• Kia82

Om medicinering vid bokstavs-diagnos

Jag har en fråga och det är angående medicinering vid t.ex en Adhd-diagnos, krävs det att båda vårdnadshavarna är med och godkänner ett sådant beslut eller räcker det med boendeföräldern??

• Svar på tråden Om medicinering vid bokstavs-diagnos
  • Livlig

Det vet jag inget om. 
    Men vill bara tipsa om den här boken:

www.adlibris.com/se/product.aspx

Många tror inte att maten spelar någon roll, men testa bara. Ofta hjälper det mycket att ta bort mjölk och mjöl. 
    Istället för att ta medicin hela livet.  

• Kia82
    Livlig skrev 2013-02-10 15:15:15 följande:
    Det vet jag inget om. 
    Men vill bara tipsa om den här boken:

www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412...

Många tror inte att maten spelar någon roll, men testa bara. Ofta hjälper det mycket att ta bort mjölk och mjöl. 
    Istället för att ta medicin hela livet.  
    Tack, vi har faktiskt funderat på det också men det är svårt då hela familjen blir involverad. Vi kanske försöker att dra ner på att så mycket mejeriprodukter och mjöl används men det är svårt då barnet är van vid att äta fil/yoggi på morgnarna, vad ersätter man det med liksom?
  • Livlig

Just fil / yoghuth är ganska lätt att ersätta med soja / havreprodukter. 
    Om jag var du skulle jag köpa boken DIREKT och fram till den kommer välja mat utan mejeri / mjöl.

Alla mår bra av att äta gluten och mjölk fritt. Idag finns det gott om alternativ. Kolla i din livsmedelsbutik. Brukar vara skyltat med allerigmat, tåla, glutenfritt eller motsvarande.  

• cloudberry79
    Livlig skrev 2013-02-10 15:32:07 följande:
    Just fil / yoghuth är ganska lätt att ersätta med soja / havreprodukter. 
    Om jag var du skulle jag köpa boken DIREKT och fram till den kommer välja mat utan mejeri / mjöl.

Alla mår bra av att äta gluten och mjölk fritt. Idag finns det gott om alternativ. Kolla i din livsmedelsbutik. Brukar vara skyltat med allerigmat, tåla, glutenfritt eller motsvarande.  
    Men sojaprodukter är ju inte särskilt nyttiga! Och havre/risprodukter innehåller en massa tungmetaller. Jag har också en pojke som utreds hos barnpsykolog, men sånt där tror jag verkligen inte på, bara humbug!
    (M)amma till V -07 och E -12
  • bängolle

Glutenfri kost funkar skitbra om ditt barn är glutenintolerant. Mot adhd har det knappast nån effekt. Förstår inte ens varför det skulle ha nåt samband.

• Kia82

Tack för tipsen men nu vad det inte det frågan gällde.
    Jag undrade om BÅDA vårdnadshavarna måste ge sig samtycke till att barnet får medicinering och vad händer om den ena inte dyker upp eller det räcker med ett medgivande skriftligt eller via ett telefonsamtal?

Svar på tråden Om medicinering vid bokstavs-diagnos