• Gurkan

Puky springcykel?

I somras fick sonen en springcykel. Vi köpte en på biltema ( biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Barn/Springcykel-10-271240/ ) men den går inte att höja styret på och sadeln är numera högre än styret vilket inte riktigt fungerar. I vår fyller sonen 3 år och är nu 97 cm lång och vi håller på att kolla efter en ny springcykel. Fastnade lite för Puky LR XL ( www.sport-tiedje.se/se/PUKY-Springcykel-LR-XL-PU-4048 ).
    Den:
    - ska vara från 3 år och ca 95 cm
    - den har lufthjul (om än breda men jag vet inte om det är negativt?)
    - har höjbart styre (och sadel)
    - har handbroms

Nu är det rätt dyr så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av den? 

• Svar på tråden Puky springcykel?
  • Mli 014

Vi har den! Helt klart fantastisk investering! Sonen använder den till och från dagis (ca 3km) varje dag!

• Gurkan
    Mli 014 skrev 2013-02-08 15:03:05 följande:
    Vi har den! Helt klart fantastisk investering! Sonen använder den till och från dagis (ca 3km) varje dag!
    Hur gammal är din son?
    Hur lång är han?
    Känner du att den har växtmån? 
  • Mli 014

Min son blir 3 nu i mars. Han är 97,5 lång nu, och vi har haft den på lägst möjliga inställningen, men behöver snart skruva upp ett snäpp. Vi känner att den kan han ha ett tag till om han inte växer för mkt i sommar. (men då sparar vi den bara till lillebror) hjulen med luft är stötdämpande och tidigare köpte vi en billig cykel med hårda däck, vilken gjorde att vår pojk fick en stel hållning på cykeln, nu verkar han mer förlig, och har framför allt mer lust att cykla mer.

Gurkan skrev 2013-02-08 15:03:57 följande:
    Hur gammal är din son?

Hur lång är han?

Känner du att den har växtmån? 

• Gurkan
    Mli 014 skrev 2013-02-08 15:08:50 följande:
    Min son blir 3 nu i mars. Han är 97,5 lång nu, och vi har haft den på lägst möjliga inställningen, men behöver snart skruva upp ett snäpp. Vi känner att den kan han ha ett tag till om han inte växer för mkt i sommar. (men då sparar vi den bara till lillebror) hjulen med luft är stötdämpande och tidigare köpte vi en billig cykel med hårda däck, vilken gjorde att vår pojk fick en stel hållning på cykeln, nu verkar han mer förlig, och har framför allt mer lust att cykla mer.
    Det låter ju bara så bra :)
    Den vi har nu är också såna där luftfria däck och då vi bor på landet med grusvägar så blir det rätt stötigt. Lufthjul borde ge mjukare körning (fungerar på barnvagn i alla fall).
    Men om han är 97 cm och ni precis nu behöver ställa upp den ett snäpp så finns det ju växmån. Nu låter pukyn mer och mer lockande! 
  • Kasihi

Vi har den minsta pukyn till sonen på tvåoch ett halvt år. Han fick den när han fyllde två och han älskar den. Han är nu 95.5 cm lång.

• didda

Vi har också en Puky och är jättenöjda med den! Rejäl men ändå smidig! Dottern (3.5 år, 96 cm) älskar den!

• Gryntroll

Vi har också en Puky och är nöjda. Perfekt med lågt insteg och att sadel och styre går att justera. Dottern älskar den! Hon fick den i 2 års present men använde den väldigt mycket förra sommaren och hösten (när hon fyllde 3) och var då ca 96-98 cm.

• Kerstin W

Hej. Jag ska köpa en PUKY men är så osäker på vilken modell. Pojkarna är nu 3 år och 95 cm långa.
    Ska jag satsa på modellen från 2år eller XL (från 3 år). Är orolig att XL är för otymplig men å andra sidan vill man ju inta att dom ska växa ur den mindre modellen allt för snabbt.
    Någon med erfarenhet? 

• daimstrut

Ta XL-modellen. Är det den som har 12 tums däck? Vår dotter fick den när hon var lika lång och gammal som dina pojkar, funkade superbra. Och räknar med hon kan ha den den här säsongen också innan det är dags för en vanlig cykel.

Svar på tråden Puky springcykel?