• enlitenbitkaka

Utredning för allergi mot mjölkprotein?

I mars ska vi till Barn- och ungdomsmedicin på Kungshöjd och ta prover på Signe. Hon har ätit mjölkfritt sen hon var en knapp månad gammal och gör så fortfarande. Jag vill även testa henne för allergi mot sojaprotein då det skulle underlätta så mycket i vardagen om vi kunde ge henne det. Rismjölken vi använder nu är ju svindyr...

Hur går dessa tester/provtagningar till? Vad ska jag förbereda mig på? :)

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Utredning för allergi mot mjölkprotein?
  • KLAJSHUH

Hyr gammal är dottern? Innan hon är 1 år ska man helst inte använda soja. Proteinet är väldigt likt mjölk och det är stor risk att barnet utvecklar soja allergi. Det växer inte bort. När vi tog test på sonen gjordes det genom pricktest. De tog mot, mjölk, ägg, gluten och allegener. Allt var neg men vi vet att han inte tål mjölk. Men de ville att vi skulle ge honom lite mjölk efter testen men magen sa rejält ifrån. Lycka till. : )

• enlitenbitkaka
    KLAJSHUH skrev 2013-02-10 15:26:00 följande:
    Hyr gammal är dottern? Innan hon är 1 år ska man helst inte använda soja. Proteinet är väldigt likt mjölk och det är stor risk att barnet utvecklar soja allergi. Det växer inte bort. När vi tog test på sonen gjordes det genom pricktest. De tog mot, mjölk, ägg, gluten och allegener. Allt var neg men vi vet att han inte tål mjölk. Men de ville att vi skulle ge honom lite mjölk efter testen men magen sa rejält ifrån. Lycka till. : )
    Hon är 10 ½ månad. Vet att man helst inte ska använda soja, men tänkte de kanske kunde testa mot det också? Har hört att det visar fel för många. Tar man nya tester längre fram då?
    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • Wavva81

När min dotter fick diagnosen mjölkprotein allergi i somras så sa dietisten att det enda settet att kolla om det var mjölkprotein allergi var att utesluta det helt ur kosten i 4 veckor. Gick inte att se på några prover eller dylikt.

• pippilirum

Hej! Min dotter är 9 månader och har ätit mjölkfritt sedan 3 veckors ålder. Hos henne var det solklart att hon inte fixade att äta mjölkprotein. Pricktestet vid 2 månader visade ingenting, men det är vanligt. För ett par veckor sedan var på nytt besök för pricktest. Inte heller nu visade det något och sköterskan sa att då hade allergin mest troligt vuxit bort. Tyvärr verkar inte vara så då min flicka åter igen kräks, har diarrér och konstant ont i magen. Bara att ta bort mjölen igen. Enligt vår allergissk är det oftast så man får göra. Ta bort och sen vänta för att introducera igen. Pricktest är inte tillförlitligt alltid. Man kan dock ta venöst prov och kolla antikroppar. Är det pricktest ni ska göra?

• pippilirum

Vid ett pricktest droppas små droppar med allergen på armen och sen sticker dom till med nån lite sticka. Ser ut som ett myggbett efteråt. Min flicka grät lite men det gick snabbt över. Min stora pojke reagerade aldrig på sticken. Efter 15 min kollar man på armen om det finns nån reaktion.

• Millan83

Vår läkare sa att det inte går att utreda med pricktest när de är så små som vår var när vi började misstänka att hon inte tålde mjölkprotein. Det är först när de passerat 6 mån som ett sånt kan tas, innan dess är det provocering som gäller.

Vi väntar på tid nu och håller tummarna för att det vuxit bort!  

Svar på tråden Utredning för allergi mot mjölkprotein?