• Ettantian

Gluten!?

Hej!
    Jag undrar om det finns någon mamma eller pappa som skulle kunna ge mig lite info om glutenintolerans. Vår dotter på 20 månader har precis testats för detta. Hon har sedan ca 10månader planat väldigt i sin kurva. Hon är 77cm och väger 10kg, sen 1 år har hon vuxit 2cm!! Nu misstänker läkaren glutenintolerans, vad har era barn haft för symptom? Förutom att vår dotter är liten och växer väldigt långsamt så är hon väldigt pigg och äter enligt oss bra med mat! Hennes mage kan dock vara både hård och väldigt lös ganska ofta. Vad tror ni?

• Svar på tråden Gluten!?
  • Bei Bei

Min dotter fick sin diagnos i somras (7 år7), då hade hon varit dålig nästan ett år. Vikt och längd tar man ju inte alls lika ofta på en 6-7 åring så det syntes inte så mkt på kurvorna, men jag märkte att hon måste minskat i vikt eller inte följt med i alla fall. Symtomen var : aptitlöshet, (åt mindre och mindre, till sist riktigt illa) orkeslöshet (orkade inte springa med vänner eller i samma takt) trött, trots riktigt med sömn, svår förstoppning (kan lika gärna vara diarré) smärtor flera gånger om dagen främst från magen och till sist så illa att hon spydde och svimmade av smärtorna, arg och ledsen ofta och utan anledning. Konstiga hudutslag/ torr hy, sår i hårbotten. Efter 3 månader med glutenfri kost försvann äntligen smärtorna och allt annat blev mycket bättre för att till slut försvinna helt! hoppas ni hittar ordsaken.

• Nordanvinden08

Kan mkt väl vara glutenintollerans. Mitt barn fick diagnosen i den åldern. Gick ner från 10- 9,5kg på ett år, stenhård i magen, orkeslös, trött, gnällig, slutade växa. Hade porslinshy och en stor uppblåst mage... Bvc tog oss inte på allvar, så vi fick kämpa tills vi äntligen fick träffade en bra läkare.
    När diagnosen kom och vi fick börja med glutenfri mat så ändrade det sig FORT! Växte 5cm på några månader och gick upp 3kg!!! Vi fick ett helt nytt barn som var glad och pigg. Underbart!!!!

Jag hoppas att ni snart får svar. Lycka till!

• Border

Min son gick inte upp i vikt som han skulle, och han bajsade väldigt löst. Min farfar var glutenintolerant så vi testade. Första två blodproverna visade nästan ingenting. Det ena provet visade extremt svagt utslag för gluten, medan det andra inte visade något alls.
    Nästkommande blodprover och avföringsprovet visade ingenting och så gjordes en gastroskopi som visade att tarmluddret var skadat, men man visste inte vad det berodde på. Dock fick vi börja med glutenfri kost och då gick han upp i vikt, slutade bajsa löst o.s.v.
    Jag kan rekomendera dig att beställa ett ingredienslexikon på nätet. Det finns mycket som innehåller gluten utan att man tänker på det. Både soja och sojasås gör det, så där måste man köpa glutenfri sojasås. Vissa kryddor och buljonger innehåller gluten o.s.v.

