• lovehate

    Besöka neonatal

    Hej min dotter är nu 7 mån gammal och jag har nu en tid funderat på att åka till neonatal på NÄL och hälsa på efter min dotter vårdades 3v där när hon föddes i v 32+5 men började fundera om man ens får besöka dom. Jag tycker det hade varit kul om dom fick se hur stor hon har blivit och jag är så tacksam för deras hjälp då dom ställde upp med allt. Är det någon som har besökt neo eller vet om man får ?

  • Svar på tråden Besöka neonatal
  • EnStoltMamma

    Är besöksförbud på neo under rs-perioden så tror inte ni får hälsa på där tyvärr.. Det är bara föräldrar till barn som ligger där som får komma in..

  • vännen

    Kontakta din prematurförening. De brukar ha visningar på neonatal för föräldrar o barn som vårdats där tidigare. Eller så skickar du ett brev med lite bilder. Det är säkert uppskattat.

  • Tanna

    Har ni inte återbesök ? Vi var där flera ggr efter utskrivning. På olika tester, syn och hörsel. 6 månaderskoll, 1 årskoll.

  • Housemouse

    Tanna, sådana tester och kontroller gjorde åtminstone vi bara på vår bvc. Neonatalen har vi aldrig återvänt till efter utskrivning.

  • Tanna

    Är väl olika med olika sjukhus då. Jag tyckte det var rätt skönt och få gå dit när sonen var 1 år, fick ett avslut på hela sjukhustiden.

  • Housemouse

    Ja det låter jättebra, man behöver ett ordentligt avslut efter att ha varit med om en sådan start på barnets liv.

  • Tanna

    Innan det hade vi fått kopior på alla journaler, och då vid sista besöket hade vi möjlighet att fråga ev frågor osv. Men ring dit och fråga om ni får komma på besök el träffa eran läkare.

  • Kinya

    Jag som haft ett barn på neonatalen hade blivit riktigt irriterad om det kom någon dit bara för skojs skull och riskerade att smitta min lilla bebis! Där ligger riktigt sjuka små bebisar och de behöver inte utsättas för smittor bara för att någon tycker att det vore kul/intressant att komma dit och hälsa på utan egentlig anledning.

    Då är det bättre om du tar lite fina bilder på din dotter och skriver ner några rader om henne och tackar dem på det sättet istället, tycker jag iaf. Jag tror att de skulle uppskatta det.

  • mclo

    Under tiden jag var där fick man inte ens hälsa på trots att det inte var RS-period, fick ringa på klockan och sen fick man sitta i slussen och träffa folk eller stå utanför.
    Vi var på neo efter utskrivningen i ca 5-8 månader.

  • Tanna

    Men det finns ju flera olika avd. Först var vi på IVA. Dit fick endast anhöriga komma. På familjerummet var det lite lättare och ta emot besök. Vi hade ju eget rum. Och alla återbesök har gjorts i en annan avd, där inga bebisar ligger utan bara läkarrum och väntrum.

    Så när vi låg på IVA och familjerummet, så såg vi aldrig några som går på återbesök just för det var olika avd. Så ingen smittorisk.

  • Parasit
    Kinya skrev 2013-02-11 14:08:55 följande:
    Jag som haft ett barn på neonatalen hade blivit riktigt irriterad om det kom någon dit bara för skojs skull och riskerade att smitta min lilla bebis! Där ligger riktigt sjuka små bebisar och de behöver inte utsättas för smittor bara för att någon tycker att det vore kul/intressant att komma dit och hälsa på utan egentlig anledning.

