• emmamoa123

Hur räkna ut OB? Trög!

Hej,
    Har aldrig jobbat och fått OB bara fast månadslön.
    Om min OB ser ut så här:

18.89 ob efter 19 vardag
    38.08 ob efter 22 vardag
    46.96 ob helg

Min timlön är 120 kr. När jag jobbar helg och kväll efter 22.00 blir timlönen då 120+46.96+38.08?
    Blir vardagslönen efter 22.00 120+18.89+38.08?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur räkna ut OB? Trög!
  • Elaifiknow

Du kan bara få ett OB i taget. På vilket sätt behöver du räknehjälp? Har du inte fått någon mall från din arbetsplats?

• mrsStatham

Nej, det är precis som det står. OB på vardagar mellan 19-22 är 18.89kr, vardagar mellan 22-06(?) är den 38.08kr.
    Hela helgen är OBt 46.96kr.
    Du kan aldrig få fler OB tillägg samtidigt. 

Bara två saker är oändliga
  • Gevieve

Nej, alltså när du räknar ut OB för till exempel en vardagkväll då du jobbat till t ex kl 21.00. Då är det 120+18,89, från det att klockan slog 19.
    Om du jobbat till 23.00 en vardag så har du 120+18,89 från 19.00 till 22.00. Och 1h (22.00-23.00) som du får 120+38,08 för. Du ska alltså inte plussa både 19.00-ob:en och 22.00-ob:en, utan vanligtvis är det det ena eller det andra. Så är det efter 22.00 som du har jobbat så från 22.00 ersätts din 18,89-ob med 38,08. Hoppas jag förklarar någorlunda pedagogiskt Glad

När du har jobbat helg till exempel så tar du 120+46,96 för varje helgtimme som du har jobbat.

• AnneliR

Om du jobbar helg är ob-tillägget bara på 46,96 kr vilken tid du ån jobbar. Ta dina timmar du jobbat och gånger ob så ser du vad du får i obersättning innan skatt.

På vardag efter 22 blir ob 38,08 gånger dom timmar du jobbat.
    Hoppas du lyckas räkna ut :)

• missan75

Du tar den aktuella ob ersättningen, dvs som är aktuell den tiden du arbetar och lägger ihop med din timlön.

Jobbar du helg blir det helgob plus din timlön.

• emmamoa123
    Elaifiknow skrev 2013-02-09 10:48:36 följande:
    Du kan bara få ett OB i taget. På vilket sätt behöver du räknehjälp? Har du inte fått någon mall från din arbetsplats?
    nej jag har inte fått någon mall, därav frågan.
    Tack för alla svar! Nu blev jag klokare!
  • Petra 334

Det beror helt på vad man jobbar som. Där jag jobbar kan vi absolut få flera ob. Men inom tex vård och handels vet jag att det inte är så. Men inom metall tex får man både helg och kväll/natt.

