• Anonym

Hur dölja trasig tapet och plastmatta?

I min nya lägenhet är tapeten lite trasig i ett av rummen. Jag tycker inte det är så fint och vill gärna täcka över det. Tyvärr är området för stort för att täckas av en vanligt tavla, så jag tänkte höra om någon har tips och ideer på hur jag kan maskera skadan utan att det ser krystat ut?

Det är också en ganska ful plastmatta i köket (trägolv i de andra rummen). Kan (får) man lägga ett trägolv, typ click, ovanpå som hyresvärden kan ta bort om de vill?

Eller har ni några andra roliga förslag på vad man kan göra?

• Svar på tråden Hur dölja trasig tapet och plastmatta?
  • Anonym

Kolla med hyresvärden om golvet, kanske är det helt ok för dem att du byter ut plastmattan mot click-golv? En del kompisar vet jag har fått göra uppgraderingar i sina lägenheter, och fått materialet betalt men stått för arbetet själva... Täcka en skadad tapet skulle jag gjort med något tyg. Antingen tyg som spänns upp på en jättestor ram, eller så kan du bara hänga upp det. Ev med rundstavar i trä uppe och nere. Eller försöka göra en hel vägg i tyg, om det skulle passa...

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-08 10:30:26 följande:
    Kolla med hyresvärden om golvet, kanske är det helt ok för dem att du byter ut plastmattan mot click-golv? En del kompisar vet jag har fått göra uppgraderingar i sina lägenheter, och fått materialet betalt men stått för arbetet själva... Täcka en skadad tapet skulle jag gjort med något tyg. Antingen tyg som spänns upp på en jättestor ram, eller så kan du bara hänga upp det. Ev med rundstavar i trä uppe och nere. Eller försöka göra en hel vägg i tyg, om det skulle passa...

Eller skulle det passa att sätta en spegel/spegelvägg där tapetskadan är?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-08 10:30:26 följande:
    Ja, jag kan nog kolla det men de verkade inte pigga på ytterligare renoveringar. Renoverade för 6 år sedan och bytte inte plastmattan då. Jag tänkte att man kunde lägga ett flytande click-golv ovanpå plastmattan som inte limmas fast, då kan de ta upp det när vi flyttar om de vill (ingen skada på lägenheten alltså).

Tyg är en bra idé för väggen
  • Tygtiiger

IKEAs billigaste klick-parkettgolv går utmärkt att lägga ovanpå plastmatta (du måste ha golvpapp under bara och det är ju ett jävla pill att få dit det snyggt, men det går!). Vad gäller tapet så får du tapetsera eller måla om själv, bara det blir "fackmannamässigt gjort". Att riva ner tapet, spackla, slipa och måla är ett sjujävla projekt, det gjorde jag en gång och aldrig mer! men det GÅR. Jag tycker du ska dölja tapeten antingen med en bokhylla, en spegel, eller tavla. Om det är ett stort område så kolla in fototavelramarna som finns på Sia och liknande - man kan ha ett par stycken över varandra så blir det mer som en fotosamling, inte så krystat som en jättetavla på konstig höjd.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (lgh)

När jag bodde i hyresrätt fick man inte lägga klickgolv ovanpå plastmatta i just kök, då det finns risk för att vatten lägger sig mellan om det blir vattenskada.
    Däremot finns det färg att måla plastmattor i. Kan bli riktigt snyggt. Kolla om du får göra det.

Tapethålet kan du göra något snyggt av beroende på hur ytan ser ut under. Du kan ju plocka upp någon färg ur tapetern och måla i hålet för att sedan använda ytan som en fond och sätta tavlor i. Låter kanske lite skruvat men beroende på färger tror jag det kan se riktigt coolt ut! Som att det finns en tanke bakom....

• Anonym
    Tygtiiger skrev 2013-02-08 10:40:43 följande:
    IKEAs billigaste klick-parkettgolv går utmärkt att lägga ovanpå plastmatta (du måste ha golvpapp under bara och det är ju ett jävla pill att få dit det snyggt, men det går!). Vad gäller tapet så får du tapetsera eller måla om själv, bara det blir "fackmannamässigt gjort". Att riva ner tapet, spackla, slipa och måla är ett sjujävla projekt, det gjorde jag en gång och aldrig mer! men det GÅR. Jag tycker du ska dölja tapeten antingen med en bokhylla, en spegel, eller tavla. Om det är ett stort område så kolla in fototavelramarna som finns på Sia och liknande - man kan ha ett par stycken över varandra så blir det mer som en fotosamling, inte så krystat som en jättetavla på konstig höjd.
    Ja, det känns som mycket jobb. Jag är ensamstående och kan bara fixa sånt när barnen sover dessutom så det lär ju ta ett tag.

Det är ett litet rum så jag kan inte ha en möbel för, då det ska stå en säng där (med långsidan mot den väggen), men en superstor tavla eller många små kanske kan funka.

• Anonym
    Anonym (lgh) skrev 2013-02-08 10:42:07 följande:
    När jag bodde i hyresrätt fick man inte lägga klickgolv ovanpå plastmatta i just kök, då det finns risk för att vatten lägger sig mellan om det blir vattenskada.
    Däremot finns det färg att måla plastmattor i. Kan bli riktigt snyggt. Kolla om du får göra det.