    Då är det bättre om du tar lite fina bilder på din dotter och skriver ner några rader om henne och tackar dem på det sättet istället, tycker jag iaf. Jag tror att de skulle uppskatta det.
    Min dotter fyller sju år i höst och föddes i v.24. Hon undrar mycket om sin egen tid på neonatalen och de få bilder jag har och svaren jag ger kan ju inte visa hur det faktiskt är. Jag har mailat och frågat om vi kan hälsa på där när vi ändå ska dit för att delta i en studie i vår. Jag antar att svaret blir nej, men det skulle antagligen vara väldigt betydelsefullt för henne. När vi låg där kom en fd.patient som var fem år och han fick titta på bland annat vår dotter  just för att jag ansåg att det kunde vara viktigt.  
    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Kinya
    Parasit skrev 2013-02-13 14:07:51 följande:
    Min dotter fyller sju år i höst och föddes i v.24. Hon undrar mycket om sin egen tid på neonatalen och de få bilder jag har och svaren jag ger kan ju inte visa hur det faktiskt är. Jag har mailat och frågat om vi kan hälsa på där när vi ändå ska dit för att delta i en studie i vår. Jag antar att svaret blir nej, men det skulle antagligen vara väldigt betydelsefullt för henne. När vi låg där kom en fd.patient som var fem år och han fick titta på bland annat vår dotter  just för att jag ansåg att det kunde vara viktigt.  

    Men ett liv är faktiskt viktigare. Jag tycker inte att det ska springa folk på neo som inte har där att göra. När vi var där så var det en bebis där vars släkt hela tiden försökte smyga sig in där och tjata sig in där för att få titta. Personalen var så otroligt veka och vågade inte hålla på de regler som faktiskt fanns. Detta var dessutom runt jul och därmed var risken för smittor stor. Inte förrän jag sa till på skarpen vågade personalen upprätthålla de regler som faktiskt fanns.

    Reglerna är inte till för att jävlas med folk utan för att rädda liv.
  • Parasit
    Kinya skrev 2013-02-13 15:29:25 följande:

    Men ett liv är faktiskt viktigare. Jag tycker inte att det ska springa folk på neo som inte har där att göra. När vi var där så var det en bebis där vars släkt hela tiden försökte smyga sig in där och tjata sig in där för att få titta. Personalen var så otroligt veka och vågade inte hålla på de regler som faktiskt fanns. Detta var dessutom runt jul och därmed var risken för smittor stor. Inte förrän jag sa till på skarpen vågade personalen upprätthålla de regler som faktiskt fanns.

    Reglerna är inte till för att jävlas med folk utan för att rädda liv.
    Som du säkert såg så är min dotter född i v.24. Klart att det är viktigt att det inte ränner folk där hela tiden (har haft vår beskärda del av sådant vi med, som den välmenande truppen tomtar som kom in på julafton, det var ju gulligt men jag kunde inte annat än se dem som en bakteriehärd). Men samtidigt måste det ju finnas flexibilitet. Om barnet inte kan få komma in, kan det kanske få följa med till rummet där man tvättar kuvöser? Så man kan visa kuvösen och barnet får känna och se. 
    Jag vet inte hur gammalt ditt barn är, men det här är en viktig bit i min dotters historia som hon känner att hon saknar.  
    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Mummamalin
    Kinya skrev 2013-02-13 15:29:25 följande:

    Men ett liv är faktiskt viktigare. Jag tycker inte att det ska springa folk på neo som inte har där att göra. När vi var där så var det en bebis där vars släkt hela tiden försökte smyga sig in där och tjata sig in där för att få titta. Personalen var så otroligt veka och vågade inte hålla på de regler som faktiskt fanns. Detta var dessutom runt jul och därmed var risken för smittor stor. Inte förrän jag sa till på skarpen vågade personalen upprätthålla de regler som faktiskt fanns.

