• Coriander

Sex efter ägglossning - då kan man inte bli gravid?

Så här är min situation:

Onsdag: Positivt ÄLtest
    Torsdag: Negativt ÄLtest
    Fredag: Negativt ÄLtest + temperaturen stiger
    Natten mellan Fre - Lör: Sex

Jag hade då en diskussion med en vän om min situation. Jag menar att jag inte kan bli gravid då jag haft sex efter ägglossning och fått två negativa ÄLtester plus att temperatur ökningen är ett tecken på att ägglossning redan skett. Min vän menar att man inte alls kan vara säker på det. Hon menar att det alltid finns en risk att bli gravid och ibland blir man gravid fast man själv inte tror att man skulle kunna bli det.

Vem av oss har rätt?  

Måste tillägga att en graviditet inte är något jag vill undvika. Vi har planerat syskon, men vi gjorde inte något försök denna månad.. blev bara inte av vid ägglossningen. 

• Svar på tråden Sex efter ägglossning - då kan man inte bli gravid?
  • Singoallaa

Klart du kan bli gravid!

• Coriander

Jamen krävs det inte att man har ägglossning? Hur ska spermier hinna befrukta ett ägg som redan passerat punkten där befruktningen skulle ha skett? Jag vet att saken skulle sett annorlunda ut om det funnits en möjlighet för en extra ägglossning, men den möjligheten är ju utesluten pga negativa ÄLtester och stigande temp.

• Singoallaa

Ägget lever olika länge. Hormonet visar bara på stegring och inte på när ägget egentligen släppt och visar inte heler på hur lång tid ägget tar på sig för att vandra sin gång!

• kissenschlacht

man kan ju dessutom ha flera äglossningar pa en manad. tex är det inte helt ovanligt att äggen i bada ägledarrna inte släpper synkront utan har lite spelrum.

• greeneyes

Har du fått positivt äl-test och sedan en tempökning så är chansen att du haft ägglossning typ 99%. När ägget väl dött (minns inte om det är ett eller två dygn det lever) så är risken minimal att bli gravid. Visst kan det hända att man har två ägglossningar en månad men det är ju huuuur ovanligt som helst. 

Jag har själv använt äl-test i kombination med temp som preventivmetod (givetvis medveten om att en liiiten risk finns och då beredd att ta smällen). 

Inget preventivmedel är 100% säkert och inte heller denna metod men risken att du skulle bli gravid är inte större än med något annat preventivmedel om du följer alla tempningsregler etc. 

• Coriander

Ägglossningen sker ju 24-36 timmar efter ett positivt ÄLtest (så står det i alla fall i förpackningen för ÄLtester jag använder). Eftersom tempen ökat på fredag morgon räknar jag med att ägglossningen skett under torsdagen. Därför tror jag att det är väldigt osannolikt att jag under tidig lördag morgon skulle ha blivit på smällen. 

Två eller fler ägglossningar på en månad är rejält ovanligt. Jag vet att det på sådana här forum kan kännas som att folk till höger och vänster har det, men i verkliga livet är det väldigt sällan det händer. Jag har använt mig av ÄLtester, sekret och tempning som preventivmetod också och den har aldrig under de fem år jag sysslat med det svikit mig. Ingen preventivmetod är 100%.. men när man tempar slipper man alla hormoner i alla fall. 

• kissenschlacht
    Coriander skrev 2013-02-10 17:27:10 följande:
    Ägglossningen sker ju 24-36 timmar efter ett positivt ÄLtest (så står det i alla fall i förpackningen för ÄLtester jag använder). Eftersom tempen ökat på fredag morgon räknar jag med att ägglossningen skett under torsdagen. Därför tror jag att det är väldigt osannolikt att jag under tidig lördag morgon skulle ha blivit på smällen. 

Två eller fler ägglossningar på en månad är rejält ovanligt. Jag vet att det på sådana här forum kan kännas som att folk till höger och vänster har det, men i verkliga livet är det väldigt sällan det händer. Jag har använt mig av ÄLtester, sekret och tempning som preventivmetod också och den har aldrig under de fem år jag sysslat med det svikit mig. Ingen preventivmetod är 100%.. men när man tempar slipper man alla hormoner i alla fall. 
    nej det är faktiskt inte särskilt ovanligt. det händer faktiskt nästan alla kvinnor nagra ganger i livet, andra har det regelmässigt. det är sa som tvaägstvillingar kommer till bla.
  • Singoallaa
    Coriander skrev 2013-02-10 17:27:10 följande:
    Ägglossningen sker ju 24-36 timmar efter ett positivt ÄLtest (så står det i alla fall i förpackningen för ÄLtester jag använder). Eftersom tempen ökat på fredag morgon räknar jag med att ägglossningen skett under torsdagen. Därför tror jag att det är väldigt osannolikt att jag under tidig lördag morgon skulle ha blivit på smällen.  Två eller fler ägglossningar på en månad är rejält ovanligt. Jag vet att det på sådana här forum kan kännas som att folk till höger och vänster har det, men i verkliga livet är det väldigt sällan det händer. Jag har använt mig av ÄLtester, sekret och tempning som preventivmetod också och den har aldrig under de fem år jag sysslat med det svikit mig. Ingen preventivmetod är 100%.. men när man tempar slipper man alla hormoner i alla fall. 

