• Anonym

v 24 - har bebisen viloperioder?

Är gravid i v 24, snart 25. Har känt bebis sparka och röra sig i flera veckor, ibland galet intensivt! Nu däremot, verkar bebis har lugnat ner sig. Behöver jag vara orolig? Jag känner den fortfarande flera gånger om dagen, men svagare, och inte så tydligt som tidigare. Det kunde vara riktig cirkus i magen, och man såg tydligt på utsidan. Det är ca en vecka sedan.

Tacksam för svar så jag kan känna mig lugn :)

• Svar på tråden v 24 - har bebisen viloperioder?
  • Dulcinea

Man har ju läst mkt om att mammor ska vara uppmärksamma på minskade fosterrörelser, kan ju bero på att något är fel. Vill inte skrämma dig men tycker absolut de e värt att göra en koll hos mvc eller på sjukhuset. Bättre att vara på den säkra sidan. Jag är en mamma som förlorat sitt barn i magen, hade dock ej minskade fosterrörelser men det är alltid bättre att kolla en gång för mkt. Lycka till!

• nozpa

Tror det är helt normalt ts. Och efter vecka 25 ska man känna barnet varje dag. Och man ska vara uppmärksam på minskade fosterrörelser i senare delen av graviditeten.
    Men givetvis tar bebis det lugnare ibland. Precis som du gör. Kanske har du varit extra aktiv, eller inte lika aktiv som vanligt? Sådant påverkar.
    Själv känner jag inte min bebis helatiden trots att hon tydligen surrar runt som en karusell enligt ul.

Men är du orolig ska du givetvis ringa och prata med din BM. Du känner bebis varje dag skriver du, ofta så hittar bebisen sitt mönster. Och kanske är det det hon/han börjat göra nu?     

• raffebo

Jag tycker du ska ta din oro på allvar och uppsöka sjukvården. Det hade jag gjort, i slutet av graviditeten såg jag barnen (tvillingar) varje kväll på utsidan av magen.

• Anonym
    raffebo skrev 2013-02-10 17:20:36 följande:
    Jag tycker du ska ta din oro på allvar och uppsöka sjukvården. Det hade jag gjort, i slutet av graviditeten såg jag barnen (tvillingar) varje kväll på utsidan av magen.

Ja, fast v 25 är knappast "i slutet av graviditeten"
  • Coxia

När barnet blir så stort att det inte kan snurra runt brukar man ju känna dem mer sällan, men mer kraftfullt när de väl sparkar. Men man ska väl i alla fall känna varje dag. Jag är ungefär lika långt gånget och jag tycker det har lugnat ner sig lite, men att det blir hårdare sparkar. Börjar bukta ut på utsidan. 

• Anonym
    Dulcinea skrev 2013-02-10 17:08:14 följande:
    Man har ju läst mkt om att mammor ska vara uppmärksamma på minskade fosterrörelser, kan ju bero på att något är fel. Vill inte skrämma dig men tycker absolut de e värt att göra en koll hos mvc eller på sjukhuset. Bättre att vara på den säkra sidan. Jag är en mamma som förlorat sitt barn i magen, hade dock ej minskade fosterrörelser men det är alltid bättre att kolla en gång för mkt. Lycka till!
    Ja, man kan nog aldrig vara för säker. Ska ringa BM i morgon bitti och fråga om jag kan få lyssna på bebis.
  • Anonym
    nozpa skrev 2013-02-10 17:17:30 följande:

Tror det är helt normalt ts. Och efter vecka 25 ska man känna barnet varje dag. Och man ska vara uppmärksam på minskade fosterrörelser i senare delen av graviditeten.
    Men givetvis tar bebis det lugnare ibland. Precis som du gör. Kanske har du varit extra aktiv, eller inte lika aktiv som vanligt? Sådant påverkar.
    Själv känner jag inte min bebis helatiden trots att hon tydligen surrar runt som en karusell enligt ul.

Men är du orolig ska du givetvis ringa och prata med din BM. Du känner bebis varje dag skriver du, ofta så hittar bebisen sitt mönster. Och kanske är det det hon/han börjat göra nu?     

