• mrswag

200 kalorier om dagen...

Hej. Jag undrar vad som händer om jag endast äter 200 kcal om dagen...? Hur mycket skulle jag gå ner i veckan? Någon som verkligen vet vad dem snackar om kanske kan svara... :) Tack

• Svar på tråden 200 kalorier om dagen...
  • Dagdrömmaren

Visst, du kommer säkert gå ner i vikt, men dina muskler kommer ta en rejäl smäll också. Bättre att äta 2000 kcal om dagen o träna lite varje dag, kanske en timmes joggingtur?
    Kan tillägga att om man inte får i sig de ämnen man behöver så kommer kroppen att uppfatta det som svält och därmed suga upp allt du får i dig, detta innebar för mig att jag gick upp i vikt när jag åt för dåligt, kroppen började lagra upp fett.

• Pumpkin

Tja, din kropp skulle ganska snart ge upp. 200 kcal är inte ens i närheten av vad kroppen behöver för att bara gå runt (dvs driva alla basala funktioner)...

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Majken

Det skulle vara på tok för lite och kroppen skulle gå i försvar och verkligen kämpa för att behålla de energidepåer du har! Dessutom är risken för näringsbrist överhängande stor men följdsjukdomar som risk, är det värt det?

Vill du prompt ha en snabb viktminskning, så testa de VLCD-produkter som finns på marknaden. De försätter dig i ketos på 400-500 kcal men ger ändå samtidigt ett bra näringsinnehåll. Dock förespråkar jag det gamla vanliga - ät sunt och rör på dig!

• nomina

Första veckan skulle du förlora ganska mycket vätska, gå ner mycket i vikt, men egentligen bara vatten.
    Du blir slö o grinig. 2a veckan lite kämpig, du e hungrig. Vikten står lite stilla men du känner dig lättare
    3e veckan går du ner igen, du hamnar i svält. Är hungrig och vill äta hela tiden.

I långa loppet hamnar du i en ond cirkel och ätstörningar kommer troligen som ett brev på posten!

Inte att rekomendera! Ta hand om dig och din kropp!  

• Flisan79

Som tidigare nämnt är det på tok för lite. Men vill du ha ren fakta måste vi få veta vikt och längd du har nu. Genom det får man reda på vad ditt basala kcalbehov ligger på och kan då räkna ut diffen.

• La chica

Det som kommer hända är att din kropp kommer att ställa in sig på svält och den kommer lagra allt du äter och du kommer gå upp fort som fan när du väl börjar äta igen. Eller, så blir du riktigt sjuk. Tro mig, av egen erfarenhet, gör det INTE! Vill du gå ner i vikt så är den bästa metoden att äta lite men ofta. 4-5 mål om dagen. Det kanske låter mycket, men kroppen vill ha mat annars vägrar den att samarbeta. Ät normalstora portioner och rör på dig regelbundet så ska du se att det händer saker.

• Wavva81

Kroppen ställer in sig på svält! Vilket betyder att den lagrar minsta lilla den har kvar. Och så fort du stoppar något i munnen så kommer kroppen att suga åt sig minsta lilla kalori för att lagra och förebygga nästkommande svältperiod. Och fortsätter du under en längre tid så blir det anorexi!

• Wavva81
    La chica skrev 2013-02-10 13:19:35 följande:
    Det som kommer hända är att din kropp kommer att ställa in sig på svält och den kommer lagra allt du äter och du kommer gå upp fort som fan när du väl börjar äta igen. Eller, så blir du riktigt sjuk. Tro mig, av egen erfarenhet, gör det INTE! Vill du gå ner i vikt så är den bästa metoden att äta lite men ofta. 4-5 mål om dagen. Det kanske låter mycket, men kroppen vill ha mat annars vägrar den att samarbeta. Ät normalstora portioner och rör på dig regelbundet så ska du se att det händer saker.

Oj Flåt :) såg att du visst hade skrivit nästan samma svar :)
  • La chica
    Wavva81 skrev 2013-02-10 13:22:30 följande:

Oj Flåt :) såg att du visst hade skrivit nästan samma svar :)
    Betyder bara att vi har bra koll på det härFlört
Svar på tråden 200 kalorier om dagen...