• Pralinen

Hur fylla i till aktivitetsstöd

Hej! Den 31/1 skrev jag åter in mig hos arbetsförmedlingen och har rätt till aktivitetsstöd. Är det någon som vet vilka datum jag ska skriva för att få ut pengar i slutet på februari och när ska den skrivas under och skickas

• Svar på tråden Hur fylla i till aktivitetsstöd
  • Lindsey Egot the only one

Du får nog inget förrän nästa månad. Man fyller i den 26-25 och skickar in den innan den 7-10 för att ha pengarna runt den 25:e

Tex du har aktivitetsersättning 26/1-25/2 du skickar in den 10/3 och får pengarna den 25-27/3.
    Nästa månad fyller du i 26/2-25/3 skickar in den 10/4 och får pengarna den 25-27/4

• kimi90

Du skulle börja få pengar den 31/1 och då fixar du slutdatum den 10/2 så får du kring den 25
    Så alltså 31/1-10/2
    Sen blir din andra period 11/2-10/3

Deras perioder är 26-25.

• Trädblåsare
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 14:52:05 följande:
    Du får nog inget förrän nästa månad. Man fyller i den 26-25 och skickar in den innan den 7-10 för att ha pengarna runt den 25:e

Tex du har aktivitetsersättning 26/1-25/2 du skickar in den 10/3 och får pengarna den 25-27/3.
    Nästa månad fyller du i 26/2-25/3 skickar in den 10/4 och får pengarna den 25-27/4
    Fast aktivitetsersättning är ju bestämt, man behöver inte skicka in några lappar efter man har fått beslutet om att man får det.

Jo du måste ju meddela att du vill ha aktivitetsstödet varje månad genom att fylla i blankett

Arbetsförmedlingen anvisar dig till ett arbetsmarknadspolitiskt program.
    Efter att du har blivit anvisad får du ett brev hem från Försäkringskassan med en beräkning av hur mycket pengar du får om du deltar i programmet. I regel får du brevet inom 14 dagar efter att du har blivit anvisad.
    För att få pengar ska du fylla i en blankett. Blanketten heter ”Försäkran aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning (FK 5057)” och du hittar den längre ned på sidan.
    En gång per månad skickar du in blanketten till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund.
    I regel får du dina pengar 14 dagar efter att blanketten har kommit in till Försäkringskassan. Pengarna betalas ut till det konto som du har anmält till Försäkringskassan.

• Dr Mupp
    LindaEfraim skrev 2013-02-08 20:20:32 följande:
    Deras perioder är 26-25.
    Jag har alltid haft 11-10
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Trädblåsare
    LindaEfraim skrev 2013-02-09 09:51:22 följande:
    Jo du måste ju meddela att du vill ha aktivitetsstödet varje månad genom att fylla i blankett

Arbetsförmedlingen anvisar dig till ett arbetsmarknadspolitiskt program.
    Efter att du har blivit anvisad får du ett brev hem från Försäkringskassan med en beräkning av hur mycket pengar du får om du deltar i programmet. I regel får du brevet inom 14 dagar efter att du har blivit anvisad.
    För att få pengar ska du fylla i en blankett. Blanketten heter ”Försäkran aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning (FK 5057)” och du hittar den längre ned på sidan.
    En gång per månad skickar du in blanketten till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund.
    I regel får du dina pengar 14 dagar efter att blanketten har kommit in till Försäkringskassan. Pengarna betalas ut till det konto som du har anmält till Försäkringskassan.
    Fast du skrev aktivitetsersättning. Där behöver man inte meddela om det varje månad.
  • adina01

Första gången fyller du i fram till den dagen du vill att brytdatum ska vara framöver, dvs om du vill att period ska vara från mitten av månaden så fyller du i från 31/1-15/2 och vid nästkommande perioder !6/2 - 15/3.

• caaroooline

du skickar in lappen 2 veckor innan du vill ha pengarna :) 
    Jag skickade alltid in den 12 varje månad =) 

Trädblåsaren

Det måste varit min autokorrigerare som ändrat för det gör den automatiskt om någon bokstav blir fel.

• fröökenw

När du ansöker om aktivitetsstöd så får du själv välja vilken period du vill första gången, inte 26-25 som någon skrev. Du bestämmer själv. Men sen ska du hålla dig till den perioden du har valt, vill du dock byta för du känner att det inte blir bra med utbetalningarna så kan du skriva på blanketten att du avser att byta period och kan då söka om en kortare period. Första gången får den vara kortare för att du ska kunna välja period.
    Om du nu har beviljats ett program från och med 130131, så kan du exempelvis söka 130131 - 130211.

Du får inte underteckna försäkran före sista dagen i perioden, i det här fallet 130211. Om sista dagen i din period infaller på helg så kan du underteckna den på fredagen, så vidare du inte har program förlagt på helg.
    Ett tips är att lämna in blanketten på ett service kontor FK så stämplar de den samma dag.
    Handläggaren på FK som handlägger ditt ärende går då efter stämpeln istället för den dagen den kom in till FK via post.  utbetalning sker alltid 14 dagar efter att den kom in till FK. Det är sällan det frångås de 14 dagarna, bara i undantagsfall om det finns särskilda anledningar.
    Nästa försäkran ska då avse perioden 130212 - 130311.
    Många söker perioden 11 - 10 eller 12 - 11 för att få utbetalning omkring den 25.

• Splash

Har en fundering hur man ska fylla i aktivitetsersättnings blanketten.
    Jag har fyllt i blanketten med dessa datum. Från  2013-03-12    Till 2013-04-11. Ska de fyllas i på detta sätta för att man ska få pengar runt den 25 varje månad eller hur ska man göra för att få runt den 25 eller 26 varje månad ?   

• Madeleine de Scudéry
    Splash skrev 2013-04-14 14:55:28 följande:

Har en fundering hur man ska fylla i aktivitetsersättnings blanketten.
    Jag har fyllt i blanketten med dessa datum. Från  2013-03-12    Till 2013-04-11. Ska de fyllas i på detta sätta för att man ska få pengar runt den 25 varje månad eller hur ska man göra för att få runt den 25 eller 26 varje månad ?   

Aktivitetsstöd, inte aktivitetsersättning.
  • Splash
    Madeleine de Scudéry skrev 2013-04-15 14:07:32 följande:
    Aktivitetsstöd, inte aktivitetsersättning.

Aktivitetsstöd ska de stå men min fråga är om man troligtvis får pengarna då till den 25 om man fyller i så som jag har skrivit tidigare??

Du får pengarna 14 dagar efter de fått in lappen så hur du fyller i lappen har inget med när du får pengarna.

• Splash
    LindaEfraim skrev 2013-04-15 14:15:32 följande:
    Du får pengarna 14 dagar efter de fått in lappen så hur du fyller i lappen har inget med när du får pengarna.
    Aha! Ok men då vet jag Tack
  • Refik

Hej det första gångar att ja ska ta aktivitetsstöd vet någon Hur mycket få i måndag

Om någon kan hjälpa mig tack .

Svar på tråden Hur fylla i till aktivitetsstöd