• Anonym (Fundersam)

Studerande, timanställd, vikariat + gravid. SGI?

Hej!
    Jag är gravid och har BF den 11 okt. Jag studerar sen 3 år tillbaka och är klar med mina studier i juni (ingen inkomst före studierna annat än ett semestervikariat pga. att jag började plugga direkt efter gymnasiet).
    Jag har sedan två år tillbaka haft en regelbunden timanställning ca 10 timmar i veckan. I somras hade jag ett semestervikariat på heltid och där fick jag också jobba lite extra på timmar under hösten. Till sommaren kommer jag att få ett till semestervikariat, och därefter får jag timanställning igen fram till förlossning. Har jag rätt till sjukpenninggrundande inkomst? Vad krävs för att jag ska få det? Beräknas den i så fall på kommande semestervikariat på heltid eller på något annat?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Studerande, timanställd, vikariat + gravid. SGI?
  • Försäkringskassan

Hej,
    Eftersom vi kommer att bedöma din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) i samband med att du ansöker om ersättning så kan jag inte ge ett rakt svar då det kommer först att ges i samband med ett beslut tas. Men utifrån din beskrivning låter det som att du har en SGI. Du kan kontakta oss på 0771-524 524 för mer information.

Hälsningar
    Anders, handläggare

Svar på tråden Studerande, timanställd, vikariat + gravid. SGI?