• emmy0607

Kräksjukan / Gravid V.18 (17+5) !!! OROLIG

ja som rubriken lyder så hade jag kräksjukan igår kräkte från 23.00 till 09.00 dagen efter mår fortfarande sisådär
    sticks lite i magen men har fått i mig mat och druckit blåbärssoppa och vispad cola..

saken är det .. är det farligt borde jag vara orolig att jag hade kräksjukan och är det någon mer som har haft det under grav, en kompis till mig sa att barnet kan få autism om man har kräksjukan när man är gravid.
    är mega orolig :(

• Svar på tråden Kräksjukan / Gravid V.18 (17+5) !!! OROLIG
  • Dulcinea

Tror inte att det påverkar barnet på nåt sätt, vet många som haft kräksjuka som gravida o hade själv både magsjuka o influensa som gravid. Ringde sjukvuppl o de sa att man ska bara vila o de e ingen fara.

• emmy0607

oj såg inte att du skrev jag fundera nästan på att ringa men vill se om det var fler men tack för ditt svar ! :D

• nozpa

Hej. Gravid i vecka 37+2, hade maginfluensa i veckan. Kräktes i 12 timmar 4 ggr/timmen. Var hos BM i fredags, hon sa att det är ingen som helst fara att ha magsjuka under grav. Det viktiga är att man får i sig vätska. Alltså nej, barnet får inte autism pga magsjuka. Vad skulle det vara som gör det menar du? :O

• Liverithe

Hade kräksjuka i v 22, jobbigt men det gick jättebra. Det viktigaste är att du inte blir uttorkad. Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig.

• Gloria01

hade kröksjuka i vecka 39+1 så ringde sjukupplysningen som sa att det inte var någon helst fara men att jag skulle försöka få i mig så mycket vätska jag kunde och att om det inte gav med sig på ett par dagar så skulle jag åka upp till förlossningen på kontroll eftersom jag var så pass långt gången. Men förlossningen satte igång senare på kvällen så fick åka upp och föda :) 

• WeeBee

Hade kräksjukan i vecka 13-14...kollade upp det då å fick samma svar överallt: Ingen fara för barnet! Å råden är som alltid...försök dricka lite hela tiden å äta lite lättsmälta saker då och då!

• emmy0607

okej, just nu känner jag mig prima.. inget stickande i magen och har ätit frukost och ska bli skönt att äta middag idag :)

nozpa: nej asså jag prata med en kompis häromdagen och sa jag vaktade lillebror som hade kräksjukan så fick jag till svar..  
    se upp så du inte får kräksjukan läste en artikel att om man får krärksjukan under grav så kan barnet få autism jag bara jaha okej.. men vet inte riktigt om jag ska tro på det har ju själv aldrig hört det och min mamma hade kräksjukan med mig i graviditeten och inget hände ju med mig ! :O 

• Anghammarad

Hustrun hade kräksjuka i v 39 med första barnet. Det var riktigt synd om henne men barnet kom ut friskt en vecka senare.

• emmy0607

Anghammarad: Så skönt, slipper iaf vara orolig så allt känns mycket bättre att det inte är så farlig med magsjuka mer än att det är hemskt att kräka uush ! :)

• milli79

Autism har jag aldrig hört.

Hade kräksjuka när jag väntade tjejen. Det var runt v10 el därefter... tänkte att nu börjar gravidillamåendet men sen blev hela familjen sjuk. Har aldrig varit så dålig. Kräktes massor och mådde skit och dottern verkar inte tagit skada.

Sluta oroa dig! Förkylningar o maginfluensor är sånt man åker på hela tiden med måbarn. 

• emmy0607

var inte orolig först men det var för tjej kompisen skrev, men är helt lugn nu Skrattande

• milli79
    emmy0607 skrev 2013-02-10 10:39:28 följande:
    var inte orolig först men det var för tjej kompisen skrev, men är helt lugn nu Skrattande
    Så bra! Ingen idé att oroa sig man kan ju inte stänga in sig och skydda sig från alla baciller ändå.
  • emmy0607

nej det är ju sant! :) men kräksjukan är den värsta som finns usch hatar att kräka och det är skönt att det är över hihi :)

• april79

Ingen fara alls för barnet!! Jag har undersökt saken noga med flera olika läkare då jag fick salmonella som gav hemska symtom i flera dygn... Inte ens det påverkade barnet och vanlig magsjuka sa de hela tiden inte är någon fara alls.

Svar på tråden Kräksjukan / Gravid V.18 (17+5) !!! OROLIG