• Anonym

Vad ska man tänka på när man separerar? Hur ordnar man allt det praktiska? Hur gjorde ni?

Jag funderar på att separera från min man sen tio år tillbaka. Vi har två söner i förskoleåldern. Jag tror och hoppas att det kan bli en relativt "snygg" skilsmässa där vi båda värnar om barnen och vill ta delat ansvar lika mycket båda två. Men hur gör man? Vad gör man först? Inte det juridiska utan allt det praktiska.

Frågan kan låta märklig, men steget är så stort från att ha delat villa tillsammans i tio år och sedan helt plötsligt planera ett liv ensam med barnen varannan vecka. Jag ser bekymmer med att hitta nytt boende, mindre och billigare, eftersom vi bor i en rik förort där det mest bara finns dyra villor. Hyresrätter är knappt nåt alternativ eftersom det kräver år av kö och här finns nästan inga. Jag tänker mig en bostadsrätt, men helst hade jag velat flytta till grannstaden eftersom det är lättare att bo utan bil där. Ska man sälja huset och komma överens om ett område som båda flyttar till, eller hur tusan gör man? Skilsmässan är mitt initiativ och jag vet inte hur pigg min man är på att diskutera nytt bostadsområde som jag anser att vi bör flytta till båda två så vi får vardagen med barnen att fungera så smidigt som möjligt även efter att vi ej längre är ett par.

Vill ni delge mig er historia om hur ni skilde er och faktiskt fick det att fungera rätt ok. Vilka eventuella krockar eller samarbetssvårigheter hade ni på vägen?  Vad har ni för tips att ge gällande olika val, ekonomi, viktiga saker att samarbeta kring, faktorer som har betydelse vid byte av boende och så vidare.  För helt smärtfritt att skilja sig är det ju knappast när man är mitt uppe i det. Eftersom min man helst inte vill separera så kan jag ju heller inte med säkerhet veta hur samarbetsvillig han kommer vara...

• Svar på tråden Vad ska man tänka på när man separerar? Hur ordnar man allt det praktiska? Hur gjorde ni?
  • Anonym (M)

När vi gick isär så gick allt det praktiska ganska smärtfritt vi var överens om det mesta. Har ni hus tillsammans kan det vara rätt smart att anlita en jurist som hjälper er med bodelningen. Jag köpte loss mitt ex och han fick tag i en lägenhet i samma stadsdel men en liten bit bort. Vi har haft diskussioner angående vilken skola barnet skulle gå i men vi kom överens tillslut. 
    Kläder har varit problem i omgångar att inte rätt plagg kommer tillbaka till rätt ställe. Barnets aktiviteter är också en grej vi diskuterat många gånger då vi ser olika på den saken. 
    Det är inte helt lätt alla gånger att vara separerad men vi vill båda barnets bästa även om vi tycker att det bästa är olika. 
    En bra dialog är kommer man långt med.  

Svar på tråden Vad ska man tänka på när man separerar? Hur ordnar man allt det praktiska? Hur gjorde ni?