• ungmamma02

Hur klarar man av allt gnäll?

Nattningen är värsta tiden på dygnet, min son på 15 månader vill inte somna - varken själv eller med mig. Så fort jag lämnar rummet skriker han, varje kväll. Kommer jag in och lägger honom så börjar han leka och prata. Har provat att låta honom skrika en stund, utan att ge honom uppmärksamhet vilket inte hjälper. Försöker få honom att somna med mig, men det tar mina sista krafter. Och vill inte att det ska vara så i längden. Allt gnäll gör mig galen. Hur orkar man? 

• Svar på tråden Hur klarar man av allt gnäll?
  • Tow2Mater

Ar han ens trott, kanske lagger du honom for tidigt?
    Har ni 'laggningsrutiner' sa han vet det ar dags att sova; t ex borsta tander, lasa bok, slacka lampan o ligga still?

• Natulcien

Är han tillräckligt trött då? Hur sover han på dagen?

Kan du inte ligga bredvid honom? Har du provat det?

• ungmamma02
    Tow2Mater skrev 2013-02-08 19:59:05 följande:
    Ar han ens trott, kanske lagger du honom for tidigt?
    Har ni 'laggningsrutiner' sa han vet det ar dags att sova; t ex borsta tander, lasa bok, slacka lampan o ligga still?
    Ja, vi börjar alltid göra kväll runt klockan sju, bada, borsta tänder, mysa i soffan, läsa bok osv. Han dricker välling i sin säng, och ibland funkar det att han somnar efter det. Annars gallskriker han.

Och ja, han är trött. Sov från kl ett till två idag..
  • ungmamma02
    Natulcien skrev 2013-02-08 19:59:16 följande:
    Är han tillräckligt trött då? Hur sover han på dagen?

Kan du inte ligga bredvid honom? Har du provat det?
    Vi har inskolning på dagis den här veckan, så han är trött efter det. Sov från kl ett till två idag..
    Jo, ibland somnar han bredvid mig men det tar sån tid och jag känner att tålamodet inte finns där längre.
  • Dohgon
    ungmamma02 skrev 2013-02-08 20:04:43 följande:
    Ja, vi börjar alltid göra kväll runt klockan sju, bada, borsta tänder, mysa i soffan, läsa bok osv. Han dricker välling i sin säng, och ibland funkar det att han somnar efter det. Annars gallskriker han.

Och ja, han är trött. Sov från kl ett till två idag..
    inte så att han har luft i magen efter välling och behöver rapa eller så? det problemet hade vi med ena sonen och först efter han rapat (vilket kunde ta en evighet) så kunde han sova
  • jwrh

När vår son slutade somna av flaskan när vi la honom så gjorde vi så att vi låg jämte honom tills han somnade. Första kvällarna tog det lång tid, 1-2 timmar, han klättrade runt och härjade fast han var jättetrött men vi gjorde inte så mycket mer än att lägga ner honom emellanåt, klia honom på ryggen och klappa lite på rumpan. Blev han ledsen tröstade vi och blev han jätteledsen tog vi upp i famnen och vaggade lite tills han lugnat sig och sen la vi oss ner igen. Nu bökar han lite och somnar oftast på 15-30 minuter vilket jag inte har några problem med att lägga på nattningen, det känns jätteskönt att vi har en mysig stund tillsammans och att han är aldrig ledsen när han ska sova. Men visst var det frustrerande vissa kvällar, skönt då att vi var två så vi kunde ta varannan kväll. 

• jwrh

Kan tillägga att vi skippade spjälsängen när han började få svårt att somna på kvällarna och istället nattar på en madrass på golvet, så mycket smidigare att kunna ligga jämte. 

• skogsvitter

Rätt sätt är ju självklart inte att gå därifrån och låta honom skrika, han blir ju ledsen av en anledning!

Om du är säker på att han är trött och han dessutom skolats in på förskolan den här veckan så är han förmodligen överstimulerad. Då kan de behöva andra omständigheter för att kunna varva ner ordentligt, en god stund innan de ska lägga sig. Är tvn på när ni ligger i soffan så stäng av den. Lyssna på någon bra insomningsmusik, finns massa bra avslappningsskivor man kan skaffa.

En till sak är att välling ofta ger en energikick som lätt stör sömnen, eftersom välling är extremt snabba kolhydrater då den innehåller mycket maltodextrin (samma som elitidrottare tar innan träning och tävling för att prestera bättre, går direkt ut i blodet). Har läst många som haft krångel med sömnen men som fått det betydligt bättre sedan de slutat med välling. Dessutom ska du ju självklart inte ge välling efter tandborstning?!

• skogsvitter

En annan sak jag tänker på just eftersom du provat att gå därifrån och låta honom skrika (hur många gånger då?) är att han faktiskt blir orolig och osäker på om du ska försvinna igen. De har fortfarande mycket separationsångest i den här åldern och det är inte alls ovanligt att de blir oroliga vid nattning, i synnerhet om du vid upprepade tillfällen låtit honom skrika ensam. Då förstärks ju ångesten och han får ännu svårare att somna, det blir en ond cirkel.

Svar på tråden Hur klarar man av allt gnäll?