• Anonym

    Positiva erfarenheter av mirtazapin??

    Hej! Jag har varit deprimerad med inslag av mkt stark ångest i ett år nu! Äter cipralex men det verkar inte hjälpa mig nämnvärt. Lider så mkt framför allt av min ångest och oro och nu vill min läkare att jag ska lägga till mirtazapin. Jag har mest hört en massa negativa saker om denna medicin så nu skulle jag så gärna behöva höra nåt positivt . Snälla om det är ngn som blivit hjälpt av denna medicin så snälla skriv! Jag är desperat!! Har två små barn och vill må bra nu!!!

  • Svar på tråden Positiva erfarenheter av mirtazapin??
  • Anonym

    Av vilken anledning vill läkaren lägga till mirtazapin? Vilken effekt eftersträvas?

  • Anonym

    Jag har provat venlafaxin som är en annan antidepp men på den mådde jag ännu sämre. Cipralex har hjälpt mig tidigare i livet så det är väl därför han tycker att jag ska stå kvar på den och bara lägga till en medicin. Enligt honom ska mirtazapin hjälpa mot sömnsvårigheter, oro och Depp. Ingen som har ngt positivt att skriva? Är medveten om ev viktökning och diverse biverkningar men jag känner att jag ändå måste prova . Tacksam om någon vill dela med sig av ngt positivt av denna medicin. Negativa saker vill jag inte veta, räckte med att googla.

  • Gullis

    Jag käkade mirtazapin i 1,5 år. Hjälpte mig enormt mycket men gick dessvärre upp 13 kilo på samma tid. Slutade med den när jag planerade graviditet oktober 2012 men att jag saknar den på kvällen. Fick mig att äntligen kunna sova ordentligt. Så förutom viktuppgången har jag bara bra att säga om den.

    Lycka till! :)

  • Anonym

    Tack för att du tog dig tid att skriva!! Beror viktuppgången på ökad aptit , att man därmed äter mer och kanske mindre nyttigt? Eller händer det ngt med ämnesomsättningen? Vet du ngt om det? Hade du provat någon annan medicin innan? Hoppas så innerligt att denna medicin samt samtalskontakt ska hjälpa mig tillbaka till livet!

  • Gullis

    Min egen slutsats är att den ökar kroppens rop efter kolhydrater och samlar vätska för direkt jag slutade med den så tappade jag sju kilo på typ en dryg månad utan att motionera eller äta nyttigt. Åt bara mindre.

    Jag åt citalopram i kombination med mirtazapin och idag klarar jag mig på endast citalopram. Använder lergigan till sömnen.

    Håller tummarna för dig.

  • Anonym

    Ok. Tack! Jag hoppas dock att den ska bita på min ångest som är helt fruktansvärd. Vill bara må bra igen och kunna njuta av livet och min familj.

  • Anonym

    Om jag bara ska berätta om de positiva erfarenheterna av mirtazapin så var det att jag sov helt underbart på dem, en hel del känslor trubbades av så vardagsoron och ångesten blev lite lättare. Jag har dock en massa negativa erfarenheter också, vill du höra så fråga mig.

  • Anonym

    Jag behöver hjälp med sömnen , tar nu insomningstabletter som jag hoppas jag ska kunna sluta med om jag tar mirtazapin. Så det låter ju lovande att du sov bra på dem. Hur länge åt du tabletterna? Antar att det negativa är viktökning samt trötthet eller? Hoppas iaf att det inte är värre än så.

  • Gullis

    Från maj 2011 till oktober 2012 tog jag mirtazapin varje kväll med mkt goda resultat på min annars väldigt störda nattsömn. Kunde ligga vaken hela nätter och somnade oftast inte utan insomningstabletter.

    Jag upplevde inte att jag blev tröttare på dagarna av mirtazapin. Kände istället att jag fick en sammanhängande sömn vilket jag inte haft innan. Tog stilnoct innan det men efter jag började med mirtazapin behövdes insomningstabletterna typ en gång i kvartalet isf varje kväll.

Svar på tråden Positiva erfarenheter av mirtazapin??