• Anonym (flytta)

Flytta till Stockholm eller bo i USA

Jag har bott i USA i 7 år och nyligen flyttat tillbaka till Stockholm, men nu tror jag att jag har ångrat mig.
    Jag har möjlighet att flytta tillbaka till USA till en småstad i North Carolina, men jag är samtidigt rädd för hur framtiden blir då.
    Jag älskar ju klimatet där, gillar inte klimatet i Sverige och har vänner både i Stockholm och USA.
    Min familj bor i Stockholm, min pojkvän (eller om jag nu fortfarande kan kalla honom det) bor i USA så jag har ju någon att bo hos tills jag hittar eget boende på endera stället.
    Killen vill att vi flyttar ihop och gifter oss, jag vet inte om jag vill gifta mig igen (har precis skilt mig efter lite mer än 1 års separation).

Det känns så tryggt här i Sverige med alla saker man har tillgång till, fri sjukvård osv.
    I USA måste man se till att man får det via jobbet eller betala en förmögenhet själv och det kommer jag inte ha råd med.

Sen finns det inte lika mycket att göra på fritiden i en småstad som det gör i en storstad.

Vad skulle ni göra?

Jag tror att jag till slut skulle bli lika lycklig på endera platsen om jag bara fick vänja mig och hittade ett bra jobb.

Skulle ni välja USA eller Sverige och varför? Jag behöver hjälp att tänka ut för och nackdelar med att bo på ena eller andra stället.

• Svar på tråden Flytta till Stockholm eller bo i USA
  • Anonym (flytta)

Varför USA? Har ni bott där?

• broglo

Sverige. Jag skulle ha valt att vara nära min familj i det långa loppet. 

• Marie Curie

Jag bor just nu i North Carolina och jag förstår verkligen vad du menar med klimatet, jag älskar verkligen klimatet här och på det sättet trivs jag bättre än i Sverige. Sedan är det ju annat som är sämre, dyrt med sjukvårdsförsäkring och ingen anställningstrygghet tex.

Vår plan just nu är att flytta hem om ca 2,5 år. Fast vi har blivit mer och mer osäkra på vad vi vill. Något som bekymrar mig lite är pensionen, har visserligen en privat försäkring men just nu jobbar jag ju tex inte ihop några pengar i Sverige.

Svårt val förstår jag att det är iaf.

• broglo

Ett tillägg är att ifall du någon gång skulle vilja ha barn så verkar det ju betydligt svårare att kombinera mammarollen med karriär i USA. Har en bekant där som nästan verkar ha slutat att arbeta efter barnen kom (trots att hon nog inte riktigt ville det, har en doktorsexamen, osv). Jag är jättetacksam över möjligheten att arbeta vidare, gå ner i tid, dela föräldrarollen jämlikt med maken. Detta är ju faktiskt en lyx som vi har i Sverige.

Men det argumentet är ju endast relevant i fall du ser dig själv i den situationen inom en överskådlig framtid. Bortse annars ifrån det.

• Anonym (flytta)

Tack för att ni säger vad ni tycker.
    Men jag behöver tips om varför det ena stället är "bättre" än det andra.

Är det bättre att välja sina gamla föräldrar som kanske inte lever så länge till eller att välja pojkvännen och att få min egen familj?
    Han har en dotter på 8 år som han har varannan helg, så jag blir ju bonusmamma om jag flyttar ihop med honom.
    Dottern saknar mig och har flera ggr sagt till mig att hon älskar mig.

• Anonym (flytta)
    Marie Curie skrev 2013-02-07 20:44:19 följande:
    Jag bor just nu i North Carolina och jag förstår verkligen vad du menar med klimatet, jag älskar verkligen klimatet här och på det sättet trivs jag bättre än i Sverige. Sedan är det ju annat som är sämre, dyrt med sjukvårdsförsäkring och ingen anställningstrygghet tex.

Vår plan just nu är att flytta hem om ca 2,5 år. Fast vi har blivit mer och mer osäkra på vad vi vill. Något som bekymrar mig lite är pensionen, har visserligen en privat försäkring men just nu jobbar jag ju tex inte ihop några pengar i Sverige.

Svårt val förstår jag att det är iaf.
    broglo skrev 2013-02-07 20:47:56 följande:
    Ett tillägg är att ifall du någon gång skulle vilja ha barn så verkar det ju betydligt svårare att kombinera mammarollen med karriär i USA. Har en bekant där som nästan verkar ha slutat att arbeta efter barnen kom (trots att hon nog inte riktigt ville det, har en doktorsexamen, osv). Jag är jättetacksam över möjligheten att arbeta vidare, gå ner i tid, dela föräldrarollen jämlikt med maken. Detta är ju faktiskt en lyx som vi har i Sverige.

Men det argumentet är ju endast relevant i fall du ser dig själv i den situationen inom en överskådlig framtid. Bortse annars ifrån det.
    Precis båda de här sakerna tänker jag ju på. Jag vet inte om jag vill ha barn, men om jag vill det så känns det väldigt svårt i USA.
    Pensionen var en av anledningarna till att jag kände att jag var tvungen att flytta "hem" nu. Men har väl insett att om man inte sparar själv så får man ändå ingen pension när vi blir gamla. Det kommer inte finnas några pengar kvar då.

Svar på tråden Flytta till Stockholm eller bo i USA