Men svaret på din fråga kvarstår! Jo du kan bli gravid!
  • Coriander
    Singoallaa skrev 2013-02-10 18:09:40 följande:

Men svaret på din fråga kvarstår! Jo du kan bli gravid!
    Jo fast det är ju skillnad om risken är 2% eller om den är 70%. Jag har för övrigt haft väldigt svårt att bli gravid tidigare så det är också en orsak som gör att jag definitivt tvivlar på den möjligheten. 
    kissenschlacht skrev 2013-02-10 17:33:10 följande:
    nej det är faktiskt inte särskilt ovanligt. det händer faktiskt nästan alla kvinnor nagra ganger i livet, andra har det regelmässigt. det är sa som tvaägstvillingar kommer till bla.
    Jag har läst en studie gjord i Canada och enligt den var det endast 10% som hade två ägglossningar på en månad. Jag anser då inte att det är speciellt höga siffror. Jag har också läst om kvinnor som haft två ägglossningar och det dom har skrivit verkar det som att det varit 1-2 veckors mellanrum mellan ägglossningarna. 

Dessutom borde väl mina Äl-tester varit positiva en längre tid om jag haft två ägglossningar? Nu har ju dom varit negativa. Även tempen borde ju gå ner några steg innan en ny ägglossning väl för att sedan stiga igen - eller hur?

• kissenschlacht
    Coriander skrev 2013-02-10 19:02:53 följande:
    Jo fast det är ju skillnad om risken är 2% eller om den är 70%. Jag har för övrigt haft väldigt svårt att bli gravid tidigare så det är också en orsak som gör att jag definitivt tvivlar på den möjligheten. 

Jag har läst en studie gjord i Canada och enligt den var det endast 10% som hade två ägglossningar på en månad. Jag anser då inte att det är speciellt höga siffror. Jag har också läst om kvinnor som haft två ägglossningar och det dom har skrivit verkar det som att det varit 1-2 veckors mellanrum mellan ägglossningarna. 

Dessutom borde väl mina Äl-tester varit positiva en längre tid om jag haft två ägglossningar? Nu har ju dom varit negativa. Även tempen borde ju gå ner några steg innan en ny ägglossning väl för att sedan stiga igen - eller hur?

nja 10% har regelbundet tva el. som i varje mand. ganska manga har en eller tva el som är dubla.
    har du namnet pa den canadesiska studien jag letade efter den för ett tag sen da jag sa nagon nämna den i en annan diskution
  • Pastell1983

Fast så väldigt vanligt kan det ju ändå inte vara att ha två ägglossningar på en månad. Det är vad jag fått höra iallafall av mina fertilitetsläkare. Och då skulle ju tvillingar vara betydligt  vanligare.

• Pastell1983

Det här med 2 dagar efter ägglossningen skett förstår jag inte, då ägget oftast HÖGST lever 24 timmar. Sen är det ju inte befruktningsdugligt. Sedan hur länge just denna månaden ägg lever vet ju ingen.

• skaviblifyra

fast är inte 10% av alla graviditeter tvillinggraviditeter från början? och att många återbildas /aborteras under tiden...

• kissenschlacht
    Pastell1983 skrev 2013-02-10 19:42:54 följande:
    Fast så väldigt vanligt kan det ju ändå inte vara att ha två ägglossningar på en månad. Det är vad jag fått höra iallafall av mina fertilitetsläkare. Och då skulle ju tvillingar vara betydligt  vanligare.
    manga är gravida med merlingar där en eller flera aterbildas eller dör under den tidiga graviditeten
  • Coriander
    kissenschlacht skrev 2013-02-10 19:31:50 följande:
    nja 10% har regelbundet tva el. som i varje mand. ganska manga har en eller tva el som är dubla.
    har du namnet pa den canadesiska studien jag letade efter den för ett tag sen da jag sa nagon nämna den i en annan diskution
    Jag har för mig att jag läste det från en vetenskapsnätsida. Tror den hette New science eller New scientist eller något liknande. Det var ett bra tag nu sen, men jag antar att den skulle kunna hittas via Google? Kan man inte göra en sökning på "multiple ovulation" eller "two ovulations in one month" eller något sådant? Eller du kanske har redan sökt med dom orden? 

Kan ju kolla om jag hittar artikeln. Lovar dock inget. 
  • kissenschlacht
    Coriander skrev 2013-02-10 20:49:49 följande:
    Jag har för mig att jag läste det från en vetenskapsnätsida. Tror den hette New science eller New scientist eller något liknande. Det var ett bra tag nu sen, men jag antar att den skulle kunna hittas via Google? Kan man inte göra en sökning på "multiple ovulation" eller "two ovulations in one month" eller något sådant? Eller du kanske har redan sökt med dom orden? 

Kan ju kolla om jag hittar artikeln. Lovar dock inget. 
    det vore jätte intresant själv hör jag till gruppen som är osyklisk och har mer en en ägglossning flera ganger om aret i en ganska regelmässig takt. därav mit intresse.
  • Sophieeeee

Jag blev gravid dagen efter ägglossning Skrattande

• skaviblifyra
    Sophieeeee skrev 2013-07-31 01:16:41 följande:
    Jag blev gravid dagen efter ägglossning Skrattande
    grattis!!!
  • greeneyes

Grattis Sophieeee!
    Det är dock inte så konstigt eftersom ägget lever i 24h efter att det släppt.

Svar på tråden Sex efter ägglossning - då kan man inte bli gravid?