• Rose123
    mrsStatham skrev 2013-02-09 10:48:59 följande:
    Nej, det är precis som det står. OB på vardagar mellan 19-22 är 18.89kr, vardagar mellan 22-06(?) är den 38.08kr.
    Hela helgen är OBt 46.96kr.
    Du kan aldrig få fler OB tillägg samtidigt. 
    det kan man visst, men inte inom  t ex vården (där jag jobbat iaf). Helt sjukt egentligen, det är ju självklart jobbigare att jobba natt än dag även på helgen...
  • mrsStatham
    Rose123 skrev 2013-02-09 14:47:52 följande:
    det kan man visst, men inte inom  t ex vården (där jag jobbat iaf). Helt sjukt egentligen, det är ju självklart jobbigare att jobba natt än dag även på helgen...
    Nja, jag vet inte. Jag skulle ju föredra att jobba vardagsnätter istället för helger.
    Det ser ut som att fackförhandlarna håller med mig om det.. 
  • Rose123
    mrsStatham skrev 2013-02-11 10:00:46 följande:
    Nja, jag vet inte. Jag skulle ju föredra att jobba vardagsnätter istället för helger.
    Det ser ut som att fackförhandlarna håller med mig om det.. 
    Ja, men hur menar du? Skulle du föredra att jobba helgnatt än helgdag också?
  • mrsStatham
    Rose123 skrev 2013-02-11 10:04:48 följande:
    Ja, men hur menar du? Skulle du föredra att jobba helgnatt än helgdag också?
    *kortslutning* Självklart är det ju så du tänker.
    Det kan man ju tycka.
    Men man kan ju också tycka att ett påslag på 47kr är fullt tillräckligt under hela helgen. Eller dubbla lönen som det är hos vissa.. Varför ska man ha nästan dubbelt så mycket mer tillägg om man jobbar helgnatt jämfört med vardagsnatt?
  • Rose123
    mrsStatham skrev 2013-02-11 10:12:38 följande:
    *kortslutning* Självklart är det ju så du tänker.
    Det kan man ju tycka.
    Men man kan ju också tycka att ett påslag på 47kr är fullt tillräckligt under hela helgen. Eller dubbla lönen som det är hos vissa.. Varför ska man ha nästan dubbelt så mycket mer tillägg om man jobbar helgnatt jämfört med vardagsnatt?
    Ja, visst kan man tycka det. Alla gör ju på olika sätt, när jag var i Norge och jobbade hade bemanningsföretaget 50 NOK påslag kväll, natt och helg, oavsett vilket av det det var.

Däremot skulle man ju inte heller behöva lägga ihop vanlig natt+helg-ob, utan skulle kunna ha en ob som är lite högre på helgnätter mot vanliga nätter bara. Man blir ju tyvärr rätt handikappad socialt om man jobbar helgnätter och umgås med kontorstidsmänniskor, har jag märkt på senare tid...
  • ssk student
    Rose123 skrev 2013-02-11 10:25:00 följande:
    Ja, visst kan man tycka det. Alla gör ju på olika sätt, när jag var i Norge och jobbade hade bemanningsföretaget 50 NOK påslag kväll, natt och helg, oavsett vilket av det det var.

Däremot skulle man ju inte heller behöva lägga ihop vanlig natt+helg-ob, utan skulle kunna ha en ob som är lite högre på helgnätter mot vanliga nätter bara. Man blir ju tyvärr rätt handikappad socialt om man jobbar helgnätter och umgås med kontorstidsmänniskor, har jag märkt på senare tid...
    hur vet jag hur mycket ob som gäller inom äldrevården i Botkyrka kommun? (undersköterska)
    SSK-karolinska inst,
  • Elaifiknow
    ssk student skrev 2013-06-12 21:27:55 följande:
    hur vet jag hur mycket ob som gäller inom äldrevården i Botkyrka kommun? (undersköterska)
    SSK-karolinska inst,

Du googlar fram ditt kollektivavtal och läser vad det står.
  • ssk student
    Elaifiknow skrev 2013-06-12 22:19:19 följande:

Du googlar fram ditt kollektivavtal och läser vad det står.
    hur vet jag vilket kollektivavtal? Står det på anställningsavtalet?

SSK-karolinska inst,
  • Elaifiknow
    ssk student skrev 2013-06-12 22:24:08 följande:
    hur vet jag vilket kollektivavtal? Står det på anställningsavtalet?
    SSK-karolinska inst,

Vad är du anställd som, usk? Då gissar jag på att det är hök AB.
  • ssk student
    Elaifiknow skrev 2013-06-12 22:29:44 följande:

Vad är du anställd som, usk? Då gissar jag på att det är hök AB.
    ja, som undersköterska inom äldreboende i Tumba Botkyrka Kommun

SSK-karolinska inst,
  • ssk student

kan det stämma att ob tillägget. efter kl 19.00 i veckan är ca 19 kr/t? Samt ca 40 kr/t  lörd/Sönd?

SSK-karolinska inst,
Svar på tråden Hur räkna ut OB? Trög!