• Lotten 66

Att tänka på om hästar...

Min 20 åriga dotter har till och från hållt på med hästar men mest på ridskola och även en kort period som medryttare.
    Hon har nu fått för sig att hon vill skaffa häst. Jag kan absolut ingenting om hästar och tycker inte att hon heller vet tillräckligt för att fixa det och inte heller har hon ekonomi tll det.
    Tror och hoppas att hon lägger det på framtiden men tills dess...vad tycker ni hon ska tänka på och finns det typ kurser av något slag. Sen vill jag veta vad ni räknar med att det kostar i månaden att ha en häst...vare sig det är egen eller sköthäst. Jag tycker hon ska satsa på medryttare men tyvärr är det svårt att hitta en sån.

• Svar på tråden Att tänka på om hästar...
  • jashrinah

utgifter / månad 

hovslagare går på ca 500/ månad eftersom  man skor ca var 8e vecka  en billig hovslagare tar ca 1000 kr med skor (dock ej snösulor och brodd) dock kan det ju hända att hästen kräver en riktigt bra hovslagare och då kan en skoning kosta uppemot 2000 och den kan i vissa fall behövas skos varje månad . 
     stallplats kostar allt från 1000 till 5500 + beroende på stall och ort samt vad som ingår , ingår foder samt tillgång till ridbana ridhus , in/utsläpp  från hage , olika sorters hage + bete ,  av på täcke,lindor,benskydd mm är det såklart dyrare än vad det kostar med enbart kallhyra , det skiljer också mycket utifrån vilket foder som ingår , om tex halm eller spån till box ingår  och vilket skick stallet är i. 
    ingår inte foder samt strö till box måste man ofta ha utrymme till att lagra detta och vid många stall erbjuds en liten yta till detta , det innebär att man ej kan köpa stora mängder utan tvingas handla hö/strö och mat ca varannan månad och då blir det dyrt , samt att man måste ha ett sätt att frakta detta från handlaren. 
    all utrustning till hästen är förbrukningsvaror och detta måste man räkna med , tex å en säsong kan det gå 5-6 vintertäcken om man har otur , och det krävs att man har ett par att byta med , samt vanliga innetäcken ,täcke till efter träning, regntäcken mm så man bör räkna med att ha minst 1500 kr varje månad att lägga ut ifall det behövs. 
    sedan beror det ju på vad man ska ha hästen till men är det en häst till träning och tävling får man räkna med att det kan kosta upemot 10 000 varje månad , medans en häst till lufs kan gå runt på ca 3-4 000 , men man måste komma ihåg att det finns alltid oväntade utgifter , försäkring kostar en hel del och hästen kan ju bli sjuk . 

• Callan

När jag tränade och tävlade på hobbynivå så kostade hästen mig 5000:-/mån.
    Det är stallplats, foder, hovslagare, försäkring, träning, tävling, utrustning osv osv.
    Hästar må vara dyra att köpa men det är ingenting mot vad de kostar att äga!

Vad ska man tänka på?
    ALLT!

• rosakatt

Jag har min häst uppstallad på en ridskola, det kostar 2200:-/månad i stallhyra. Ingår gör ridhus, ut/in släpp vardagar (rullande schema med kvällsfodringar hela veckorna samt helger har vi morgon o lunch eller insläpp o kväll vissa helger. Vi är rätt många som tur är så det blir inte så ofta man får göra detta. O det ingår 12 kg hösilage per dag, 4 spån balar/ månad. Inga täckesbyten eller andra specialiteter. Och så är de hovslagare, jag har min barfota så jag betalar 400:-/6e vecka ca, men ska sko han fram till våren (gått barfota då han inte ridits så mycket under vintern, varit skadad!). Jag har köpt många täcken begagnade, finns ju fina såna också. Har fått vintertäcken tex o köpte 2 flugtäcken för 200:-. Men jag har en stor häst som har svårt att hålla hull så jag måste köpa till mer hösilage samt annat kraftfoder än de som erbjuds i stallet. Detta går på 350:- typ. Förra månaden kostade han 4.550 då han behövde ha lite utrustning, hovslagaren kom, blev tvungen att köpa andra saker då han skadade sig återigen osv. Det är lätt hänt med skador så det får man ju räkna med! Sen kanske hästen behöver ha massage, akupunktur eller annat o de kostar ju pengar!