• Border
    Bei Bei skrev 2013-02-08 21:24:17 följande:
    Min dotter fick sin diagnos i somras (7 år7), då hade hon varit dålig nästan ett år. Vikt och längd tar man ju inte alls lika ofta på en 6-7 åring så det syntes inte så mkt på kurvorna, men jag märkte att hon måste minskat i vikt eller inte följt med i alla fall. Symtomen var : aptitlöshet, (åt mindre och mindre, till sist riktigt illa) orkeslöshet (orkade inte springa med vänner eller i samma takt) trött, trots riktigt med sömn, svår förstoppning (kan lika gärna vara diarré) smärtor flera gånger om dagen främst från magen och till sist så illa att hon spydde och svimmade av smärtorna, arg och ledsen ofta och utan anledning. Konstiga hudutslag/ torr hy, sår i hårbotten. Efter 3 månader med glutenfri kost försvann äntligen smärtorna och allt annat blev mycket bättre för att till slut försvinna helt! hoppas ni hittar ordsaken.
    Är ni säkra på att aptitlösheten har med glutenintoleransen att göra? Jag menar inte att ifrågasätta dig, utan jag bara undrar. Min son var matvägrare, vilket vi trodde hade att göra med glutenintoleransen men det sa flera dietister att glutenintolerans och matvägran inte har någonting med varandra att göra.
  • Bei Bei
    Border skrev 2013-02-09 17:12:26 följande:
    Är ni säkra på att aptitlösheten har med glutenintoleransen att göra? Jag menar inte att ifrågasätta dig, utan jag bara undrar. Min son var matvägrare, vilket vi trodde hade att göra med glutenintoleransen men det sa flera dietister att glutenintolerans och matvägran inte har någonting med varandra att göra.
    Hon är så pass stor att hon kopplade det onda till maten. Så hon åt mindre och mindre, sen vande sig nog magen vid att hon åt så lite (det blev extremt till slut innan vi fick hjälp. Jag blev ifrågasatt av en läkare "barn blir sjuka, är du ofta mycket orolig för dina barn" mm stört irriterande då jag verkligen fattade att något var fel) Just nu går hon genom en glutenprovokation, men allt tyder på att det verkligen är gluten hon inte tål, hon blev helt bra utan gluten och nu är hon trött, har ont, är konstant sur/grinig och får småsår. Hennes läkare säger att alla symtom pekar på glutenintollerans.
  • Border
    Bei Bei skrev 2013-02-09 19:53:56 följande:
    Hon är så pass stor att hon kopplade det onda till maten. Så hon åt mindre och mindre, sen vande sig nog magen vid att hon åt så lite (det blev extremt till slut innan vi fick hjälp. Jag blev ifrågasatt av en läkare "barn blir sjuka, är du ofta mycket orolig för dina barn" mm stört irriterande då jag verkligen fattade att något var fel) Just nu går hon genom en glutenprovokation, men allt tyder på att det verkligen är gluten hon inte tål, hon blev helt bra utan gluten och nu är hon trött, har ont, är konstant sur/grinig och får småsår. Hennes läkare säger att alla symtom pekar på glutenintollerans.
    Ok, då förstår jag Det är väldigt skönt när man får veta vad det är. Visst är det en omställning och man går och kollar ingredienser på allt, men man vänjer sig och det blir ju vardag det också.
  • Bei Bei

Border: Nyfiken som jag är googlade jag lite. Så här står det på 1177.se

"Viktminskning

Att man går ner i vikt kan vara ett tecken på glutenintolerans. Viktminskningen beror på den tarmskada som orsakas av gluten, men kan även bero på illamående och att man inte har någon aptit. Man kan också kräkas ibland men det är ovanligt att man går ner mycket kraftigt i vikt och blir riktigt mager."

Min dotter hade tillslut så fruktansvärt ont att hon kräktes & svimmade. Tror det hade samband med apiten, i alla fall i hennes fall. Men alla är ju olika.

• Nordanvinden08

Glutenintolleranta kan äta soya:) se nedan.

Utdraget från Celiakiförbundets ungdomsförening. (Åsa Norlander, dietist)

"Detta är en av de vanligaste frågorna jag får. Det stämmer som du säger att de allra flesta sojasåser innehåller vete. Men, de är ändå glutenfria. Hur kan då detta komma sig? Jo, när man tillverkar soja fermenteras sojabönorna tillsammans med rostat vete. Därefter extraheras sojasåsen och i detta steg förvinner gluten ur sojasåsen. Livsmedelsverket har gjort omfattande tester på olika sojasåser och funnit att inga spår av gluten finns. Det är därför helt ok för dig som glutenintolerant att äta soja (trots att vete finns med som ingrediens)."

Kan vara bra att veta. Mitt barn får inte äta ngt som tillverkas ens i samma fabrik som gluten finns. Men soya är inget problem.:)
    Har du ett barn som är glutenintollerant så får du även beställa och hämta ut glutenfri kost på apoteket. Detta papper får man från dietisten som man får träffa efter utredningen. Kanonbra då glutenfri kost är dyrt! (Pasta,mjöl,bröd och dyligt)

:)

• Busbellan

Min dotter fick diagnosen vid 11,5 års ålder och de enda symtom hon någonsin haft är att hon inte gått upp i vikt eller växt på längden så mycket som hon borde.
    Har varit gnäll på bvc om detta jämt och åh vad jag önskar att någon hade gett förslaget att testa henne för gluten tidigare, nu åt hon istället fel mat i många år.
    Vi har ingen med celiaki i släkten så själv hade jag ingen tanke på det.
    Så dåligt vikt/längdökning kan vara ett tecken på celiaki, barnet behöver inte ha några andra symtom.

Min dotter har kanske växt som max 4 cm på ett år de senaste åren.
    Nu efter att ha ätit glutenfritt en tid verkar det ta fart.
    I augusti var hon 142 cm lång, nu i januari 146,5, alltså 4,5 cm på ett halvår denna gången!       

Mamma till Nora, August och Ella
  • Border
    Nordanvinden08 skrev 2013-02-10 11:34:23 följande:
    Glutenintolleranta kan äta soya:) se nedan.

