• rosagubben

    Ensamstående med barn under 1år. Flytta tiill Malta?

    Jag är 21år gammal och har en son som nu är 3 månader. Jag är ensamstående och hans pappa visar noll intresse för honom. Varken ringer eller på annat vis, hör av sig för att få kontakt med sin son.
    Så jag funderar på att kanske flytta till Malta med min son, nu när jag ändå är föräldraledig. Funderar på att bo utomlands ett halvår och under tiden plugga på distans via komvux i sverige för att få extrapengar. Men jag undrar om det är möjligt?
    Kan jag ta mitt pick och pack och flytta till ett annat land, med min son och studera via komvux? 

  • Svar på tråden Ensamstående med barn under 1år. Flytta tiill Malta?
  • jwrh

    Jag har bott på Malta tidigare och ska snart flytta dit igen. Får man fråga hur det kommer sig att du vill flytta dit? Har du inte föräldrapenning för sonen? Jag planerar vara iväg längre än 6 månader så kommer skriva ut mig ur Sverige, men ska du bara vara iväg ett halvår behöver du väl inte skriva ut dig utan kan använda dina föräldradagar. Däremot behöver du pappans underskrift för att få pass ifall ni har gemensam vårdnad. 

  • rosagubben

    så du har bott på Malta tidigare. hur är det att bo där? jag har hört att hyrorna är väldigt låga jämfört med Sverige?  men är det dyrt att leva där?
    vad är det praktiska man bör ordna innan man flyttar ner dit? råd? hur går man till väga för att få en lägenhet att hyra där nere? hur gjorde du?
    ska man köpa med sig ersättning från Sverige, eller finns det att få tag på i Malta?

    Jag är förälskad i landet, därför jag vill flytta dit en period för att se hur de är att leva där. och tänkte att eftersom jag ändå är mammaledig nu så är det ett perfekt tillfälle :) jag har ensam vårdnad om sonen och går på föräldrapenning. men tänkte att man kanske kan feta ut plånboken lite om jag även pluggar på distans :)
    ska flytta ner dit tillsammans med en tjejkompis som också är mammaledig :) 

Svar på tråden Ensamstående med barn under 1år. Flytta tiill Malta?