• En till mamma

Bor i medelstor stad, betalar ca 4500 i månaden om man slår ut på året. Skulle aldrig komma på tanken att köpa dålig utrustning eller låta honom gå barfota. Viktigt att ge ordentligt foder. Bör ha en buffert på 5-10 tusen. Ett besök på klinik så blir det dyrt.

• Turkfästmön

Ursäkta dum fråga, men varför har hästar "skor"

• Tant Herta
    Turkfästmön skrev 2013-02-11 05:24:19 följande:
    Det är ingen dum fråga! Hästar har skor för att alla inte kan gå barfota, sulan i hoven kan vara väldigt tunn och hästen får väldigt ont, har den en sko så hålls sulan längre från marken, det kan vara så att själva hovväggen, utsidan, slits snett och sulan, som en fotsula, kommer i kontakt med marken och det gör väldigt ont!

På vintern när det är halt är det åxå praktiskt att ha skor för då kan man ha broddar i skorna så hästen slipper halka!

Vissa hästar har så dålig kvalitet på hovarna att de spricker och går sönder om de inte har skor! 
  • Turkfästmön
    Tant Herta skrev 2013-02-12 11:48:31 följande:
    Det är ingen dum fråga! Hästar har skor för att alla inte kan gå barfota, sulan i hoven kan vara väldigt tunn och hästen får väldigt ont, har den en sko så hålls sulan längre från marken, det kan vara så att själva hovväggen, utsidan, slits snett och sulan, som en fotsula, kommer i kontakt med marken och det gör väldigt ont! På vintern när det är halt är det åxå praktiskt att ha skor för då kan man ha broddar i skorna så hästen slipper halka! Vissa hästar har så dålig kvalitet på hovarna att de spricker och går sönder om de inte har skor! 

Tack för att du svarade . Men nu måste jag ju såklart komma med en följdfråga och fråga hur det kommer sig att det blivit så med deras hovar? Kan vilda hästar ha liknade problem? Eller är det bara hästar i "fångenskap"?
  • Glasögonormen
    Turkfästmön skrev 2013-02-11 05:24:19 följande:

Oftast beror det väl på okunskap, lathet, bekvämlighet, ingen möjlighet att ge hästen en passande miljö att bo i, brist på tålamod.. Listan kan göras lång. Hade man fokuserat på att avla fram hållbara hästar istället för på vad de presterat på tävlingsbanan, så hade ingen häst behövt skor.

Och nej, en hov som spricker blir inte bättre av skor. Rehabilitera hoven och fila ner så själva sprickdelen inte har markkontakt (dvs inget tryck på sprickan) så löser hästen det galant. Att borra och skruva ihop en spricka och sen slå på en sko (och då ha ständigt tryck på sprickan) löser ingenting.

En häst som ömmar gör det av en anledning. Vanligaste anledningen är strålröta. Här har du en frisk stråle, bara för att jämföra: 20121020-124215.jpg

Bild: http://barfotahovar.wordpress.com/2012/10/20/dagens-friska-strale/

Jag har då aldrig sett en skodd häst med en sån stråle.. Strålröta beror dels på brist på markkontakt, dels på fodret.

Självklart bör man låta en utbildad hovslagare sko hästen om man inte har kunskap eller möjlighet att hålla en barfotahäst så att den mår bra.  

