Han vill att vi ska flytta, det vill inte jag
Vi köpte ett hus i ett bra område, där våra två barn går på dagis och skola och trivs. Jag har ett fast jobb 20 min från bostaden. Min syster med familj bor i närheten, medan min mans bror med familj och våra respektive föräldrar bor ca 35 min bort med bil. Vi åker till och träffar - framförallt hans föräldrar och - nästan varje helg.
Nu har min man fått en stark längtan att flytta till det område hans föräldrar (och bror och mina föräldrar) bor. Jag trivs bra där vi bor nu och lockas inte alls av att rycka upp barnen utan trodde vi hade funnit vår plats att bo.
Hur löser vi det här? Min man tänker dagligen på det här med flytt, säger till vår äldsta att vi nog kommer att flytta längre fram (hur kan han göra så när han och jag inte är överens?!). Han sover dåligt ibland och påstår att han inte trivs där vi bor utan vill bo nära våra föräldrar och hans syskon. Det finns absolut en poäng i att bo nära våra föräldrar. Men tänk om inte jag trivs dit vi flyttar, vad händer med relationen då? Och eftersom vi träffar föräldrarna så ofta som vi gör - hans bror är dessutom ofta med då - så förstår jag inte riktigt vad det är han saknar egentligen?
Vi har försökt prata - lyssna och förstå varandras argument men kan inte mötas just nu. En parterapeut hjälpte oss ganska mycket, men sedan började min man återigen hota med skilsmässa om vi inte flyttar. Det känns inte ok.
Otaliga bråk har vi haft och jag vill naturligtvis att min man ska trivas, men det känns som om han kör med utpressning genom att "se nu hur dåligt jag mår eftersom vi inte flyttar" . Han vill inte längre träffa min syster, för att markera sitt missnöje med allt det här.
Ska ett i övrigt kärleksfullt äktenskap gå i graven för en sån här sak? Det känns så sorgligt.
Ska jag flytta mot min vilja för att undgå skilsmässa? Det känns som något gått väldigt fel här. Jag har verkligen försökt pröva tanken på att flytta dit min man vill, vi har varit där mkt men jag klarar det inte som det ser ut nu. Jag vill inte se mig som elak och egoistisk för det. Vårt dåliga sätt att kommunicera på om det har fått mig att tappa sugen.