Någon annan som har varit deprimerad i princip hela livet?
Jag har varit deprimerad så länge jag kan minnas... Det började när jag var runt 10 år och det har blivit värre med åren. Jag har depression i släkten, men jag är osäker över om min beror på gener eller erfarenheter. Jag blev mobbad under hela uppväxten och när mobbningen väl slutade inledde jag ett förhållande med en nära vän, som visade sig vara mytoman m.m. Han misshandlade mig och när det var som värt blev jag gravid. Jag hade aldrig klarat av att lämna honom med ett barn i bilden, så jag valde att göra abort. Jag hade gått så långt i graviditeten att jag fick lov att föda ut fostret.
Jag har haft problem med förhållanden efter det här och jag lämnade min ex-pojkvän p.g.a. att jag mådde psykiskt dåligt. Han var underbar, men jag mådde som sagt inte helt hundra och det slutade med att jag inbillade mig att det inte var meningen att vi skulle vara tillsammans (jag ångrar mig idag!).
Det går inte en dag utan att jag känner hur humöret går ner i botten, och då menar jag verkligen botten! När det är som värst kan jag bara ligga i sängen och stirra ut i tomma intet. Ibland vill jag inte ens kliva ur sängen.
Jag anser att jag inte har något värde. Jag har varit med om väldigt mycket; mobbning, misshandel, abort, känslan av att inte vara älskad m.m. Mina föräldrar är gifta och bor ihop, men pappa har aldrig visat att han älskar mig - eller ens gillar mig. Han har varit frånvarande under hela mitt liv och det har kommit till en punkt då jag inte orkar anstränga mig längre. Om det inte vore för att de bor ihop så skulle jag be honom att dra åt helvete!
Det här är bara en bråkdel, men vad jag tror är grunden till att jag mår som jag gör - kombinerat med mina gener...
Någon annan som har varit deprimerad större delen av livet? Vet Ni vad det beror på? Hur ser Er vardag ut? Har Ni sökt vård?