hinner inte med, medicin lugnar ned. Nu kanske det inte är det heller men är problemen kvar vid två års ålder tycker jag att ni borde göra en utredning för att ert barn ska få all hjälp det kan.

  • annasp

    Usch! Vad jobbigt! Jag har tyvärr inga råd bättre än de du fått redan, men vill bara skicka dig en styrke kram. Hoppas verkligen att allt löser sig på bästa sätt för er alla. Kraaaaam

  • Tibell

    Jag tycker det låter som att pojken har fler allergier.
    Hur konstaterade man hans mjölkallergi ? Har man kollar fler allergier ?

    Hur är hans mage ? Har han eksem ?

  • iakttagare

    Det låter tufft att ha barn, speciellt när de sover dåligt. Men det är tålamodskrävande. Hur går det nu då?

    Kan han sova nu eller är han vaken? 

  • Wacky
    Tibell skrev 2013-03-05 20:01:47 följande:
    Jag tycker det låter som att pojken har fler allergier.
    Hur konstaterade man hans mjölkallergi ? Har man kollar fler allergier ?

    Hur är hans mage ? Har han eksem ?
    Ledsen för sent svar, då jag inte varit spec aktiv här på länge :/
    Mjölkallergin är inte konstaterad, det är vi som tror att han är mjölkänslig då många barn i min släkt varit det, även jag och vi har tyckt oss se att han blir sämre de gånger vi testat mjölk. Men proverna som tagits på mjölk har ej visat något! Man har kollat massor av allergier men inte hittat något han reagerat på... Han har sövts & dom har gått ner i magsäck & tarmar och även där såg allt fint ut!
    Han har alltid haft massor av eksem och vi har i princip dagligen fått smörja med kortisonsalva för att hålla detta i chak! Hans magen har även den alltid krånglat & han bajsar ofta hela äppel bitar mm, och har i princip alltid välldigt lös avföring/diarré.. Inte normalt alltså! I dagsläget sover han på Theralen och får 5 droppar per natt, så nu sover han på nätterna iaf efter nästan två år av totalt panikartade nätter! Vi har vid flera tillfällen försökt skärna ner på sömnmedicinen men DIREKT är vi tillbaka i paniknätterna!
    Jag har googlat mig galen på symptom, tjatat på läkare, pratat med allt & alla jag kan tänka mig som kan ha någon ide om vad som är så jobbigt & fel för honom, men utan att kommit någon vart!
    Vissa dagar är han väldigt mycke bättre, men PANG så e vi tillbaka i paniken, skriken,utbrotten, gråten, matvägran, diarrén.. VAD ÄR DET SOM HÄNDER?!?!
    Har du någon idé/teori så är den mer än välkommen!!!
  • Wacky
    iakttagare skrev 2013-03-29 20:33:18 följande:
    Det låter tufft att ha barn, speciellt när de sover dåligt. Men det är tålamodskrävande. Hur går det nu då?

    Kan han sova nu eller är han vaken? 
    Här kommer ett väldigt sent svart, men iaf ;)
    Han fick i våras prova sömmedicinen Theralen & har gått på den sedan dess.. Den fungerade inte omedelbart men sakta men säkert blev nätterna bättre & bättre och i dagsläget vill jag säga att han sover BRA på sin sömnmedicin! vi har flera ggr försökt skärna ner på den lr ta bort den men totalt omöjligt, sänker vi dosen med en droppe är det kaos direkt! Så vi kör på såhär nu, testar då & då att skära ner å så snart det fungerar hoppas vi kunna sluta helt med sömnmedicinen! Men tills den dagen tackar jag läkarna som tog oss på allvar & förstod att varken vi eller vår lilla son klarade av att leva utan sömn! Att ha ett barn med en grav sömnstörning är fruktansvärt & jag lider med alla som sitter i vår sitts, ingenting man önskar sin värsta fiende!!
  • Tibell

    Jag tycker ni ska fundera på om det kan röra sig om fler allergier..

