• bebis maj 12

Ni som har små barn (under 1 år) som stimmar?Autism

Hej!

Vi har en son som är 3,8 år och har autism,han stimmar och har gjort det sen ganska länge tillbaka..under ett års ålder var det mer att han spände kroppen i en båge.Han visade inga tecken på autism före två års ålder utan allt efter han fyllt 2 år..
    Nu undrar vi lite över lillebrors flaxande/spänningar  ..han är 8 månader och vi tycker att han flaxat en hel del med händerna,men nu har han även börjat spänna sig och gapa med munnen samtidigt,precis som storebror...
    På bvc såg hon dessa "spänningar" men sa inte så mycket mer..
    Han är annars snabb och allert och väldigt med,precis som alla sina bröder har vart...
    Det är "stimningen" vi funderar på..video finns under mina videoklipp på min sida!

Vad tror ni? Kolla hans händer...inte den bästa filmningen...      

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael -12
  • Svar på tråden Ni som har små barn (under 1 år) som stimmar?Autism
  • pågmamman

Såg videon - e inte det klaasiskt för åldern - typ "jag vill ha men kan inte riktigt " rörelser?! Fast jag e ingen expert. Men har sett många barn göra så i den åldern

• Busbellan

Tycker inte det ser särskilt ovanligt ut för ett barn i den åldern faktiskt
    Min son med autism ryckte massvis i armar och ben i den åldern men det var bra mycket mer än så, hela armar och ben ryckte oavbrutet när han var uppspelt  

Mamma till Nora, August och Ella
  • bebis maj 12

Fast han spänner hela kroppen och gapar med munnen och knyter händerna,precis som vår äldre son som stimmar...dom ser precis likadana ut...

• Venne

Det är ju helt omöjligt att säga. Visst, ni har redan en pojke med autism så det är klart ni "letar" lite mer efter tecken än andra. Men så små barn håller på med rätt många konstigheter som de bara råkar komma på hur man gör. Min dotter spände också hela kroppen och gapade och spände ansiktet typ. Men det var bara en period när det var roligt typ. Har även i perioder haft lite tics. Hon är i skolåldern nu och har inte autism. 

• marienna

Jag har en dotter m Autism och utvecklingsstörning som "alltid" stimmat och kastat sig bakåt i en båge. Hon rycker på ena axeln bär maten är extra god m.m Hennes lillebror på 2,5 år har nu börjat märka och härma flaxandet och ryckandet m axeln, han är dock helt medveten om när han gör så och säger "min storasyster gör så" och då vill han göra som henne. Han utvecklas helt "normalt"" och pratar flytande. Det är inte så att din 8 månaders börjat härma storasyskonet bara? Om barnet ser samma beteende varje dag kan det ju vara troligt.

• bebis maj 12

Fast han har gjort så här i ett par månader så jag tror inte han härmar...annars utvecklas han normal,men det gjorde storebror också tills han va två år

• pågmamman

Men märkte ni inget alls på storebror - inte ens med facit i hand?! Bra både i tal, socialt, motoriskt etc?! Har en kille som hade en period då han var yngre då han kändes inåtvänd men som sen släppte. Kanske kan det komma tillbaka? Han är 22 månader nu.

• bebis maj 12

Silas,storebror med autism utvecklades som vanligt...han hade låtsaslekar,åt allt hade ett par ord...men då han fyllde två år slutade han tvärt äta mat,han åt bara en sorts fisk (barnmatsburk) det åt han till lunch och middag i flera månader...sen började han tappa ord som han tidigare hade lärt sig...men det var efter ett par månader med kosten som jag låg på BVC att något va fel... Samt att han hade dessa spänningar...han spände som kroppen i en båge från spädbarn,som senare under åren utvecklats till stimning... Han va också känslig för om maten innehöll för stora bitar när han var under året,men det tycker jag fler barn är fast dom är " normala" också. Men detta med bitar i maten ser jag att lillebror nu också har svårt för,vill gärna att maten ska mixas om det är för stora bitar.

• pågmamman

Har för mig att jag sett i en annan tråd att silas e gluten allergiker. Är lillebror det med?! Vår läkare hade teorin om att min sons inåtvända period var då han var väldigt känslig för mkt mat då o förstoppad o menade att då kan barn bete sig "konstigt"... O han blev oxå bättre då vi lyckades få till en kost som fick magen att funka.... Tänkte att dina barn kanske reagerat så på gluten... fast det har ni ju säkert fått kollat eller?!

• pågmamman

Men det här med att han tappade ord var det för att han fick näringsbrist ab det han åt? För de kollar väl efter brister när sådant händer eller diagnosticerar man med autism utan att först kolla brister som skulle kunna ge neurologiska problem? Ursäkta att jag e så frågvis... ð??? Du svarar förstås bara om du vill...

Svar på tråden Ni som har små barn (under 1 år) som stimmar?Autism