    Reglerna är inte till för att jävlas med folk utan för att rädda liv.
    Hej Kinya!
    Det låter lite som att det här ligger dig färskt o hjärtat och att du därför reagerar väldigt känslomässigt på det här. Jag är fullkomligt övertygad om att ingen av de som skriver här i tråden skulle vilja komma in på en avdelning om de riskerar att smitta några av de barn som är inlagda.
    Jag kan förstå att det var skitjobbigt att ligga på sal. Här i Göteborg fick vi informationen att far och morföräldrar fick komma och besöka, men att det var viktigt att kolla så att det inte var "körigt" på salen. Hur man än löser sånt där så blir det jobbigt, besökande har inte alltid koll på sin ljudvolym eller har inte tänkt på att inte ha parfym på sig. Det är lätt att titta på besökarna, eller ibland tillochmed andra föräldrar, och se dem som "bovar".
    Samtidigt i sammanhanget, den största smittorisken ligger inte i besökande. Den ligger dels i risken när det blir stressigt och överbelagt och en sköterska springer som en skållad råtta mellan kuvöser med hjärtlarm. Att få med sig baciller från en kuvös till en annan sker lätt.
    Dels så är det ofta kvinnor som själva har dagisbarn som jobbar på våra sjukhus. I en ideal värld hade vi undantagit folk som jobbar på infektionskänsliga avdelningar från karensdagarna.



    Vi försökte lösa anknytningen och förståelsen för vår dotter igenom att vi fotade en hel del, filmade lite i kuvösen och hade en liten bok som sköterskorna skrev i. Små uppdateringar när det hände något, hon fick sitt första bad, blev av med sina infarter eller bytte rum på avdelningen. Sedan om det funkar vet jag inte, hon är inte så gammal än :)
  • Parasit

    Jag frågade faktiskt och de sa att det var självklart att min dotter skulle få hälsa på när vi ändå är där. Detta blir senare i vår så smittorna i samhället kommer inte vara lika utbredda, men visar min dotter minsta tecken på sjukdom kommer vi förstås att avböja. 


    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • lovehate

    nej men jag tänkte mer bara i receptionen. Just för att det hade varit roligt att träffa personalen igen och tror dom hade tyckt det var roligt att se min dotter igen efter en tid för att se utvecklingen. Tror inte dom får se så många barn som legat där efteråt så tror dom med hade uppskattat det ifall man får. Jag frågade en kompis som jobbar där och hon skulle kolla upp det. Jag känner ju absolut inte att jag måste utan bara att det hade varit roligt om man fick. Vi gjorde hörselkollen innan vi blev utskrivna så den var gjord där men vi har inte varit på återbesök och kommer heller inte göra det.

  • Duckan

    Våra vänner låg på neon ett tag, fick en pojke i v 27+ i november och vi var där i januari och hälsade på. Fanns alltså inga restriktioner om besök. Däremot fick vi inte hålla i pojken.
    Han blev ett i nov och nu nyligen var de där på återbesök.

  • mina12

    Lovehate: Du kan ju vänta till våren/sommaren med att besöka neo, då är det ju mycket mindre sjukdomar i omlopp. Jag minns hur jobbigt jag tyckte det var när småbarn (syskon mfl) kom upp på avdelningen. Vi låg på neo  jan-april. Tex var det ett barn som låg på isoleringen med rs, vars storasyster på 3år for omkring på avdelningen (inte inne på IVA).  

  • Snos

    Jobbar på neonatalen och jag kan bara säga att det är otroligt roligt och givande att få se de små bli äldre. Där jag jobbar ligger återbesöksmottagningen bredvid vår avdelning, bara en glasdörr emellan så vi ser ofta föräldrar och barn och går då över dit och hälsar.

    Det är väldigt olika i hur man gör med besök på de olika sjukhusen, och som många säger... det är värre under vintertid. Man kan alltid ringa eller maila och fråga om det passar, men också vara beredd på att man tyvärr får vända i dörren även om man fått ett okey. Det kan vara att ett akut tillstånd hänt eller ett nytt barn är på väg och att det inte passar för stunden. 

    Foton, brev och hälsningar är väldigt uppskattat. Det är ofta man tänker på de små patienterna och deras föräldrar och på hur det har gått.

    // tankar från en som älskar att jobba på neo 

Svar på tråden Besöka neonatal