• 130214

Bryts sjukpenningen när barnet kommer?

Jag har en pågående sjukskrivning pga av graviditetskomplikationer som fortlöper till den 15:e feb.
    Dock var jag på återbesök hos mödravården idag och fick besked om att ett planerat snitt kommer göras redan på måndag pga av mitt mående.
    Bryts sjukskrivningen per automatik då eller har jag rätt att behålla sjukpenning de dagarna jag vårdas på sjukhuset?

• Svar på tråden Bryts sjukpenningen när barnet kommer?
  • Försäkringskassan

Hej,
    När man får sjukpenning på grund av graviditetsbesvär så är det brukligt att man får sjukpenning fram till dagen innan förlossning. 

Hälsningar
    Anders, handläggare 

• 130214

Jag har redan en godkänd sjukpenning som fortsätter 5 dagar efter kejsarsnittet. Min fråga är om sjukpenningen dras in trots att jag måste vara kvar på sjukhuset efter snittet eftersom jag har fått problem med njurarna?

• Försäkringskassan

Hej!

Sjukskrivningen upphör automatiskt när barnet är fött. För att vara sjukskriven efter det att barnet kommit måste det komma in ett nytt läkarintyg där bedömningen är gjord mot din förmåga att vårda barnet.
    Du kan alltså inte vara sjukskriven för graviditetsrelaterad sjukdom efter barnets födelse.

Hälsningar
    Lotta,handläggare

Svar på tråden Bryts sjukpenningen när barnet kommer?