• Splash

Hur rastar ni era hundar nattetid

Hur ofta ska man gå ut med en hund ? Har en lång hårig dvärg tax och jag är ute va 4-6 timme men sen nattetid så brukar den göra sitt behov inne och undrar vilka tider man ska kunna gå ut för att slippa vakna med skit och piss på golvet.

• Svar på tråden Hur rastar ni era hundar nattetid
  • MammaHela

Våra hundar klarar 10-12 timmar på natten utan att göra något inne.

Hur gammal är hunden? Är den frisk? Det är inte normalt att hundar inte kan hålla sig på natten. 

• hannis

Mina hundar är rumsrena och håller sig hela nätterna. Det gör alla hundar jag känner. Enda undantaget är om hunden är sjuk eller om det är en liten valp som inte är rumsren ännu. Mina 3 vuxna hundar rastas vid 21.30-22 på kvällen och sen igen vid 8-tiden på morgonen.

Hur gammal är din hund? Är du säker på att den är frisk?

• Philippa

Jag går aldrig ut med min hund på natten... han klarar sig från ca 22 till 09....

• Fiona M

Nattetid rastas hon inte alls och är dessutom sjusovare så man får släääääpa ut henne på mornarna. Är hunden ung/gammal eller sjuk?

• Lillkossan

Åhhhhh, min Chihuahua är gör också så. Jag går ut med henne vid halv tio, då kissar och bajsar hon. Sen brukar jag släppa ut henne vid midnatt innan jag går och lägger mig, men lik förbannat så kissar hon nästan varje natt på någon matta. Jag blir gaaaaalen och tvättmaskinen går varm. Hon är extra kissig innan och under löpet. Detta driver mig till vansinne! Min vardagsrumsmatta har jag tagit bort för den var helt nerkissad, och nu kan jag bara ha små mattor som man kan köra i maskin. Tips någon? Jag är desperat!

• LaceyLoo

Låter som hunden kanske inte är helt frisk? Fysiskt alltså.. De ska klara att hålla sig nattetid.. Min tik är 11år,
    Hon klarar 22-07 på nätterna men Max 4 timmar på dagarna

• Erfdgt

Vi går inte ut med hunden på natten. Vilken tid vi går ut som senast kan variera lite, blir ju tex senare på helger än på vardagar. Då har det ju dock en tendens att bli lite senare på morgonen också. Vi går ut med henne som det sista vi gör innan vi lägger oss och det första vi gör när vi vaknar.

Vanligtvis tar vi ut henne vid 23.00 och sedan vid 06.00 på vardagar. På helgerna brukar det bli ca 2 timmar förskjutet, alltså vid 01.00 och 08.00 istället. Ibland blir det dock ytterligare någon timma längre innan vi går ut på morgonen. Hon klarar utmärkt att hålla sig åtminstone 10 timmar över natten, längre än så har vi nog inte prövat.

Vi hade dock en hund tidigare som kissade inne på nätterna och det berodde på att den hunden var lite osäker och blev stressad när den blev ensam vaken om natten och gjorde då ner sig inomhus. Om man stängde av, så att den tex bara kunde vara i sovrummet eller köket, så hände det färre olyckor. Ibland fick hunden sova i buren och då gick det jättebra. Då kände sig hunden tryggare.

• jagVILL86

Är det en valp? Jag tycker du ska begränsa hundens utrymme på natten och när du lämnar den ensam hemma. En hund med för stort område blir som tidigare personer sagt och hittar oftast en plats som används som toalett. När våran äldsta tik va valp hade hon sin toalett vid vårt matsalsbord på nätterna, men så fort vi begränsade utrymmet slutade hon. När vi åker hemifrån måste vi begränsa utrymmet framför allt för vår ung tik som inte klara av att ha stort utrymme när hon är själv hemma.

• jagVILL86

En hund kissar i regel inte där den sover, det är därför man ska begränsa utrymmet :)

• Aniiee

Här sover hundarna på natten. Minst 6 gärna både 8 och 10 timmar (gammeltiken är en riktig sjusovare).

TS, hur  gammal är din hund? Kanske inte helt rumsren än? Äller gammal? Eller kanske sjuk? Hoppas inte...

När mina hundar var unden året gick jag ut med dem en kortkortkort liten sväng när jag fått sova 5 timmar, sen gick vi in och sov 3 timmar till. Sen trappade jag ner. 5 timmar blev 6 timmar, 7 timmar blev 7 sen 8 och som sagt, nu sover vi alla minst 6 timmar. Om hundarn blir jättenödig kommer de och väcker mig....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    jagVILL86 skrev 2013-02-09 23:55:11 följande:
    En hund kissar i regel inte där den sover, det är därför man ska begränsa utrymmet :)
    Nu är jag hundvan sen..... min pappa jobbade med hundar när jag var liten, men det här har jag aldrig fattat..... men det kanske är ett bra råd? Eller så är det ett skenråd.... I regel sover hundar bara på ett eller ett par ställen i huset, (mina sover i sängen, hundkorgen i hallen eller soffan i vardagsrummet). Lik förbannat blev det pölar i sovrummet, hallen och vardagsrummet innan de var rumsrena. Liksom i alla andra rum. När de var rumsrena var de rumsrena i hela huset. Sista pölen var ALLTID i ett rum där de brukar sova. Därför ser jag ingen poång i att begränsa utrymmet för sin hund.