Tapethålet kan du göra något snyggt av beroende på hur ytan ser ut under. Du kan ju plocka upp någon färg ur tapetern och måla i hålet för att sedan använda ytan som en fond och sätta tavlor i. Låter kanske lite skruvat men beroende på färger tror jag det kan se riktigt coolt ut! Som att det finns en tanke bakom....
    Ja, det kanske inte är så poppis, men å andra sidan så vet man väl om man får en vattenskada? Vi har en sån där bricka under diskmaskinen så vattnet rinner fram om det läcker.

Kan man lägga en lös matta i något roligt mönster ovanpå existerande matta då? Den som finns är liksom gulbrun och inte fin alls. Tar ner hela intrycket av köket, som annars är väldigt fint.
  • Tygtiiger
    Anonym skrev 2013-02-08 10:43:49 följande:
    Ja, det känns som mycket jobb. Jag är ensamstående och kan bara fixa sånt när barnen sover dessutom så det lär ju ta ett tag.

Det är ett litet rum så jag kan inte ha en möbel för, då det ska stå en säng där (med långsidan mot den väggen), men en superstor tavla eller många små kanske kan funka.

Flera små tavlor på rad är snyggt, men om det är en säng bredvid så river man kanske ner dem om de sitter för lågt? Förr i värden hade man ofta ett tygstycke spänt längs med väggen vid sängen, för att slippa drag. Om du hittar ett snyggt tyg kan du slå i öljetter i ovankanten (tänk på att fålla ordentligt och gärna stärka upp med ett annat tyg på baksidan om det är ett tunt tyg) och sedan fästa det med krokar/spikar längs med hela sängens längd. Det blir lite mer ombonat också. Om det är en smal säng kan du ju fylla upp med kuddar dagtid mot väggen, så blir det mer som en dagsoffa.

Parkett i köket är ingen bra idé, plastmatta är kanon. Lägg på en trasmatta istället.  
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym
    Tygtiiger skrev 2013-02-08 10:47:07 följande:
    Flera små tavlor på rad är snyggt, men om det är en säng bredvid så river man kanske ner dem om de sitter för lågt? Förr i värden hade man ofta ett tygstycke spänt längs med väggen vid sängen, för att slippa drag. Om du hittar ett snyggt tyg kan du slå i öljetter i ovankanten (tänk på att fålla ordentligt och gärna stärka upp med ett annat tyg på baksidan om det är ett tunt tyg) och sedan fästa det med krokar/spikar längs med hela sängens längd. Det blir lite mer ombonat också. Om det är en smal säng kan du ju fylla upp med kuddar dagtid mot väggen, så blir det mer som en dagsoffa.

Parkett i köket är ingen bra idé, plastmatta är kanon. Lägg på en trasmatta istället.  
    Ja, så kanske man kan göra om man hittar en snyggt tyg som är tillräckligt stort

Ang mattan i köket så är det nog mer att jag är van med trägolv i köket, då vi alltid haft det där jag bott tidigare. Plastmatta känns väldigt osexigt, men det är klart att det är lite mer praktiskt...
  • Höghus

Är det en äldre lägenhet så kan ju originalgolvet i trä ligga kvar under plastmattan. I så fall är det bara att dra bort den och fixa till golvet. Trasig tapet hade jag spacklat försiktigt i skarvarna och målat över (hela rummet alltså).

• Anonym
    Höghus skrev 2013-02-08 11:15:04 följande:
    Är det en äldre lägenhet så kan ju originalgolvet i trä ligga kvar under plastmattan. I så fall är det bara att dra bort den och fixa till golvet. Trasig tapet hade jag spacklat försiktigt i skarvarna och målat över (hela rummet alltså).
    Men får man göra det hur som helst i en hyresrätt?
  • Höghus

Anonym: Det är ju lite olika men jag har fått ok från hyresvärdar att dra bort plastmatta och slipa till golvet. Plastmatta är ju inte något som höjer värdet på lgh direkt. Måla på tapet får man absolut.

• Anonym
    Höghus skrev 2013-02-08 11:19:29 följande:
    Anonym: Det är ju lite olika men jag har fått ok från hyresvärdar att dra bort plastmatta och slipa till golvet. Plastmatta är ju inte något som höjer värdet på lgh direkt. Måla på tapet får man absolut.
    Tack, jag ska kolla med värden vad de säger. Det är dock privat värd med endast en lägenhet, så det kanske blir lite svårare.
  • Anonym

Om det endast är en lägenhet, så tror jag det är fullt möjligt att du kan få riva upp plastmattan och lägga dit annat golv! Jag tror det hade blivit svårare att få igenom det om det var en jättestor hyresvärd som ville att det skulle vara likvärdigt i samtliga lägenheter... Ta upp både frågan om tapeten och golv med värden, och fråga om det inte kan åtgärdas på något sätt? Har inte hyresvärden tänkt sig att göra något så kan du ju fråga om värden kan stå för materialet om du fixar så det blir gjort. Alternativt om ni kan dela kostnaden...

• EssexGreen

Det är nog bra att du kollar med värden angående mattan.

Vi har fått ta bort plastmattorna i alla rum (i de två senaste lägenheterna), men de ville helst inte att man gjorde det i köket pga att det bland annat kan vara större risk för vattenskada där. Om vi ville, så kunde vi få göra det men då hade vi också fått ta över underhållet för golvet om det nu var så att något skulle inträffa.

Nu tyckte vi inte att det var lika enkelt att slipa golv osv i köket, så vi hoppade det ändå. Bor hos en större kommunal hyresvärd i en äldre lägenhet.

Lycka till!

Svar på tråden Hur dölja trasig tapet och plastmatta?