Måste för övrigt säga att ditt användarnamn är ett av de roligaste jag någonsin sett här på FL!  
    Att vara för sig själv och att vara ensam är två olika saker
  • Glasögonormen
    Lotten 66 skrev 2013-02-10 18:22:19 följande:
    Min 20 åriga dotter har till och från hållt på med hästar men mest på ridskola och även en kort period som medryttare.
    Hon har nu fått för sig att hon vill skaffa häst. Jag kan absolut ingenting om hästar och tycker inte att hon heller vet tillräckligt för att fixa det och inte heller har hon ekonomi tll det.
    Tror och hoppas att hon lägger det på framtiden men tills dess...vad tycker ni hon ska tänka på och finns det typ kurser av något slag. Sen vill jag veta vad ni räknar med att det kostar i månaden att ha en häst...vare sig det är egen eller sköthäst. Jag tycker hon ska satsa på medryttare men tyvärr är det svårt att hitta en sån.
    Jag rider på ridskola då jag inte har ekonomi till att ha egen häst (student). Men om jag skulle räkna lite snabbt på kostnaderna för att stalla upp där då.. Nybyggt ställe (knappt 3 år gammalt), stort ridhus, ännu större padock, gräsbana, stora rasthagar, några mindre grushagar, bra hindermaterial, fina ridvägar, möjlighet till tränare på plats. Med full service går det på ca 4000kr i månaden, men då tillkommer foder (tror några kg hö ingår), hovslagare/hovvårdare, träningar, ev tävlingar, utrustning (tänk på att det är superdyrt i början då allting måste köpas in!), ev veterinärbesök (eller equiterapeut och såna grejer..), osv osv osv osv.. Om man inte har full service blir det självklart billigare, men tar mer tid.   

Det är dyrt att ha häst. Det tar mycket tid och kräver mycket kunskap. Men jag håller med dig, din dotter bör nog inte skaffa häst. Att ha hållt på  "till och från" med hästar, inte ha någon vidare ekonomi osv.. Nej. Fortsätt leda medryttarhäst! Hur letar hon efter medryttarhäst? Kolla alla sidor -blocket, hästnet osv. Kanske sätta in en annons i lokaltidningen? Gå till ett stall och fråga?
  • Baryk

Om hon absolut ska köpa häst - se till att den veterinärbesiktas innan! Ordentligt! Av en veterinär som gör bra besiktningar och är van vid hästar. Tänk igenom innan köp vad hästen ska användas till och köp en häst som passar till det. Första hästen och inga andra hästvana i familjen? Köp en något äldre häst som är välutbildad och beter sig schysst vid lastning, skoning etc.

Leta medryttarhäst/delfoderhäst eller liknande kan man ofta göra via ridklubbarna eller något hästforum på internet. Hör med ridläraren (om hon fortfarande rider på ridskola) om det finns någon lämplig häst i närområdet.

Bästa kursen innan hästköp är att hjälpa andra med deras hästar och få möjlighet att ta del av vana hästägares erfarenheter.

• Tant Herta
    Turkfästmön skrev 2013-02-12 12:25:18 följande:

Tack för att du svarade . Men nu måste jag ju såklart komma med en följdfråga och fråga hur det kommer sig att det blivit så med deras hovar? Kan vilda hästar ha liknade problem? Eller är det bara hästar i "fångenskap"?
    Vildhästar som föds med dåliga hovar blir mat till rovdjur, anledningen till dåliga hovar är oftast avel, man avlar mycket och tänker då bara på vackra rörelser, kunna hoppa högt eller springa fort, då glöms kvalitet på hovar bort och även den mentala biten!

Fullblod, engelska fullblod mest, är kända för att ha bedrövlig hovkvalitet, vissa går knappt att sko för att hovväggen är så tunn att inga skor sitter kvar!

Det finns dom som anser att alla hästar kan gå barfota och därom tvista de lärde, jag har försökt med min gammeltant under flera perioder men hennes hovar fungerar inte utan skor då det är hårt ute, hpn går dock barfota så ofta det går, men tyvärr ömmar hon så fort bärranden slits ner vilket den gör väldigt snabbt!

Människor tänker kortsiktigt, hade man avlat på bra hovkvalitet hade ju dessa tilltänkta tävlingshästar hållit mycket längre, ingen hov ingen häst brukar man säga!

