• Gabi

Städa, hjälp!

Hej
    Våra barn leker jätte bra, med varandra hela dagarna när de är hemma men de är så dåliga på att städa, dels gör de det väldigt jobbigt för sig, de plockar fram något och leker med, plockar fram nytt och leker med,  plockar fram nytt och leker med osv tillslut är det katastrof när det  är dags att städa. Vi får tjata och tjata. detta börjar bli väldigt jobbigt, tips och råd önskas. Vi har pratat med dem om att när de lekt med något så ska de plocka undan det innan de tar fram något nytt men det fungerar inte

Hur gör ni?

• Svar på tråden Städa, hjälp!
  • mina1

Ta bort alla grejer utan två eller tre saker. När de lärt sig att hålla ordning på det så kan man ju alltid försöka ge dem lite mer grejer.

• hon mot strömmen

Jag tar fram svarta sopsäcken och häver i allt som finns på golvet och sedan till "tippen". När jag har ledsnat totalt.

• seandra82

ta bort lite leksaker de inte leker med kortare stunder o lägg undan dem i ngt förråd ett tag o ta fram dem om ngra veckor igen  o byt så ett tag lite mindre leksaker o lättare att städa 

• Gabi
    mina1 skrev 2013-02-10 19:52:37 följande:
    Ta bort alla grejer utan två eller tre saker. När de lärt sig att hålla ordning på det så kan man ju alltid försöka ge dem lite mer grejer.
    ja jag funderade på något sådant, men de har ju varsitt rum men massvis med saker så det blir ju massa att plocka bort
  • Gabi
    hon mot strömmen skrev 2013-02-10 19:55:15 följande:
    Jag tar fram svarta sopsäcken och häver i allt som finns på golvet och sedan till "tippen". När jag har ledsnat totalt.
    Okey då hade jag i stället lagt upp det på vinden, sorgligt att slänga det man lagt pengar på
  • Gabi
    seandra82 skrev 2013-02-10 19:56:30 följande:
    ta bort lite leksaker de inte leker med kortare stunder o lägg undan dem i ngt förråd ett tag o ta fram dem om ngra veckor igen  o byt så ett tag lite mindre leksaker o lättare att städa 
    Tack bra tips, saken är den att de verkligen använder alla sina leksaker, de leker med allt
  • Sazee

Han får leka klart med en sak och sen städa undan den innan han börjar med något nytt. Nu städar han fint efter sig på automatik så de verkar ha funkat. :)
    Städa undan bilarna innan pusslet ska fram osv.

• Gabi
    Sazee skrev 2013-02-10 21:11:43 följande:
    Han får leka klart med en sak och sen städa undan den innan han börjar med något nytt. Nu städar han fint efter sig på automatik så de verkar ha funkat. :)
    Städa undan bilarna innan pusslet ska fram osv.
    så har vi också tänkt och sagt att de ska göra men man hinner inte med för det går så fort och sedan blandar de liksom in andra leksaker i leken så det blir mer och mer fast samma lek 
  • hon mot strömmen
    Gabi skrev 2013-02-10 20:18:42 följande:
    Okey då hade jag i stället lagt upp det på vinden, sorgligt att slänga det man lagt pengar på

Ungefär så jag gör men fle ungarna är det på tippen
  • Stjärnfall76

De har nog för mycket saker, och det är nog minst lika jobbigt för barn som för vuxna. Plocka bort lite saker så att de får chans att få överblick.

• Stjärnfall76

Själv känns det som om jag kvävs när det är för mycket saker och ingen luft, inga fria ytor. Eftersom jag själv känner så har våra barn lite leksaker och rum a la Feng Shui. Lätt för dem att plocka undan och veta vad de har

Svar på tråden Städa, hjälp!