    Vart bor ni ?

    Jag tror att ett patchtest vore bra att sätta...där kan man hitta allergier på ett bättre sätt en med blodprov. .framförallt när drt rör sig om sena reaktioner som din son verkar ha.

    Vill ingen läkare hjälpa er med det kan du skriva en egenremiss. Vi gjorde så till Näl i Trollhättan och fick komma ganska snart..de är toppen där !

    Annars kan ni prova att gå ner på baskost nu över semestern.

    Googla lite om baskost så kommer du till en vlogg som heter "utan allt". Där får du tips om vad du kan ge honom.

    Jag hade dock även undvikt majs om jag varit som du...har två barn själv som är multialletgiska och bla har majs allergi

  • Wacky
    Tibell skrev 2013-06-27 10:57:10 följande:
    Jag tycker ni ska fundera på om det kan röra sig om fler allergier..

    Vart bor ni ?

    Jag tror att ett patchtest vore bra att sätta...där kan man hitta allergier på ett bättre sätt en med blodprov. .framförallt när drt rör sig om sena reaktioner som din son verkar ha.

    Vill ingen läkare hjälpa er med det kan du skriva en egenremiss. Vi gjorde så till Näl i Trollhättan och fick komma ganska snart..de är toppen där !

    Annars kan ni prova att gå ner på baskost nu över semestern.

    Googla lite om baskost så kommer du till en vlogg som heter "utan allt". Där får du tips om vad du kan ge honom.

    Jag hade dock även undvikt majs om jag varit som du...har två barn själv som är multialletgiska och bla har majs allergi



    Vad menar du med sena reaktioner?! Jag ska absolut googla massor på det du skrivit nu & ta upp det med hans läkare imorgon då vi har en tid då!!! Tack för ditt svar!
  • Tibell

    Sena reaktioner är eksem, sömnproblem, diarré/förstoppning tex.
    När man gör pricktest eller tar blodprov burkar de oftast visa de allergier man får snabba reaktioner av som tex nässelutslag, svullnad,andnöd mm

  • Wacky
    Tibell skrev 2013-06-27 20:23:44 följande:
    Sena reaktioner är eksem, sömnproblem, diarré/förstoppning tex.

    När man gör pricktest eller tar blodprov burkar de oftast visa de allergier man får snabba reaktioner av som tex nässelutslag, svullnad,andnöd mm



    Okej, tack för dina svar! Va till läkaren nu på fm, vikten & längden ser bättre ut på kurvan nu. Läkaren tycker att han är ordentligt utredd och vill lugna sig ett halvår för att se om han blir bättre!
  • Pappa00000

    Hej. Hur går det?

    Finns en läkare som kan vara värd att prata med för er!

    haraldblomberg.com/index.htm

    Är en läkare som möjligen kan ha andra infallsvinklar. Maila med honom eller ring. Oavsett vad som orsakar erat barns sömnproblem så kanske han kan hjälpa.

    Kram

  • jsnsnutt

    Är ungefär i samma sits som ni har varit och vi ser ingen annan utväg an att börja ge min 1,5 åriga son sömnmedel för att få sova på nätterna. Vi är så nära utbrändhet man kan vara och jag känner mig som en dålig mamma som inte orkar med på dagarna. Jag är nyfiken på hur det har gått för er sen? Sover han fortfarande och ger ni fortfarande honom sömnmedel?
    Vår son har astma, komjölksprotein allergi och eksem. Vi har kollat att han inte har någon polyp i näsan. Man känner sig väldigt ensam när man är inne i detta. Inte många som förstår så det var skönt att läsa att det finns fler.
    Hoppas att ni har det bättre nu!

  • HGGH

    Hej

    Ser att den här tråden är från 2013. Undrar bara hur allt har gått? Vi har en 1åring nu som har varit svår med sin sömn sen dag 1 på BB och vi behöver ha tips och råd då vi också testat allt! Hoppas någon läser detta!

Svar på tråden Grava sömnproblem hos 1,5 åring