Nordanvinden08 skrev 2013-02-10 11:34:23 följande:
Glutenintolleranta kan äta soya:) se nedan.
Utdraget från Celiakiförbundets ungdomsförening. (Åsa Norlander, dietist)
"Detta är en av de vanligaste frågorna jag får. Det stämmer som du säger att de allra flesta sojasåser innehåller vete. Men, de är ändå glutenfria. Hur kan då detta komma sig? Jo, när man tillverkar soja fermenteras sojabönorna tillsammans med rostat vete. Därefter extraheras sojasåsen och i detta steg förvinner gluten ur sojasåsen. Livsmedelsverket har gjort omfattande tester på olika sojasåser och funnit att inga spår av gluten finns. Det är därför helt ok för dig som glutenintolerant att äta soja (trots att vete finns med som ingrediens)."
Kan vara bra att veta. Mitt barn får inte äta ngt som tillverkas ens i samma fabrik som gluten finns. Men soya är inget problem.:)
Har du ett barn som är glutenintollerant så får du även beställa och hämta ut glutenfri kost på apoteket. Detta papper får man från dietisten som man får träffa efter utredningen. Kanonbra då glutenfri kost är dyrt! (Pasta,mjöl,bröd och dyligt)
:)
Tyvärr så innehåller soja vetemjöl, vilket jag själv vet eftersom jag kollat ingredienserna på varje sojavariant där jag handlar.
Glutenfri sojasås är det som gäller.
Det är ganska nytt, för alldeles nyligen var det okej att äta den vanliga varianten av sojasås, men senast jag köpte det (i förrgår) visade det sig att alla sorters sojasås och soja nu innehåller vetemjöl eller spår av vetemjöl. Förutom den glutenfria då, förstås.