• Judit

3-månaders dagsömn??

Jag har en pojke på 3 månader som sovit bra på natten ända sen början. Nattammar ca var 3e timma. Men jag får så dåligt samvete att dagarna blir så olika... Känns som man borde ha en bestämd sova middags-tid?? Hur gör ni andra nyblivna mammor?? Min lille somnar bara i vagnen bilen eller vid tutten då som säkert många andra bebisar. Svårt att komma ut varje dag i snön. Har frågat på bvc där de säger att bebisar måste "lära sig" att somna, har ju läst mycket om detta och då tex att din bebis ser till att få den sömn den behöver, den kan somna när som helst! Stämmer väl sådär... Är det ok att ta dagsömnen i "nattsängen", alltså att jag lägger mig med honom i vår säng tills han somnar även om det är på dagen? Han verkar så ojämn med sömnbehovet, vissa dagar somnar han tex på promenad 3 timmar i sträck och andra bara ca 30minuter. Skulle vilja hitta en bra sovrutin. Tacksam för tips!

• Svar på tråden 3-månaders dagsömn??
  • Isabella06

Min 3 månaders sover också jätte olika på dagarna. Ena dagen 1-2 ibland 3 timmars pass. Och nästa dag 30-50 min pass, men många gånger. Beror helt på vad vi gör. Har vi en hemma dag sover han inte alls lika låna stunder. Men så fort vagnen rullar och stannar kvar ute kan han sova hur länge som helst.
    Båda mina barn ha vart så. Dom första månaderna, sen så skapar dom/vi en rutin.
    Det tar sin lilla tid!
    Och sover han bra på nätterna och inte jätte ledsen/trött på dagarna skulle jag inte försöka ändra om nått på en sån liten.
    Våra sover/har också sovit jätte bra varje natt trots ojämna sov tider på dagarna.

• emmisss

Det känns som om 3 månaders inte kanske har hittat sin riktiga dygnsytm än? Kommer inte riktigt ihåg hur det var med min tjej! 

Men vill du ha någorlunda rutiner på dagarna för dig själv oxå kanske? Ta en härlig prommenad ungefär samma tid varje dag efter matning, så kanske han somnar i vagnen och kan stå ute (om ni bor i hus?)  På det sättet kanske du kan få någon slags rutin och du kan ta dig en kopp kaffe, läsa en tidning?

Sen behöver man inte ha någon direkt rutin, görs om du själv känner bäst, självklart kan han somna i er säng på dagen, supermysigt ju! Det finns så mycket gör si och gör så....hitta det som känns bäst för er!  

• Natulcien

I den åldern hade inte vi heller så värst mycket struktur på dagsömnen. Sonen fick sova när han var trött, helt enkelt. Han sov oftast många korta pass på dagen, oftast runt 10-40 min. Men rätt som det var kunde han plötsligt sova både1 och 2 tim. också. Och han sov lite överallt; i bärsele, ammandes i famnen, i vagnen, i babysittern etc.
    På natten sov han, däremot, gott hela natten utan att vakna.
    Sen blev det mer och mer struktur av sig självt.
    Runt 6 månader sov han alltid exakt 30 min, och tre gånger per dag.

• Nyfiken2012

Det är ju så olika, barn är barn, inga klockor :) Min kille sov också väldigt olika under dan o gör fortf. Det beror ju på vad som händer under dagarna. Att ha det så funkar bra för oss. Nattsömnen hålls oftast hyfsat bra iaf o det tycker jag är huvudsaken. Men hursomhelst, ditt barn är fortf så litet så ta det lugnt. O tänk att om han verkar nöjd, pigg o glad så är det nog så också :)

• Miranda80

Jag har inte heller någon bestämd tid då bebisen ska sova dagtid. MIn bebis är 3,5 månad, han sover dåligt både natt och dag. Jag har inte kunnat få till några rutiner pga hans dåliga sömn. Vissa dagar är han jätte trött och sover bort dagen och andra dagar kan jag knappt få han att sova. :(
    Jag bryr mig dock inte så mycket än om det. Jag går efter hur han mår.
    Tror att det blir bättre när de blir lite äldre. Det är mitt första barn, man får göra vad som känns rätt för en själv.  :)

Svar på tråden 3-månaders dagsömn??