• Anonym (Mamma A)

Att fylla 30 - vad gjorde ni då?

Min man fyller snart 30 år, och jag fyller också i år. Han är väldigt anspråkslös och önskar sig ingenting på födelsedagen. Jag har köpt lite böcker som han gillar och whisky av lite finare sort. Sen funderar jag om vi skulle bjuda hem släkt på någonting att äta. Känns bara som om detta är "alltför" enkelt - eller vad tycker ni? Vad "brukar" man göra om man fyller 30?? Det skulle vara trevligt att åka bort bara han och jag. Men vi har för tillfället ingen som kan ta hand om barnen över en natt så det är svårt. Barnen är små också så att åka bort och ta dem med sig är bara jobbigt och då är det bättre att vara hemma. Vi håller också på och sparar pengar till en stor renovering så vi har inte så mycket att lägga på något sånt extra heller som att åka bort. Vad gjorde ni när ni eller eran man fyllde 30/40 år??

• Svar på tråden Att fylla 30 - vad gjorde ni då?
  • linjes

Min dåvarande man ordnade överraskningsfest med min familj som bor 50 mil bort,uppskattat....

• Anonym

Gjorde inte ett dugg. Åt lunch på stan med min pappa..

• Mli 014

När min man blev 30. Så hade vi precis som er nästan inga pengar att röra oss med. Så jag bakade en rolig tårta, och så tog vi med den på en familjetur (skridskor på isbanan) han fick lite champagne också. Och till helgen bjöd hans mamma på middag tillsammans med hans syskon.

Lugnt och stilla men mysigt, tror jag nog för honom iaf.

Ja en månad före så gifte vi oss... På hans initiativ (borgerligt, med liten middag efteråt)

• Anonym (Mamma A)
    Mli 014 skrev 2013-02-10 08:47:55 följande:
    När min man blev 30. Så hade vi precis som er nästan inga pengar att röra oss med. Så jag bakade en rolig tårta, och så tog vi med den på en familjetur (skridskor på isbanan) han fick lite champagne också. Och till helgen bjöd hans mamma på middag tillsammans med hans syskon.
    Lugnt och stilla men mysigt, tror jag nog för honom iaf.
    Ja en månad före så gifte vi oss... På hans initiativ (borgerligt, med liten middag efteråt)

Låter mysigt! Det måste ju inte vara så stort för att det ska vara bra heller. Både jag och min man ogillar fester också så något sådant skulle inte alls passa. Vi har väldigt anspråkslösa billiga intressen också (gå i skogen, fiske, odling t.ex.) så det är liksom svårt att hitta på något att köpa. Min man gillar inte ens prylar utan mer att återanvända och skapa själv. Vi gifte oss väldigt enkelt också just av anledning att varken han eller jag gillar sånt som blir "stort". Jag tycker egentligen inte ens om tanken att fylla jämnt eftersom det känns som om man "borde" hitta på något extra fastän man egentligen inte ens känner behovet eller har lust....
  • Mli 014
    Anonym (Mamma A) skrev 2013-02-10 08:53:14 följande:
    Låter mysigt! Det måste ju inte vara så stort för att det ska vara bra heller. Både jag och min man ogillar fester också så något sådant skulle inte alls passa. Vi har väldigt anspråkslösa billiga intressen också (gå i skogen, fiske, odling t.ex.) så det är liksom svårt att hitta på något att köpa. Min man gillar inte ens prylar utan mer att återanvända och skapa själv. Vi gifte oss väldigt enkelt också just av anledning att varken han eller jag gillar sånt som blir "stort". Jag tycker egentligen inte ens om tanken att fylla jämnt eftersom det känns som om man "borde" hitta på något extra fastän man egentligen inte ens känner behovet eller har lust....

Ja eller hur? Om vädret tillåter kan ni väl åka ut och fiska, ta med tranga-köket och värm lite choklad, engångsgrill och grilla korv eller så. Det brukar vi göra när mannen skall skämmas bort, han går runt och lär sonen fiska, (vi ser till att åka ut kring sonens middagslur, så hinner vi grilla och äta lite, få frisk luft och så somnar lillen i vagnen, mannen och jag får en timma eller två, att prata/mysa och fiska lite.
  • Minimis

Jag fyllde 30 för ett par veckor sen. På fredagen, själva födelsedagen så kom mina föräldrar och svärmor hem till oss. Min mamma Fixade plankstek (hon är bäst på det) och så hade vi en lugn och trevlig eftermiddag. På lördagen hade jag fest hemma för ett 30 tal personer, det var enkelt. Det var precis som jag ville ha det!

• KaSaM

Brukar resa iväg och fira, 30 årsdagarna firades i Thailand respektive Grekland. Blir förmodligen resa även vid 40.

• La Lola

När jag fyllde 30 hade jag dukat långbord o hade fest med mina vänner. Vi åt nån het pirogliknande maträtt.

När maken fyllde 40 hade vi öppet hus och bjöd på chili con carne och hade fest på kvällen/natten för de som var kvar.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Minimis

Till festen gjorde jag medelhavsbuffe som blev riktigt lyckad, bjöd på cava dom välkomstdricka och öl, rött och vitt vin till maten. Tror det gick på ca 4000 kr, men så var det också i en standard som jag ville ha det.

Minimis skrev 2013-02-10 10:40:30 följande:
    Jag fyllde 30 för ett par veckor sen. På fredagen, själva födelsedagen så kom mina föräldrar och svärmor hem till oss. Min mamma Fixade plankstek (hon är bäst på det) och så hade vi en lugn och trevlig eftermiddag. På lördagen hade jag fest hemma för ett 30 tal personer, det var enkelt. Det var precis som jag ville ha det!

• Anonym

varför är det tråkigt att åka bort bara ni 2?

• Anonym (K)

Jag och min tvillingbror ordnade mottagning på dagen för släkt och vänner. Folk dropade in under hela dagen och på kvällen gick vi ut tillsammans med våra vänner och åt middag på Sturehof.

Sedan fortsatte festen och när det var dags att åka hem gick vi förbi 7 - 11 för att köpa deras goda pasta. Där träffade jag en härlig kille som visade sig skulle bli min man! Bästa 30-årspresenten

• Anonym (Mamma A)
    Anonym skrev 2013-02-10 11:35:59 följande:
    varför är det tråkigt att åka bort bara ni 2?

Tråkigt? Nej det skulle vara roligt om jag och mannen kunde åka bort. Men det går inte för den enda som orkar/kan ta barnen nattetid är min svärmor och hon är sjuk nu, har legat på sjukhus flera ggr på kort tid. Annars hade det varit toppen.
  • Anonym

Vi åkte till en liten mysig håla och bodde på hotell, hade sex och åt en massa godis.

• Emelie 1987

Min man fyller också 30 i år och jag har planer på att anordna en stor fest till hans ära. 

En man, två barn, tre älsklingar
  • Cookiesandcream

Jag och min svägerska fyllde 30 nästan samtidigt och hade en gemensam fest, hur kul som helst. Bjöd på tilltugg, vin och öl och dansade halva natten

Svar på tråden Att fylla 30 - vad gjorde ni då?