• PiffigaPedagogen

Feber, Hosta, Snorig, Kräks, 9 mån

Hej!
    Minstingen är snart 9 mån och är sjuk :(

Blev förkyld för exakt en veckas sedan, i onsdags kom febern som har pendlat mellan 38,3-39,5 . Han är snorig och har ingen matlust. Dock så äter han både välling och sin ersättning.
    De senaste tre nätterna har han kräkts. Det har alltid förekommit av att han har hostat men jag tycker helt ärligt inte att han har hostat speciellt mycket innan han kräkts. Kräkningarna har alltid kommit efter nattmålet. Det är inte slem som kommer upp utan det är ersättningen som kommer upp....

Idag på eftermiddagen kräktes han för första gången dagtid. Han hostade lite lite och sen kom lite kräks. När mannen lyfte upp honom från matstolen kom en kaskadkräk.

Vi var inne på akuten igår då han vaknade med 39,5 grader och mannen har en pågående halsfluss så vi var rädda att det var något sådant, men allt såg bra ut och läkaren tyckte om det inte hade blivit någon förbättring på måndagen skulle vi söka igen...

Detta med kräkningarna är urjobbigt både för sonen och för oss naturligtvis, vad kan det bero på? Visst att han hostar men tycker inte att det är extremt som sagt.... räcker med lite hostning för att han ska kvälja sig!
    Magsjuka har kommit i våra tankar men det känns ändå inte så, det känns som det hör samman med förkylningen.
    Förkylningsastma?
    Lätt för att kräkas?

Vi ska ringa både BVC och ev. barnmottagningen där vi redan har en fot inne pga. att han har allergier... vill bara ha lite tips och råd på vägen. Och kanske höra från någon som har barn med liknande symtom och vad som underlättar för er så hoppas vi på en natt utan kräks!

• Svar på tråden Feber, Hosta, Snorig, Kräks, 9 mån
  • LeaveMeAlone

Finns såklart flera saker det kan vara och jag är ingen läkare. Dock så är min erfarenhet att det inte är så ovanligt med kräkningar när man har feber. Sen har vissa barn lättare att kräkas än andra. Min son kräktes ofta när han hade slemmig hosta då han var mindre. Även vid feber. Det var inte alltid man såg att det var slem som kom upp utan det kunde lika vara att det kom efter maten och lite hostande. Just att det var slem som låg i halsen verkade reta halsen på ett sätt som gjorde att han lättare kräktes även om han tom blivit frisk i övrigt. Tror inte i sig att kräk behöver vara något farligt. Får han i sig vätska så är det ingen fara om han inte äter så mycket just nu och om febern går ner inom de närmsta dagarna så lär också aptiten komma tillbaks. 

Men som sagt, jag är ingen läkare. Är du orolig trots deras ord så ring och hör efter antingen med sjukvårdsupplysningen eller VC. 

• Ellikapellika

Influensa kanske? Då kan små barn kräkas också.
    Eller så lyckades han bli smittat av magsjuka på akuten. Många som åker dit med magsjuka barn så helt omöjligt är det inte.

• PiffigaPedagogen

han kräktes på nätterna redan innan vi var på akuten...
    Dessutom var vi ensamma på akuten tidigt i lördagsmorse och det städades för fullt och fick komma direkt in på undersökningsrum, så det känns inte troligt, mer troligt isf att han fått det när vi vart i affären eller något...

Lunginflammation tycker jag att han borde hostat mer... och dessutom att dom sett på akuten när vi var där!?

Säkert influensa eller något... men varken jag eller brorsan har blivit mer än lite halvförkylda... ju mer jag googlar på det låter det som förkylningsastma, om det blir likadant nästa gång han är förkyld så får vi propsa på utredning för det! Redan i jul var vi inne för krupp, då tyckte läkaren det lät lite astmatiskt från honom..

• Ellikapellika

Det kan vara förkylningastma då förstås.
    Kan du se indragningar när han andas? Hostig/tungandad?
    Ni skulle kunna uppsöka VC redan nu och be att få andas ventoline i mask.
    Blir det en förbättring då brukr de skriva ut medicin så att man kan behandla själv hemma.

• anni83

hej min dotter kräks nästan alltid när hon har öroninflammation. hon har iofs lätt för att kräkas överlag men kan ju ändå vara värt att kolla upp.

hoppas det löser sig,vet att det är jobbigt när dom små kräks.   

• PiffigaPedagogen

febern är äntligen borta... men kräkningarna fortsätter. nu har han kräkts 1-2 ggr /dag i snart 1 1/2 vecka. fortsätter det över heögen ringer jag barnmedicin på måndag!

Svar på tråden Feber, Hosta, Snorig, Kräks, 9 mån