Utdraget från Celiakiförbundets ungdomsförening. (Åsa Norlander, dietist)

"Detta är en av de vanligaste frågorna jag får. Det stämmer som du säger att de allra flesta sojasåser innehåller vete. Men, de är ändå glutenfria. Hur kan då detta komma sig? Jo, när man tillverkar soja fermenteras sojabönorna tillsammans med rostat vete. Därefter extraheras sojasåsen och i detta steg förvinner gluten ur sojasåsen. Livsmedelsverket har gjort omfattande tester på olika sojasåser och funnit att inga spår av gluten finns. Det är därför helt ok för dig som glutenintolerant att äta soja (trots att vete finns med som ingrediens)."

Kan vara bra att veta. Mitt barn får inte äta ngt som tillverkas ens i samma fabrik som gluten finns. Men soya är inget problem.:)
    Har du ett barn som är glutenintollerant så får du även beställa och hämta ut glutenfri kost på apoteket. Detta papper får man från dietisten som man får träffa efter utredningen. Kanonbra då glutenfri kost är dyrt! (Pasta,mjöl,bröd och dyligt)

:)
    Tyvärr så innehåller soja vetemjöl, vilket jag själv vet eftersom jag kollat ingredienserna på varje sojavariant där jag handlar.
    Glutenfri sojasås är det som gäller.
    Det är ganska nytt, för alldeles nyligen var det okej att äta den vanliga varianten av sojasås, men senast jag köpte det (i förrgår) visade det sig att alla sorters sojasås och soja nu innehåller vetemjöl eller spår av vetemjöl. Förutom den glutenfria då, förstås. 
  • Busbellan

L

Border skrev 2013-02-10 12:17:43 följande:
    Tyvärr så innehåller soja vetemjöl, vilket jag själv vet eftersom jag kollat ingredienserna på varje sojavariant där jag handlar. Glutenfri sojasås är det som gäller. Det är ganska nytt, för alldeles nyligen var det okej att äta den vanliga varianten av sojasås, men senast jag köpte det (i förrgår) visade det sig att alla sorters sojasås och soja nu innehåller vetemjöl eller spår av vetemjöl. Förutom den glutenfria då, förstås. 

Vår dietist säger att soja är helt ok att använda trots celiaki, alla testade från butik ligger under gränsvärdet
  • Ettantian

Tack för alla svar! Jag hoppas vi får besked av läkaren denna veckan.
    Men det kan alltså vara så att hon inte visar något på blodprovet men ändå är glutenintolerant? BVC har varit tjatiga och detta för oss också, det gör såklart att man blir orolig nu när man kommer till läkaren som säger att vi absolut måste utreda henne.
    Det jag har tagit som tydligaste symptomet är att hennes kurva började plana i samband med att jag slutade amma och den vanliga maten introducerades mer och mer för henne.

• Flisan79

Jag misstänker någon form av intolerans på min 17 månaders. Hon är konstant lös i magen, går upp dåligt i vikt och jag känner att hennes allmänna utveckling stannat av sen hon var ca 12 månader. Det har nästan inte hänt någonting. Har för mig att intolerans kan ge den effekten. Hon är också ofta gnällig, klängig och vaknar ofta på nätterna trots att hon inte äter på nätterna.

Vad tror ni?

• Border
    Busbellan skrev 2013-02-10 12:37:32 följande:
    Hmm, funkade visst inte att citera med mobilen. Det jag skulle skriva var att vår dietist säger att sojasås är helt ok och det stämmer ju med vad lmv skriver också www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-o.../
    Vår dietist säger också att det är ok, men eftersom det innehåller spår av vetemjöl vill jag inte ta den risken. Jag tänker att den glutenfria sojasåsen annars inte ens kulle behöva finnas
  • Border
    Flisan79 skrev 2013-02-10 12:40:08 följande:
    Jag misstänker någon form av intolerans på min 17 månaders. Hon är konstant lös i magen, går upp dåligt i vikt och jag känner att hennes allmänna utveckling stannat av sen hon var ca 12 månader. Det har nästan inte hänt någonting. Har för mig att intolerans kan ge den effekten. Hon är också ofta gnällig, klängig och vaknar ofta på nätterna trots att hon inte äter på nätterna.

Vad tror ni?
    Kan mycket väl vara en intolerans. Jag tycker att ni ska kolla upp det.
  • Busbellan
    Border skrev 2013-02-10 14:17:53 följande:
    Vår dietist säger också att det är ok, men eftersom det innehåller spår av vetemjöl vill jag inte ta den risken. Jag tänker att den glutenfria sojasåsen annars inte ens kulle behöva finnas

Jag har aldrig ens sett något som heter glutenfri soja, finns inte i butikerna här
Svar på tråden Gluten!?