• Mysan820

Smal eller bred barnvagn?

Hej. 

Jag är gravid med vårt första barn och vi ska snart köpa barnvagn, men det är ju en djungel! Vi har iaf fastnat för Emmaljungas barnvagnar: edge duo och Monkey. Edge duon är en rätt så stor barnvagn som barnet kan ha upp till tre år. Mokeyn är betydligt smalare, barnet kan oxå ha vagnen upp till tre år men här kommer det finurliga!: man kan behålla sitt och liggdelarna på denna vagn, köpa ett nytt chassi ( underdel) så vips blir det en syskonvagn. Denna finess finns inte på Edge duon.

Så mina frågor är.
    Vill man ha en bred eller en smal vagn? För och nackdelar?
    Upp till vilken ålder behöver man ha en syskonvagn? Eller räcker det med en ståplatta om barnet är två-tre år?

Vi vill, som det ser ut idag och om möjligheterna finns, få fler barn än bebisen i magen.
     Tack på förhand:)       

• Svar på tråden Smal eller bred barnvagn?
  • Forumdeltagaren

Hej!

Ja det finns mycket att ta hänsyn till med val av storlek.
    Den ska ju rymma barnet men samtidigt inte vara för stor i bussen eller bilen. Men ska ni inte åka buss och bil e.dyl så är det kanske bra med en stor.......

• Mynta

Att Monkeyn är en bra vagn upp till 3-årsåldern är ren lögn tyvärr. Min, fullt normalstora, 8-månaders sitter bra i den nu. I helvete heller att den funkar om ett år, och definitivt inte med åkpåse/vinteroverall.

Om ni gillar EL, ta en titt på Nitro City? Eller kanske det nya Duo S-chassit? Smidiga vagnar, men med större utrymme för barnet än vad Monkey har.

• Mynta

Och angående syskonvagn... Det är svårt, det beror så mycket på hur barnet är och hur man lever. Vi hade definitivt behövt syskonvagn upp till typ 3 år, jag har inte körkort och vi går mycket och långt. Någon som använder bil eller åker kommunalt kanske inte har samma behov.

• Mysan820

Hm bra funderingar! Men om det är som du säger att monkeyn inte funkar upp till tre så har den ju inte "samma" effekt... Vi har bil och bor nära stan så kommer inte att åka så mycket kommunalt. Tänker mer på i affärer eller fik där jag idag kan reagera på hur en barnvagn får/tar plats :) Något annat man bör tänka på?

• mamma20

Monkeyn funkar definitivt INTE till 3 år! Kanske om man har pyttesmå barn!
    Jag har gått och väntat på denna sen i augusti, vi väntar syskon i mars, och när den släpptes så var vi in och provade den. Min dotter som då var 16 månader fick inte plats i den!! Kan tillägga att hon är rätt smal jämfört med andra i hennes ålder...
    Hon tog i suffletten också med huvudet, och hon är runt 82 cm...
    Riktig besvikelse!

Svar på tråden Smal eller bred barnvagn?