Jag känner ju som sagt bebis flera gånger om dagen, både buffar och sparkar. Även när den gör sina volter, så jag känner mig kanske inte direkt orolig egentligen.. Snarare så att bebisen har varit EXTREMT pigg för att vara så tidigt, och haft kvällar när den möblerat om hela magen. Och jag känner den som sagt varje dag, har gjort hela vägen och gör fortfarande. Tänkte om den kanske tar det lugnt vissa dagar, eller om den möjligtvis vänt som om och sparkar åt ett annat håll. Eller är ALLA förändringar dåliga?
  • Anonym
    raffebo skrev 2013-02-10 17:20:36 följande:
    Är ju bara i v 24 än så länge :)
  • Anonym
    Coxia skrev 2013-02-10 17:28:59 följande:
    När barnet blir så stort att det inte kan snurra runt brukar man ju känna dem mer sällan, men mer kraftfullt när de väl sparkar. Men man ska väl i alla fall känna varje dag. Jag är ungefär lika långt gånget och jag tycker det har lugnat ner sig lite, men att det blir hårdare sparkar. Börjar bukta ut på utsidan. 
    Jag känner ju fortfarande lilla livet, men den har kunnat sparka så hårt att hela magen tagit ett skutt innan. Det har den inte gjort nu på knappt en vecka. Men bebis bökar fortfarande runt, exakt just nu när jag skriver också :) Det har liksom inte upphört, utan snarare varit lite lugnare nu några dagar...
  • Anonym

Fast nu börjar jag fundera på om jag bara kan ha "vant" mig såpass mkt med sparkarna att jag helt enkelt inte reagerar varje gång längre. Hm....

• nozpa
    Anonym skrev 2013-02-10 18:32:10 följande:
    Fast nu börjar jag fundera på om jag bara kan ha "vant" mig såpass mkt med sparkarna att jag helt enkelt inte reagerar varje gång längre. Hm....

Nej alla förändringar är verkligen inte dåliga. :) Bebis utvecklas ju rekordsnabbt där inne. Den kan ha växt lite, vänt sig eller som du skriver. Du har vant dig lite mer.
    Sparkarna och buffarna ändras under graviditeten.  
  • Anonym (Jösses)

Jag är själv i vecka 24, har känt bebis sen v 18 och i vecka 22-23 så blev det plötsligt en lugn period.. Självklart blev jag livrädd och ringde Bm, som sa att det är fullt normalt att det blir lugnare i magen då och då.. Så länge man känner att bebis rör sig ialf någon gång om dagen så ska allt vara bra. Så länge du inte plötsligt börjar blöda eller inte känner bebis alls så tror jag du kan vara lugn :) lycka till!

• Takex

När min son vände sig inåt i den veckan så kändes han knappt, jag gick på ultraljud då för att vara säker och då låg han med ryggen mot min navel :)

• Emma 117

Tänkte bara fråga en sak, när bebis vänder på sig, känner man ingenting alls då? Jag menar, jag kan ju se hur han sparkar för fullt där inne, mot magen då, fast ibland så är det lugnt och antar att han snurrat runt då?.. Men varför känner man inget när den sparkar mot ryggen? :)

Den som söker ensamheten känner sig kanske minst ensam där.
  • Takex

Jaha men bebisen sover ju! Min son sparkade aldrig morgon till typ 2-3 på dagen, då var han vaken någon timma sen still igen. Dom sover mycket speciellt när man själv rör sig.

När han låg inåt så kände jag honom knappt alls, kände bara om han typ rörde sig från sida till sida eller liknande men han var så liten plus låg så långt ut att sparkar och armviftningar kände jag inte.

Jag hade en angelsound hemma som jag kollade läget med när jag ville, då slapp jag ens börja oroa mig :)

Det är bara nu under några veckor snart kommer den vara så stor att du blir kissnödig när den viftar med tårna!

• Coxia

När jag verkligen tänker på det så känner jag bebisen, men jag har nog blivit van. Tänker inte på det varje gång. Men det är klart man reagerar när det även rör sig utanpå. Det beror ju lite på hur moderkakan ligger också, Sparkar den mot den känner man ju inget.  

• Takex

Man slutar aldrig noja över hur den sparkar, just runt vecka 24-25 där också när den är stor nog för att kännas tydligt men samtidigt så liten att den kan lägga sig lite på sniskan och så känner man bara lite.

Jag rekommenderar angelsound om man snabbt vill stilla sin oro om man klarar av att ha en sån hemma :)

Svar på tråden v 24 - har bebisen viloperioder?