Stora tunga kallblod får ofta hovsprickor och mår då bättre med skor, men det är individuellt, men jag har sett på nära håll en Ardenners trasiga spruckna hovar, ägaren var inne på att alla hästar kunde gå barfota, men det kunde inte denna häst, den led och hade hemska smärtor och fick tas bort pga hovarna, kanske den hade klarat sig om en untbildad hovslagare fått behandla hovarna med allehanda beslag och annat som stärker hoven! 
  • isolande
    Tant Herta skrev 2013-02-14 13:38:15 följande:
    Vildhästar som föds med dåliga hovar blir mat till rovdjur, anledningen till dåliga hovar är oftast avel, man avlar mycket och tänker då bara på vackra rörelser, kunna hoppa högt eller springa fort, då glöms kvalitet på hovar bort och även den mentala biten!

Fullblod, engelska fullblod mest, är kända för att ha bedrövlig hovkvalitet, vissa går knappt att sko för att hovväggen är så tunn att inga skor sitter kvar!

Det finns dom som anser att alla hästar kan gå barfota och därom tvista de lärde, jag har försökt med min gammeltant under flera perioder men hennes hovar fungerar inte utan skor då det är hårt ute, hpn går dock barfota så ofta det går, men tyvärr ömmar hon så fort bärranden slits ner vilket den gör väldigt snabbt!

Människor tänker kortsiktigt, hade man avlat på bra hovkvalitet hade ju dessa tilltänkta tävlingshästar hållit mycket längre, ingen hov ingen häst brukar man säga!

Stora tunga kallblod får ofta hovsprickor och mår då bättre med skor, men det är individuellt, men jag har sett på nära håll en Ardenners trasiga spruckna hovar, ägaren var inne på att alla hästar kunde gå barfota, men det kunde inte denna häst, den led och hade hemska smärtor och fick tas bort pga hovarna, kanske den hade klarat sig om en untbildad hovslagare fått behandla hovarna med allehanda beslag och annat som stärker hoven! 
    Vildhästar behöver inga skor för de gör det hästar är till för: rör sig hela tiden. Domesticerade hästar står stilla i boxar, små hagar, får tillräckligt med mat "på plats" och behöver inte vandra för att hitta nya matmarker. Hästar vi använder att rida på och köra belastas annorlunda än vildhästar, eftersom vi sitter på dem eller bakom, kräver att de skall röra sig som vi vill, hoppa, springa fort, springa fint, ja, ni fattar.

Ovanpå detta avlar vi kontrollerat vilket ger en ensidighet i genuppsättningen. Vi tar inte hänsyn till hovkvalitet när vi avlar, utan vi avlar oftast på prestation inom den hästsport vi är intresserade av. Därför lever fler hästar med usel hovkvalitet numera, och vill vi rida på dem måste de skos för att inte bli halta.

Enkelt Glad   
  • Ljusna

En sak jag sett att ingen tagit upp hittills är att man inte kan sluta rida lektion/för tränare bara för att man skaffar egen häst. Det är snarare ännu viktigare då eftersom du är helt ansvarig för att hästen jobbar i rätt form och inte slits snett eller får ont någonstans. Så du kan inte bara räkna bort lektionskostnaden, utan den får snarare plussas på allt det andra.

När en häst rids av flera olika ryttare som gör olika "fel" i sin ridning slits den inte ensidigt, plus att på de allra flesta ridskolor rids hästarna av ridlärarna eller motsvarande en gång i veckan/en gång varannan vecka just för att undvika förslitningsskador.

• Glasögonormen
    Ljusna skrev 2013-02-14 14:36:17 följande:
    En sak jag sett att ingen tagit upp hittills är att man inte kan sluta rida lektion/för tränare bara för att man skaffar egen häst. Det är snarare ännu viktigare då eftersom du är helt ansvarig för att hästen jobbar i rätt form och inte slits snett eller får ont någonstans. Så du kan inte bara räkna bort lektionskostnaden, utan den får snarare plussas på allt det andra.

Mycket bra sagt, tyvärr många som inte tänker på det utan kör på. Vet många hästägare som fått skadade hästar pga sånt.. Så onödigt!
Svar på tråden Att tänka på om hästar...