• Anonym (notmean)

Vad är elakt?

Hade en gång en relation med en kvinna som jag ibland tyckte var riktigt elak mot mig. Innan jag träffade henne trodde jag inte att äkta elakhet existerade men hon motbevisade mig. Det hände inte jätteofta men när det hände kändes det ordentligt. Självklart tog relationen slut. Det gick ju inte att leva med en sån kvinna. Jag klarade i alla fall inte det. Sedan dess har jag en relation med en kvinna som är precis motsatsen. Hon har aldrig en enda gång sagt eller gjort något som ens går att tolka som elakt (enligt min definition) ens om man anstränger sig. Och det är en underbar känsla.

Skulle vilja veta lite vad ni andra tycker är rent elakt i en relation.
    Har ni exempel på ord, uttalanden eller beteenden som ni själva råkat ut för och blivit ledsna, besvikna eller kanske till och med chockade?

Berätta! 

• Svar på tråden Vad är elakt?
  • Life

Jag tycker det är elakt när man går "under bältet". Det finns ju ingen som känner dig så bra som din partner och att denne använder det mot dig är det sämsta man kan göra. Jag anser att man säger inte vissa saker till andra, oavsett vilken relation man har till varandra. 

• Anonym (elakt)

Jag tycker min sambo är elak när han säger sånt han vet jag mår dåligt av, när vi bråkar. Säger att jag är som min psykiskt labila mamma, att jag får skylla mig själv som blev utnyttjad, att jag aldrig kommer få ett jobb att kunna behålla efter studierna mm.

• Anonym (notmean)

@Life: Men vad är 'under bältet'?
    Fler exempel?
    Och vad är det för saker 'man inte säger till varandra'? 

• Life

"med saker under bältet" menar jag  faktiskt bl.a. det Anonym ovan skriver - att man säger saker till sin partner för att man vet att denne blir ledsen av det. Att aktivt försöka göra någon ledsen anser jag är elakt - när man känner någon väl och använder det emot sin partner (eller andra närstående) utnyttjar man ju situationen. 

Saker man inte säger är saker som verkligen menar att skada, t.ex "Jag hatar dig - önskar att du aldrig blivit född" (citerat direkt från grannarna under mig)." Hoppas du dör en plågsam död" (taget från hotellet där jag jobbar, 2 arga människor som bråkar).  Tja, och det vanliga att man försöker aktivt få folk i sin omgivning att må dåligt. 

Svar på tråden Vad är elakt?