• viochdu

Ni som blivit gravid med hjälp av Crinone (progestron)

Tänkte bara kolla lite med er som använt er av crinone och inte gjort IVF  eller inseminerats och hur det gick eller hur det går?

Blev ni gravida första försöket eller hur länge fick ni försöka?

Tacksam för alla reflektioner och åsiker ang crinone.

- Försök #7- ÄL 11/1 -- BIM 24/1
  • Svar på tråden Ni som blivit gravid med hjälp av Crinone (progestron)
  • Maybe

Två IVF har vi gjort. Båda färskförsök och båda med crinone.
    Andra försöket lyckades och på måndag går jag in i vecka 13 Hjärta
    Vi har gjort ICSI båda gångerna.  

• viochdu
    Maybe skrev 2013-02-09 17:59:17 följande:
    Två IVF har vi gjort. Båda färskförsök och båda med crinone.
    Andra försöket lyckades och på måndag går jag in i vecka 13 Hjärta
    Vi har gjort ICSI båda gångerna.  
    Grattis :)

Tack för ditt svar även att du gjort IVF ;)

Hade du många biverkningar den månaden då det inte blev ngt? som va av crinonen?
    - Försök #8- ÄL 7/2 -- BIM 20/2
  • Pimpinellan

Du tar alltså Crinone efter varje äl? I så fall varför? Det vanliga är att börja efter man fått plus eller som vid IVF två dar efter ÄP. Jag har tatt progesteron efter varje äl i några år,tyvärr fått m.f ändå. Slutat nu,blev så tjock av det...

• viochdu
    Pimpinellan skrev 2013-02-09 18:18:49 följande:
    Du tar alltså Crinone efter varje äl? I så fall varför? Det vanliga är att börja efter man fått plus eller som vid IVF två dar efter ÄP. Jag har tatt progesteron efter varje äl i några år,tyvärr fått m.f ändå. Slutat nu,blev så tjock av det...
    Efter man fått plus? det va märkligt.

Trodde de vanligaste tog det precis efter ÄL eller vid insättning just för att hjälpa ägget att fästa samt stanna kvar. Vänta till efter BIM då kan det ju vara försent eftersom det ska hjälpa ägget att fästa som sagt.

Detta är första gången.

Har du använt dig av crinone då?
  • Pimpinellan
    viochdu skrev 2013-02-09 18:23:12 följande:
    Efter man fått plus? det va märkligt.

Trodde de vanligaste tog det precis efter ÄL eller vid insättning just för att hjälpa ägget att fästa samt stanna kvar. Vänta till efter BIM då kan det ju vara försent eftersom det ska hjälpa ägget att fästa som sagt.

Detta är första gången.

Har du använt dig av crinone då?

Japp,absolut vanligast börja vid plus för de som fått missfall. Är ägget dåligt fäster det inte hur som helst,progesteronet hjälper slemhinnan vilket i sin tur kan vara avgörande om ägget ska fästa. Och vid upprepade m.f kan missfallen bero på progesteronbrist. Fick Crinone etfer andra IVF:en,tyckte inte alls om det eftersom det "stoppar upp" där inne och kommer ut i tjocka klumpar sen. Progesteron Mic har samma effekt,men känns inte alls.
  • viochdu
    Pimpinellan skrev 2013-02-09 18:30:44 följande:

Japp,absolut vanligast börja vid plus för de som fått missfall. Är ägget dåligt fäster det inte hur som helst,progesteronet hjälper slemhinnan vilket i sin tur kan vara avgörande om ägget ska fästa. Och vid upprepade m.f kan missfallen bero på progesteronbrist. Fick Crinone etfer andra IVF:en,tyckte inte alls om det eftersom det "stoppar upp" där inne och kommer ut i tjocka klumpar sen. Progesteron Mic har samma effekt,men känns inte alls.
    Fast jag har lärt mig att tar man progestron pga MF så ska man börja direkt efter ÄL annars hinner man få MF innan progestronet är så högt som det behövs och givetvis är det inte enbart avgörnade. För om det är ett dåligt ägg så fäster det ju inte hur eller hur. MEN om det är av progestronbrist så ska det ju hjälpa att ägget att fästa och det gör det ju inte om man tar det vid plus då kan det ju redan vara försent och ägget redan börjat släppa.

Jag tar ju progestron pga av progestronbrist. Det är ju bara PROGESTRON i det så vore konsitgt att ta det pga av ngn annan anledning än att hjälpa ägget att fästa samt  stanna kvar tills livmodern tar över.

Att det klumpar sig har jag med hört och det är vanligt då man tar det sängliggandes då blir det bara liggandes där inne. Men crinoen funkar ju även så att kroppen tar bara upp det som behövs resten stöts ut i klumpar.
  • viochdu

Och även de som tar crinone för att förlänga lutealfasen börjar efter ÄL. Förstår verkligen inte vilka som ska börja ta det vid plus.?

