• Pysseltjej

Inreda barnrum innan barnets ankomst?

Hej!
    Är gravid med första barnet.
    Har BF  i september men tänker ju ändå massor på det praktiska runt barnet.

Hur gör/hur har ni andra gjort med barnrum?
    Alltså har ni inrett det och gjort färdigt innan barnet kommer, eller väntat. Det är väl ändå så att barnet sover i samma rum som föräldrarna första tiden, så då känns som att det kommer stå tomt i nästan ett år isåfall? Kanske längre till och med.

Hur tänker ni?

Tycker det skulle vara jättemysigt och superkul att gå loss i tapetböcker och kolla efter fina möbler. Det är bara det att det är vårt nuvarande kontor/gästrum som vi kommer göra till barnrum. Det blir lite svårt att ha de sakerna någon annanstans, vilket gör att jag undrar om någon annan har erfarenheter/tankar om detta. 

I framtiden kommer vi göra om ett annat rum som är på 35 kvm till två mindre så då kommer vi ändå ha ett kontor, men pga andra renoveringar som vi håller på med nu så är det några år bort, och vi ska ta en renoveringspaus när bebisen kommer och bara njuta av den. Kan ju tillägga att vi bor i hus om det inte framgår av min text.

Jättenyfiken på vilka lösningar ni andra  tänkt ut :)

• Svar på tråden Inreda barnrum innan barnets ankomst?
  • Frontline

Vi hade ett rum klart när grabben kom, Han sov bara några månader inne i vårt sovrum innan vi flytta in spjälsängen till hans rum..
    Dom andra 2 barnen har med fått egna rum efter ett par månader...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • natha

Jag har BF i juli ( vecka 17 imorgon ).
    Vi har gjort i ordning bebisens rum. Vi har valt att inte tapetsera om då ungar ändå river sönder tapeter och då vi tapetserade om för ett år sedan när rummet stod tomt.
    Vi har monterat upp skötbord, spjällsäng, lapor, gardiner osv köpt matta och övrigt krimskrams..
    Bebisen kommer få sova hos oss i början men vi vill ändå att liten ska ha ett eget rum från start :)

• Baktakt

Vi flyttade så att vi fick ett extra rum, men där ställde vi mest alla saker som inte hittat "hem" medans vi kom i ordning i resten av huset. Det var först vid 6 månader som dottern flyttade in i eget rum. För det mesta har man ju ett barnrum för att ha barnets saker i ändå. Man har ju med sig barnet överallt där man är, så det blev mest vardagsrummet och köket.

Och jag som varit så oförstående inför hur folk kunde lägga barnet i sin egen säng och samsova kom hem, tittade på spjälsängen och sa ALDRIG I LIVET!!! Den första månaden sov hon mellan min man och mig, så att jag enkelt kunde dra henne intill när det var dags för att amma (och det var det med 45 minuters mellanrum utan pardon).

• TessaLove

Det är väl för att det är kul att göra det då och för att det kanske är enda tiden ni kommer kunna sitta ner i lugn och ro innan bebis kommer.
    Jag skulle inte våga planera så långt innan dock. Men det är ju jag

• Flickan och kråkan

Det gör ni precis som ni vill och känner .

Vi har fortfarande inget egentligt barnrum förutom våra barns lekrum. Sover gör vi fortfarande tillsammans. De sover i vanliga sängar som står i kloss med vår dubbelsäng. Våra pojkar är 5 år respektive snart 4 år. Till sommaren kommer nummer tre så då lär vi bli fem i sovrummet ....om inte storebror bestämt sig på allvar för att flytta ut innan dess

• hannis

Till första barnet hade vi ett rum klart innan han föddes men han sov aldrig där. Vi förvarade barnprylar där inne och senare hade han sina leksaker där. Han sov hos oss tills han var 2,5 år.

Nu till nästa barn har vi inget rum färdigt visa av erfarenheten med första. Bebisen kommer sova i vårt rum så länge det känns bra och sen får han flytta in i storebrors rum och de får dela rum till de själva vill ha varsitt sovrum.

Vi har i stället för två barnrum valt att ha ett separat lekrum i anslutning till vardagsrummet på nedervåningen.

• jashrinah
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-08 16:26:52 följande:
    Det gör ni precis som ni vill och känner .

Vi har fortfarande inget egentligt barnrum förutom våra barns lekrum. Sover gör vi fortfarande tillsammans. De sover i vanliga sängar som står i kloss med vår dubbelsäng. Våra pojkar är 5 år respektive snart 4 år. Till sommaren kommer nummer tre så då lär vi bli fem i sovrummet ....om inte storebror bestämt sig på allvar för att flytta ut innan dess

hur stor säng har ni :O ? 
  • Flickan och kråkan
    jashrinah skrev 2013-02-08 16:37:04 följande:
    hur stor säng har ni :O ? 
    390-bred blir det totalt: vägg - 90-säng - dubbelsäng (180) - 120-säng - vägg. I dagsläget har ju alla mer än en 90-säng var så en liten nyföding ska vi nog få plats med .
  • jashrinah
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-08 16:43:17 följande:
    390-bred blir det totalt: vägg - 90-säng - dubbelsäng (180) - 120-säng - vägg. I dagsläget har ju alla mer än en 90-säng var så en liten nyföding ska vi nog få plats med .
    haha ja då förstår jag att ni får plats =D det hade nog varit trångt med vanlig 160 säng :P hahah 
  • Pysseltjej

Tack för alla svar! Känns som att det finns många lösningar som kan bli bra, och vilken som blir bäst vet man väl inte före bebisen kommer.

Det är just det att vi skulle tycka det var roligt att ställa ordning ett rum och den känslan har jag förstått att kan bli ännu starkare ju mer det närmar sig. Att "boa" in sig liksom.

Ska fundera lite till, är ju ännu väldigt tidigt i graviditeten så jag vill att det ska kännas lite mer säkert innan vi fattar nåt beslut.

• Sana1

Vi har ett arbetsrum som kommer att bli barnrum senare, men vi har inte ens börjat barnanpassa det (BF om några veckor). Planerar att ha barnet sovande i vårt rum (förhoppningsvis ammande, förhoppningvis sovande i spjälsäng med nedfälld sida mot vuxensängen, sedan får vi se hur det går!). Kommer hursomhelst inte ha barnet sovande i eget rum under första halvåret åtminstone, så det känns tidigt att börja göra om och inreda. Handlar ju om boutrymmet också, vi bor i lägenhet och har inte fullt med tomma rum som står och väntar direkt.
    Bor ni i villa och har gott om plats och du tycker inredning är superkul - varför inte börja redan nu? 

Lycka till med graviditeten! 

Svar på tråden Inreda barnrum innan barnets ankomst?