• Anonym (förstör)

Min svartsjuka och självkänsla förstör vårt förhållande

Som rubriken säger..
    Jag är svartsjuk, har gått i samtal och förstår varför jag är det och tycker att jag kommit en bit på väg. Jag kan hantera det bättre nu, men som med missbrukare så trillar jag dit ibland igen. Vet inte hur det går till men plötsligt är jag där igen och säger nåt dumt.
    Ska gå och ta hjälp igen, har letat på nätet. Men var och vilken metod ska jag välja?
    Just nu känns allt hopplöst, gråter och tankarna virvlar i huvudet.
    Det gör ont när partnern säger att det känns som man får en smäll när man har roligt. Jag orkar inte med mig själv.

• Svar på tråden Min svartsjuka och självkänsla förstör vårt förhållande
  • Anonym (jobbigt)

Du, det låter jobbigt. Men du verkar ju ha mkt självinsikt iaf! När blir du svartsjuk? När hon är ute och roar sig?

• Anonym (förstör)

Kan bli svartsjuk eller avundsjuk när partnern har roligt.
    Det var det som hände igår. Vi hade gäster hemma som vi känner väl och jag är dålig på att ta för mig. Då blir jag martyr och ger pikar.
    Svartsjukan handlar om att bli lämnad och att den har roligt med någon annan. Tror att det kan vara anledningen.
    Vet att det är helt knäppt, därför vågar jag knappt säga hur jag tänker och känner.  

• Anonym

Jag förstår dig.
    Har själv haft svartsjukekänslor ibland och det enda man kan göra är att tala med sin partner.
    Tyvärr kan man få en oförstående reaktion och då är det lätt att ta på sig hela skulden.
    Du ska veta att ni är alltid två i relationen och båda måste bjuda till och ta ansvar för att det ska fungera.
    Själv har jag liknande problem, se tråden "Sexmissbruk?".
    Innan jag kom på vad hon sysslade med så skyllde hon på mina sjuka fantasier, men nu vet jag bättre.
    Tänk på att din styrka kommer inifrån.
    Kram 

• LeaveMeAlone

Låna på bibblan eller köp boken "självkänsla nu" av Mia Thörnblom. Gillar du inte att läsa böcker eller tycker du inte har tid så ladda ner eller köp ljudboken online. Då kan du lyssna på den i mobilen medans du tex är ute och går eller sitter och pysslar med något annat, tränar osv. Bra självkänsla hjälper mycket för att undvika svartsjuka då det ofta beror på att man inte tror att man duger för sin partner. 

Om ljudbok var något för dig och du inte vill ful-ladda den så finns den på den här länken

www.storytel.se/Sjalvkansla-Nu--ljudbok-83 

• Anonym (förstör)

Det är läskigt hur man kan tänka och vara i olika situationer. Jag känner mig som Dr Jekyll o Mr hyde. Är som i en bubbla där det inte går att tänka rationellt. Sen får jag sån ångest och mår dåligt över mitt uppförande.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym (förstör) skrev 2013-02-10 16:07:22 följande:
    Kan bli svartsjuk eller avundsjuk när partnern har roligt. Det var det som hände igår. Vi hade gäster hemma som vi känner väl och jag är dålig på att ta för mig. Då blir jag martyr och ger pikar. Svartsjukan handlar om att bli lämnad och att den har roligt med någon annan. Tror att det kan vara anledningen. Vet att det är helt knäppt, därför vågar jag knappt säga hur jag tänker och känner.

Det är inte alls knäppt utan fullt förståeligt! Du förklarar dig bra tycker jag. Så det verkar handla om att du har svårt att ta för dig och ha roligt, och då blir du avund/svartsjuk när partnern har roligt? Du kanske känner dig trist, otillräcklig? Och istället för att ha kul du med, så blir du klängig och vill att din partner hellre ska sitta och ha lika tråkigt som du? Kan nyckeln vara att du lär dig att släppa loss och ta för dig med? Nu spekulerar jag vilt här, ledsen om jag är fel ute, men allt det som jag just skrev verkar vara rätt vanligt. Jag ser det både i min egen relation och i kompisars relationer.
  • Anonym (förstör)
    LeaveMeAlone skrev 2013-02-10 16:12:44 följande:
    Låna på bibblan eller köp boken "självkänsla nu" av Mia Thörnblom. Gillar du inte att läsa böcker eller tycker du inte har tid så ladda ner eller köp ljudboken online. Då kan du lyssna på den i mobilen medans du tex är ute och går eller sitter och pysslar med något annat, tränar osv. Bra självkänsla hjälper mycket för att undvika svartsjuka då det ofta beror på att man inte tror att man duger för sin partner. 

Om ljudbok var något för dig och du inte vill ful-ladda den så finns den på den här länken

www.storytel.se/Sjalvkansla-Nu--ljudbok-83 
    Har både varit på hennes föreläsning och läst boken.
    Vet att det är min självkänsla som är i botten nu. Jag har jobbat upp den och mådde bra ett tag, men nu är det sämre igen.

• Bingo
    Anonym (förstör) skrev 2013-02-10 16:07:22 följande:
    ...Vet att det är helt knäppt, därför vågar jag knappt säga hur jag tänker och känner.  
    Hej ts

Om du ska kunna nå ett bra resultat så måste du börja med att kunna säga precis vad du känner och upplever. Du måste kunna se det som där är.  Fortsätt att skriv av dig här...
  • Bingo
    Anonym (förstör) skrev 2013-02-10 16:16:02 följande:
    .... Jag har jobbat upp den och mådde bra ett tag, men nu är det sämre igen.

Är det något speciellt som har hänt nu som gör att det blossar upp igen?
  • YummyMami
    Anonym (förstör) skrev 2013-02-10 16:13:46 följande:
    Det är läskigt hur man kan tänka och vara i olika situationer. Jag känner mig som Dr Jekyll o Mr hyde. Är som i en bubbla där det inte går att tänka rationellt. Sen får jag sån ångest och mår dåligt över mitt uppförande.

Men slå inte på dig själv nu för hårt! Du ser, du märker felen nu går du bara åt ett håll tack vare det och det är mot bättring. När du inte såg, när du inte märkte då var du helt säkert ren pest mot din partner.

Fortsätt kämpa!
    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
Svar på tråden Min svartsjuka och självkänsla förstör vårt förhållande