Turkfästmön skrev 2013-02-12 12:25:18 följande:
Tack för att du svarade

. Men nu måste jag ju såklart komma med en följdfråga och fråga hur det kommer sig att det blivit så med deras hovar? Kan vilda hästar ha liknade problem? Eller är det bara hästar i "fångenskap"?
Vildhästar som föds med dåliga hovar blir mat till rovdjur, anledningen till dåliga hovar är oftast avel, man avlar mycket och tänker då bara på vackra rörelser, kunna hoppa högt eller springa fort, då glöms kvalitet på hovar bort och även den mentala biten!
Fullblod, engelska fullblod mest, är kända för att ha bedrövlig hovkvalitet, vissa går knappt att sko för att hovväggen är så tunn att inga skor sitter kvar!
Det finns dom som anser att alla hästar kan gå barfota och därom tvista de lärde, jag har försökt med min gammeltant under flera perioder men hennes hovar fungerar inte utan skor då det är hårt ute, hpn går dock barfota så ofta det går, men tyvärr ömmar hon så fort bärranden slits ner vilket den gör väldigt snabbt!
Människor tänker kortsiktigt, hade man avlat på bra hovkvalitet hade ju dessa tilltänkta tävlingshästar hållit mycket längre, ingen hov ingen häst brukar man säga!
Stora tunga kallblod får ofta hovsprickor och mår då bättre med skor, men det är individuellt, men jag har sett på nära håll en Ardenners trasiga spruckna hovar, ägaren var inne på att alla hästar kunde gå barfota, men det kunde inte denna häst, den led och hade hemska smärtor och fick tas bort pga hovarna, kanske den hade klarat sig om en untbildad hovslagare fått behandla hovarna med allehanda beslag och annat som stärker hoven!