• Anonym
    Äldre 8 Feb 15:58
    4824 visningar
    1 svar
    1
    4824

    röda utslag i rumpan

    min 4v gamla son har fått dessa utslag..har fått info om att lufta o smörja med inotyol..

    han ligger naken nästan hela dagarna för att lufta o jag smörjer över natten samt byter blöja varje timme på natten..men det försvinner inte.. vad mer kan jag göra?? 


  • Svar på tråden röda utslag i rumpan
  • Äldre 11 Feb 22:27
    #1

    Hej!

    Vad bra att du luftar så mycket - det är ju inte alltid så lätt när det kissas och bajsas så mycket i den åldern!
    Det är vanligt att huden blir röd och lite prickig precis som man kan se på bilden, det är just där som huden är som mest utsatt. Hud ligger mot hud där skinkorna möts och det blir lätt irriterat och ibland nästan sårigt.

    Att lufta och smörja med en fet salva när huden är torr brukar hjälpa. Tänk på att inte dra och torka så mycket med tvättlappar utan tvätta hellre under rinnande vatten om det är möjligt. Den "mekaniska nötningen" blir då mindre mot den tunna bebishuden. Blås med munnen eller klappa försiktigt med en frottéhandduk när du torkar huden. 

    Om det inte blir bättre ska du visa upp hudbesvären för din BVC-sköterska eller gå till vårdcentralen för en bedömning.

    Lycka till! / Eva    

Svar på tråden röda utslag i rumpan