Hård öm knöl i "Solar Plexus" värk efter måltid
Jag har det ofta väldigt jobbigt med värk i magen, illamående och uppblåst efter att jag ätit osv. Värken sitter till höger under/innanför revbenet och det kan vara olika alltifrån molvärk till riktig smärta.
Tar jag en värktablett så går det värsta över men man känner när man tar med handen en öm hård knöl mitt i magen typ "solar plexus" eller vad man ska kalla det. Antar att magsäcken sitter där, precis där man brukar ha ont vid magkatarr (vilket jag för övrigt haft i många år)
Knölen finns där alltid, men när jag får de värsta anfallen med smärta till höger efter att jag ätit så är den lite större alldeles stenhård och riktigt öm, i vanliga fall är det bara en oformlig knöl liksom som inte gör ont.
Vad sjutton är det här? Har funderat på gallsten, inflammasion i bukspottskörteln och allt möjligt men då borde man ju någon gång bli så störtsjuk att man inte kan stå och måste åka in akut. Eller är det möjligt att gå med gallsten i flera år och ha en inflammerad bukspottskörtel som läker ut sig själv till nästa anfall?
Är det någon som känner igen sig och har haft liknande besvär?