Jag säger inte att du har fel, jag bara funderar...... 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Apopan

Min hund rastas mellan tio och tolv sista gången, och mellan 7-12 dagen efter. Vare sig det råkar bli 7 eller råkar bli 14h sömn så har han inte bråttom att gå ut. Är en stor frisk hund, och en sådan klarar att hålla sig om den är rumsren. Om hunden är tillräckligt aktiverad dagtid och trygg i sin miljö så sover hunden, och går inte och kissar. Om hunden inte är direkt sjuk så kanske problemet ligger där(?)
    Hoppas det löser sig för er.

• Splash

Håller med dig att tvättmaskinen går varm hos mig med fast jag har en hane på 2 år vet inte varför han ska göra sina behov inne stör mig ganska mycket.

Lillkossan skrev 2013-02-09 22:16:20 följande:
    Åhhhhh, min Chihuahua är gör också så. Jag går ut med henne vid halv tio, då kissar och bajsar hon. Sen brukar jag släppa ut henne vid midnatt innan jag går och lägger mig, men lik förbannat så kissar hon nästan varje natt på någon matta. Jag blir gaaaaalen och tvättmaskinen går varm. Hon är extra kissig innan och under löpet. Detta driver mig till vansinne! Min vardagsrumsmatta har jag tagit bort för den var helt nerkissad, och nu kan jag bara ha små mattor som man kan köra i maskin. Tips någon? Jag är desperat!

• slutatsnusa
    Aniiee skrev 2013-02-10 00:04:25 följande:
    Nu är jag hundvan sen..... min pappa jobbade med hundar när jag var liten, men det här har jag aldrig fattat..... men det kanske är ett bra råd? Eller så är det ett skenråd.... I regel sover hundar bara på ett eller ett par ställen i huset, (mina sover i sängen, hundkorgen i hallen eller soffan i vardagsrummet). Lik förbannat blev det pölar i sovrummet, hallen och vardagsrummet innan de var rumsrena. Liksom i alla andra rum. När de var rumsrena var de rumsrena i hela huset. Sista pölen var ALLTID i ett rum där de brukar sova. Därför ser jag ingen poång i att begränsa utrymmet för sin hund.

finns inga regler utan undantag Glad
    uppenbarligen hör dina hundar till undantagen
    min terrier hade den tråkiga ovanan att hon gick upp på natten o bajsade på en matta på nedre våningen
    när jag till slut satte kompostgaller för dörren till sovrummet och därmed vaknade och kunde gå ut med henne så tog det tre nätter så "behövde" hon inte längre gå upp på natten
    så jag tror helt på att begränsa hundens utrymme åde av egen erfarenhet och vad jag hört av andra hundägare
    vad gäller TS vet vi inte om det är en valp eller en vuxen hund
    en valp kan ju behöva gå ut en gång på natten
  • Parcae

Det är ju därför det är så populärt utomlands att använda hundbur när man försöker få valpar rumsrena, för att de allra flesta hundar inte vill kissa och bajsa där de sover. Har de tillgång till hela huset så får de inte riktigt samma association till ett sovställe så då funkar det ju inte.

För att svara på trådstarten; Vi går inte ut på nätterna. Vår vovve är sju månader och det var länge sedan vi behövde ut på natten. Vi går ut sista gången mellan 22 och 23, sen vaknar han någon gång mellan 7 och 9 på morgonen
    Sometimes I just want someone to talk to. And sometimes I want someone to kick in the crotch
  • slutatsnusa

förstås skillnad på i princip rumsrena vuxna och valpar
    för valparna är allt nytt och deras behov uppstår väldigt plötsligt minst sagt
  • Dexter dot com

Min vuxna hund håller sig 7-8 timmar på natten och som valp behövde hon ut 1-2 ggr/natt fram till ca 7 månaders ålder.
    Att begränsa utrymmet dvs sätta tex ett kompostgaller i dörröppningen till sovrummet är praktiskt för att man hör när hunden vaknar och då kan gå ut med den direkt. 

• lennartsdotter

Vuxna hundar har vi aldrig behövt rasta på nätterna. En kortis innan vi lägger oss och en till direkt när vi vaknat.

• Kameleont

Hej jag har en okastrerad hanhund på 1 år och sen han var 4 mån har han bara bajsat inne en gång på natten pga av att han ätit något och hade diarré. Annars sover han hela nätterna och får vänta tills vi vaknar på morgonen innan vi tar ut honom. Kan bli allt från 21-12, eller bara 00-07 beroende på hur vi jobbar. Men han har under dagtid vid ett fåtal tillfällen "kissat" på sig i ren desperation eller upphetsning, typ när nya personer hälsar på och då har han precis varit ute, eller varit ute de senaste 2-3 timmarna.
    Att tillägga så sover han alltid med oss i sovrummet och dörren är stängd så han it e kan ta sig till övriga lägenheten.

Svar på tråden Hur rastar ni era hundar nattetid