• Pimpinellan

De allra flesta jag haft kontakt med i missfallstrådar börjar vid plus. Inte hittat nån fler än jag som tatt efter äl. Jag tog dem i tre år,men blir ju så ytterst sällan gravid ändå så jag slutade.

• viochdu
    Pimpinellan skrev 2013-02-10 13:38:40 följande:
    De allra flesta jag haft kontakt med i missfallstrådar börjar vid plus. Inte hittat nån fler än jag som tatt efter äl. Jag tog dem i tre år,men blir ju så ytterst sällan gravid ändå så jag slutade.
    Ja jag googlade med nu och läste att många ska ta det vid plus. Märkligt egentligen om det nu ska hjälpa till att fästa så man inte får tidiga MF som jag. Innan BIM. Kanske därför jag ska ta från ÄL.

Har du barn?
  • Pimpinellan
    viochdu skrev 2013-02-10 18:14:37 följande:
    Ja jag googlade med nu och läste att många ska ta det vid plus. Märkligt egentligen om det nu ska hjälpa till att fästa så man inte får tidiga MF som jag. Innan BIM. Kanske därför jag ska ta från ÄL.

Har du barn?

Vi har försökt i 6,5 år nu och ska gå över till EA. Också haft flera kemiska graviditeter och jag tror ärligt sagt inte man förhindrar dem med proggisar,jag tror man får såna p.g.a den dåliga äggkvaliteten. Inte funkat på mig i alla fall. Såvida man inte fått konstaterat progesteronbrist,jag har bara kollat en gång för 6 år sen. Fick proggisar ändå efter bla m.f och kort lutealfas efter IVF. Ska dock ta som gravid ändå även om det inte blir mina ägg,plus en massa annat också,svårt veta exakt vad alla m.f berott på ju. De allra flesta med upprepade m.f tar ju andra mediciner också,vissa väldigt många så jag tror det är en kombination av alla som gör att det funkar.
  • Lillamy321
    Hej!

Måste dela med mig av lite hopp i dessa tider. Ser att det är en gammal tråd men vet själv hur man greppar efter all info från andra när det bara inte vill gå. Ska tillägga att jag inte gjort IVF eller fått behandling mer än crinone, vilket jag nu ska berätta om.

Jag hade en lutealfas på 8-10 dagar max. Ägglossning som fungerade (dock oregelbunden som tusan ett tag, kom en gång på dag 26, för att några månaderna senare stabilisera sig). Hade även problem med mellanblödningar från ÄL till mens. Har alltid haft mellanblödningar men blev värre när vi började försöka skaffa barn. Obs. att jag aldrig haft MF (vad jag vet) utan hade svårt att få ägget att fästa överhuvudtaget.

Hur som helst påbörjade vi efter ca 1 år en utredning. Allt visade sig vara normalt hos mig och mina sambo. Jag hade en teori om att progesteronet skulle vara för lågt pga min korta lutealfas + blödningar, dock hade jag rätt höga värden progesteron. Gyn bokade in mig för spolning och ville börja stimulera med hormonsprutor trots att jag hade fungerade ÄL (tog test varje månad), vilket jag inte ville. Kändes fel när min kropp egentligen gjorde som den skulle. Frågade om vi kunde få något för blödningarna och gyn föreslog, samtidigt som hon sa "detta kommer nog inte funka" att jag skulle ta Crinone (progesteron-gel) för att se om det förlängde lutealfasen. Tror mest hon gav oss det för att vi var så desperata efter något. Skulle börja efter ÄL, ta en gång om dagen och fortsätta om jag blev gravid.

ÄL kom som en klocka för tredje månaden i rad efter att ha varit oregelbunden flera månader innan dess, vilket bara det var halleluja. Började med Crinone och fick inga blödningar, halleluja nummer 2. Så skönt! 

På bim-1 testade jag trots jag lovat mig själv att vänta. Trodde först det var blankt och hjärtat sjönk, men något sa åt mig att titta igen och ja, där var ett svagt svagt svaaaagt streck. Tog ett digitalt test och även det sa "Gravid 1-2". Detta, och resten av dagen som följde, är ett riktigt kodak-moment.

Är idag i v.10 och fick se bebisen förra veckan och höra hjärtat, är så tacksam. Håller tummarna att det ska gå hela vägen nu, men ville ändå såhär tidigt skänka lite hopp till er som har liknande problem. Är övertygad att Crinonen gjorde skillnaden för mig, uppenbarligen spelade det ingen roll att jag hade rätt höga värden progesteron från början. Förstår det inte gör skillnad för alla och enligt gyn var det inte ens sannolikt att det var det som fick det att funka, men enligt mig var det absolut crinonen.

Fortsatte förresten med Crinonen fram till v.8 innan jag vågade sluta (gyn tycke jag skulle sluta mkt tidigare än så, men vi ville fasa ut då man såklart är nojig).
Svar på tråden Ni som blivit gravid med hjälp av Crinone (progestron)